Gå til innhold

NHD VIKTIG IGJEN!;-/ DEPRIMERT DATTER

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose

Hei

Jeg har nå vært på bup for annen gang med min datter. Vi har en psykiater på 74 år som virker unnskyld meg preget av sin alder. Min datter vurderes som suicidal og psykiateren snakker om plassmangel og at man kan sikkert få pressen henne inn i dusjen om det så skulle være så ille! Hun gjør meg usikker.

Jeg har ikke greie på AD men hun vil at min datter skal gå på noe som cipramil kanskje er dette feil skrevet. jeg spør om de vil ta blodverdier men det mener hun ikke r nødvendig. Det kan jo være at det ikke er det i forhold til AD men jeg vil gjerne spørre om hva som er vanlig her også? Jeg føler slett ikke tiltro selv om hun virker som en hyggelig dame. Mitt spørsmål er: Er blodverdier ikke nødvendig i forhold til AD eller er det latskap/kostnadsbesparende som gjør at mange ikke tar dette?

Jeg er veldig stresset om dagen. Min datter som gjenntatte ganger påstår at hun er suicidal blir overlatt til min varetekt gang på gang. Jeg er dessuten henvist til DPS noe de vet om. Jeg kan jo være virkelig sprø....noe jeg ikke er! Jeg opplever dette som lemfeldig. Nestegang de ber meg om å ta vare på min datter som påstår at hun vil ta livet av seg vil jeg ha en bekreftelse fra de på at dette er trygt og greit...jeg har to ganger nå forklart de dette.

Jeg leser nå ut ifra felleskatalogen at cipramil ikke anbefales til barn under 18 år. Er det noe jeg skal legge vekt på?

Håper indelig på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274900-nhd-viktig-igjen-deprimert-datter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En skal ha en enda bedre grunn til å gi antidepressiva, AD, til barn enn til voksne. Forsiktigheten skal øke med synkende alder.

Å gi AD til en ungdom må veies mot andre alternativer. Alvorlig depresjon med suicidalfare er en meget alvorlig sykdom. Derfor kan det være et godt alternativ å gi AD dersom andre tiltak ikke har påvirket tilstanden.

Det er ikke rutine at en tar serumkonsentrasjonsmålinger på AD. Kun i helt spesielle situasjoner har en nytte av slike målinger.

Gjest (i mitt "forrige" liv) buggejenta.

Hei!

Kanskje får du svar av NHD. Hvis ikke så er det etter min kunnskap ikke nødvendig med blodverdier før oppstart av cipramil. Cipramil er et SSRI, det som feilaktig gikk under navnet "lykkepiller", og cipramil er så vidt jeg vet regnet for å være det "mildeste" av disse AD, både når det gjelder bivirkningsprofil og virkning. Derfor et naturlig nok valg når man skal gi det til et barn/ungdom, vil jeg tro.

Barn bruker AD i ganske så lav alder nå. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er. Men fagfolk jeg har snakket med sier at mange barn responderer raskt og godt på medisinen. At en er under 18 år krever mer oppfølging, siden et barn ikke i den grad kan stå opp for sine rettigheter, følge seg selv opp. De trenger beskyttelse. De trenger også medisiner slik som vi voksne når det røyner for hardt på. Jeg ville også vurdert et SSRI til mitt barn hvis det skulle være nødvendig. Men det er en terskel, for man føler jo på ansvar for å gjøre det rette for barna. Og en ting er å prøve ut noe på seg selv, en annen ting på våre kjære små.

Gjest Rrose

En skal ha en enda bedre grunn til å gi antidepressiva, AD, til barn enn til voksne. Forsiktigheten skal øke med synkende alder.

Å gi AD til en ungdom må veies mot andre alternativer. Alvorlig depresjon med suicidalfare er en meget alvorlig sykdom. Derfor kan det være et godt alternativ å gi AD dersom andre tiltak ikke har påvirket tilstanden.

Det er ikke rutine at en tar serumkonsentrasjonsmålinger på AD. Kun i helt spesielle situasjoner har en nytte av slike målinger.

Takk for svar!

Her er jo ikke andre alternativer vurdert engang. Men jeg vet jo ikke hva de planlegger oppe i hodene sine. Det er planlagt at hun skal få sin faste psykolog. Det er det eneste jeg vet.

Jeg kan jo ikke reagere på annet enn det min datter sier og hva Bup sier. Og vuups her holdt jeg på å si noe jeg ikke skal ettersom hun kanskje kikker innom her.

Nei det er ikke lett dette. Ringte til pappa som er lege men han vet ikke...hører min mor i bakgrunnen som hardnakket mener AD har skapt en masse tragdier....det hører jeg ikke så mye på...men jeg klarer ikke helt å avgjøre selv, om hun er så alvorlig deprimert som alle her påstår. Jeg har en nagende mistanke....men kan jo ikke annet enn å tro det. Noe annet tør jeg ikke ha ansvar for!

Tusen takk for svar.

Gjest Rrose

Hei!

Kanskje får du svar av NHD. Hvis ikke så er det etter min kunnskap ikke nødvendig med blodverdier før oppstart av cipramil. Cipramil er et SSRI, det som feilaktig gikk under navnet "lykkepiller", og cipramil er så vidt jeg vet regnet for å være det "mildeste" av disse AD, både når det gjelder bivirkningsprofil og virkning. Derfor et naturlig nok valg når man skal gi det til et barn/ungdom, vil jeg tro.

Barn bruker AD i ganske så lav alder nå. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er. Men fagfolk jeg har snakket med sier at mange barn responderer raskt og godt på medisinen. At en er under 18 år krever mer oppfølging, siden et barn ikke i den grad kan stå opp for sine rettigheter, følge seg selv opp. De trenger beskyttelse. De trenger også medisiner slik som vi voksne når det røyner for hardt på. Jeg ville også vurdert et SSRI til mitt barn hvis det skulle være nødvendig. Men det er en terskel, for man føler jo på ansvar for å gjøre det rette for barna. Og en ting er å prøve ut noe på seg selv, en annen ting på våre kjære små.

Ok:-) Takk for svar. Godt å høre at det er en av de mildeste sortene....

Gjest (i mitt "forrige" liv) buggejenta.

Ok:-) Takk for svar. Godt å høre at det er en av de mildeste sortene....

Når det er sagt, er det jo individuelt hvordan en reagerer på medisiner. Men det er jo fornuftig nok å ta et statistisk mildt middel, når man ikke vet virkningen på individuelt plan.

Jeg synes det høres ut som at din datter er så deprimert at det ville være lurt å vurdere medisiner.

Jeg vet hvor vondt dette er.

Med vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...