willow Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg hater egentlig å jogge, men idet siste har jeg skjønt at det er noe slikt som må til om jeg skal komme meg i form. Så jeg begynte å bruke den ene maskina på jobb,og jogget på den. Det fungerte bra. Jeg pushet meg masse, og gikk kjapt når det stagnerte. Det ble en slags intervall-trening, med heving av "bakkenivå" i de periodene jeg gikk. Da kontrakten min på denne media-jobben gikk ut (slik medie-jobber gjerne gjør) mistet jeg tilgangen til dette rommet, og jeg må løpe ute. Problemet er at jeg bor et sted med bakker med på hver eneste kant. Jeg har prøvd meg på disse noen ganger, men føler det er som å bli bokset i hele kroppen hver gang jeg prøver. Har sko for asfalt, men føler ikke det gjør noe spesiell forskjell. Finnes det noen triks, så jeg ikke blir så slått ut? Føles seriøst som noen bokser hele meg når jeg jogger. Har veldig lyst til å komme i form, men har ikke råd til treningssenter. Har en bra terrengsykkel, men den slanker vel neppe magen min like godt som de sier jogging gjør? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 om du jogger for å for bedre kondis og forbrenne fett, så begynn gjerne med raske gåturer opp disse bakkene, det er tungt men neppe så tungt som jogging, når du har gjort det ofte nok og det blir "lett" å gå raskt opp dem, gå over til jogging. Så er det ingen som sier du ikke kan jogge mellom bakkene om du vil det. Bedre at du trener litt lettere, enn å ikke orke å trene så ofte pga det er så slitsomt. rask gange er forresten anbefalt for de som er i dårlig form men vil gå ned litt, pga det er en start ihvertfall. selv gikk jeg synlig ned, aner ikke hvor mange kg, etter 2-3 uker med 2 ttimers gåturer, rask gange og bakker, 6 dager i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willow Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 om du jogger for å for bedre kondis og forbrenne fett, så begynn gjerne med raske gåturer opp disse bakkene, det er tungt men neppe så tungt som jogging, når du har gjort det ofte nok og det blir "lett" å gå raskt opp dem, gå over til jogging. Så er det ingen som sier du ikke kan jogge mellom bakkene om du vil det. Bedre at du trener litt lettere, enn å ikke orke å trene så ofte pga det er så slitsomt. rask gange er forresten anbefalt for de som er i dårlig form men vil gå ned litt, pga det er en start ihvertfall. selv gikk jeg synlig ned, aner ikke hvor mange kg, etter 2-3 uker med 2 ttimers gåturer, rask gange og bakker, 6 dager i uka. to timer seks ganger i uka? det er jo en hel del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det er nok stor forskjell på å løpe ute og på å løpe på tredemølle og du bør sikkert begynne helt på "begynnelsen" igjen. Jeg har akkurat så smått begynt (og jeg vet jo hvordan det går...) og jeg veksler mellom å gå og å småjogge, hadde en times tur i marka søndag morgen faktisk. ) Gikk mest da, men da prøver jeg å gå med litt tempo og intensitet og så jogger jeg litt imellom i rolig tempo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 to timer seks ganger i uka? det er jo en hel del. Det var mye, ja! Er vel få som klarer det når de ikke er vant med å trene.... Kan du ikke sette av 3 ganger i uka der du prøver å gå/løpe en times tid? Når du kommer hjem, tar du sit-ups og noen ryggøvelser + armhevinger. Det vil trolig gi resultater! Pass litt poå rygg og knær når du løper. Ikke løp NED bratte bakker før du er sikker på at kroppen din tåler det. Jeg bommet nemlig på det i fjor vår - skulle være så flink - løp 4 ganger i lysløypa på en uke uten å være i form - og fikk skikkelig problemer med ryggen :-( Du kan jo veksle mellom å løpe på flaten + begynnelsen av bakken og så gå raskt resten av bakken og nedover igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willow Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Det var mye, ja! Er vel få som klarer det når de ikke er vant med å trene.... Kan du ikke sette av 3 ganger i uka der du prøver å gå/løpe en times tid? Når du kommer hjem, tar du sit-ups og noen ryggøvelser + armhevinger. Det vil trolig gi resultater! Pass litt poå rygg og knær når du løper. Ikke løp NED bratte bakker før du er sikker på at kroppen din tåler det. Jeg bommet nemlig på det i fjor vår - skulle være så flink - løp 4 ganger i lysløypa på en uke uten å være i form - og fikk skikkelig problemer med ryggen :-( Du kan jo veksle mellom å løpe på flaten + begynnelsen av bakken og så gå raskt resten av bakken og nedover igjen? har en lysløype rett over meg her som jeg kan prøve. tviler på at jeg klarer en hel time nå i begynnelsen, men jeg kan satse på å ta hele løypa minst en gang i uka? har ikke lyst til å bare løpe, men vil gjerne sykle/svømme/gjøre yoga/pilates i tillegg. jeg kjeder meg ekstremt lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 to timer seks ganger i uka? det er jo en hel del. ja men husk rask gange kun, gadd ikke jogge, da jeg gjorde dette mest for å ha noe å gjøre, og gikk ofte ekstra lange omveier for å komme fra pappa til mormor, men 1-2 timer 3-4 dager i uka kan sikkert gjøre litt forskjell for utrente det også, eller hvis du ikke har tid? dette var i sommerferien, ikke noe å gjøre på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 har en lysløype rett over meg her som jeg kan prøve. tviler på at jeg klarer en hel time nå i begynnelsen, men jeg kan satse på å ta hele løypa minst en gang i uka? har ikke lyst til å bare løpe, men vil gjerne sykle/svømme/gjøre yoga/pilates i tillegg. jeg kjeder meg ekstremt lett. Hei, willow! Har lyst til å hive meg på innelgeene - veldig mye bra tips her! Synd at du ikke har tilgang til treningsapparatet - det funker for de fleste; mykt og beghagelig for leddene og enkelt å kontrollere med tanke på hastighet og 'terreng'. Hvis du har terrengsykkel, er det en bra kombinasjon å gå fort jogge en økt og sykle den neste (anenhver gang gå/jogge og sykle). da skåner du kroppen også og slipper å bli 'bokset' når du trener. jeg er enig i tipset om å variere mellom å gå fort og jogge; som det har blitt sagt her; vær varsom i nedoverbakkene og prøv heller å jogge der det er flatt og slakt oppover. i bratte oppoverbakker kan du gå kjapt så du ikke stivner. Klarer du trening annenhver dag (hhv sykkel og gange/ jogg) gir nok det gode resultater. 45 - 60 minutter gange/ jogg og 60 - 75 minutter sykling! Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willow Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hei, willow! Har lyst til å hive meg på innelgeene - veldig mye bra tips her! Synd at du ikke har tilgang til treningsapparatet - det funker for de fleste; mykt og beghagelig for leddene og enkelt å kontrollere med tanke på hastighet og 'terreng'. Hvis du har terrengsykkel, er det en bra kombinasjon å gå fort jogge en økt og sykle den neste (anenhver gang gå/jogge og sykle). da skåner du kroppen også og slipper å bli 'bokset' når du trener. jeg er enig i tipset om å variere mellom å gå fort og jogge; som det har blitt sagt her; vær varsom i nedoverbakkene og prøv heller å jogge der det er flatt og slakt oppover. i bratte oppoverbakker kan du gå kjapt så du ikke stivner. Klarer du trening annenhver dag (hhv sykkel og gange/ jogg) gir nok det gode resultater. 45 - 60 minutter gange/ jogg og 60 - 75 minutter sykling! Stå på! tusen takk for svar skal se om jeg klarer en time med slikt, uten å falle helt om 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samaritaner Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 tusen takk for svar skal se om jeg klarer en time med slikt, uten å falle helt om Har litt input når det gjelder alder.Han gutten som gikk fra "pappa til farmor" er kanskje i 20 årene eller yngre. Jeg er 48 og overvektig. Har fått tips om at sykling er best for meg,enten på egometersykkel eller ute. Har en ganske ny sykkel med 5 gir jeg skal bruke bare hofta blir bedre. Husk at jogging for en ungdom på 20 år og 60 kg ikke er det samme som hos en 40 åring på 90 eller mer.Vi må nok gå mer og rolig,Ta heller lange gåturer hver søndag. Sykkling er også bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willow Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Har litt input når det gjelder alder.Han gutten som gikk fra "pappa til farmor" er kanskje i 20 årene eller yngre. Jeg er 48 og overvektig. Har fått tips om at sykling er best for meg,enten på egometersykkel eller ute. Har en ganske ny sykkel med 5 gir jeg skal bruke bare hofta blir bedre. Husk at jogging for en ungdom på 20 år og 60 kg ikke er det samme som hos en 40 åring på 90 eller mer.Vi må nok gå mer og rolig,Ta heller lange gåturer hver søndag. Sykkling er også bra. Jeg er 30 år og ca 65 kg. Men jeg har aldri likt jogging. Jeg har holdt meg mest til danse-relaterte treninger, og sykkelturer. Aldri egentlig likt å trene bare for å trene, så to timer dagen er helt uaktuelt for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.