Gå til innhold

NHD - Cipralex hvis man ikke trenger det

Anbefalte innlegg

Gjest HilsenK

Jeg har en kronisk sykdom - har hatt dette i 10 år. Legen min mener at jeg ser så svart på sykdommen at hun ville sette meg på Cipralex. Jeg mener at jeg ikke er depressiv eller har angst. Hva gjør så Cipralex (10 mg) med en person som ikke har depresjon? Mannen min og jeg diskuterte frem og tilbake i går kveld og han som jeg mener at jeg ikke er depressiv - men jeg har begynt på pillene for jeg føler at hvis jeg ikke gjør det så vil hun ihvertfall ikke tro på meg. Men så tenker jeg på konsekvensene - hva skjer om ikke-depressive, ikke-nedstemte tar medisiner?

Jeg har jo hørt om mange med sykdom som føler at når ikke legen vet hva de skal gjøre så skriver de ut antidepressiva og der føler jeg at jeg er nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274928-nhd-cipralex-hvis-man-ikke-trenger-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Leylah

Forstår ikke hvorfor han skal sette deg på det? Jeg er dypt deprimert grunnet mange saker og ting, og legen min satt meg på 5 mg(klaget selvfølgelig)??? 5 Mg hjalp ingenting for meg, ble bare flat i følelseslivet, ingen sexlyst og la på meg ganske mye i vekt=) Men det er jo forskjellig hvilke bivirkninger du får. Men føler du ikke for å gå på det, så ikke gjør det. Jeg måtte nærmest trygle legen min om å få det, han tilbydde meg vertfall ikke=) Du kan lese på www.felleskatalogen.no om du vil vite mer om bivirkninger og virkemåte

Nils Håvard Dahl, psykiater

(Alt for) mange leger i USA bruker SSRI uten at de trenger det. Dette skyldes at mange mener en yter bedre både i jobb og sosialt samt at en får en gunstig personlighetsdreining.

Det er således ufarlig å ta de om en ikke trenger det. Det betyr ikke at jeg mener det er riktig å bruke dem utenom på godkjent indikasjon.

• 2 uker senere...
Gjest hypokonder26

Forstår ikke hvorfor han skal sette deg på det? Jeg er dypt deprimert grunnet mange saker og ting, og legen min satt meg på 5 mg(klaget selvfølgelig)??? 5 Mg hjalp ingenting for meg, ble bare flat i følelseslivet, ingen sexlyst og la på meg ganske mye i vekt=) Men det er jo forskjellig hvilke bivirkninger du får. Men føler du ikke for å gå på det, så ikke gjør det. Jeg måtte nærmest trygle legen min om å få det, han tilbydde meg vertfall ikke=) Du kan lese på www.felleskatalogen.no om du vil vite mer om bivirkninger og virkemåte

lettere å forstå (ikke så mange rare medisinske uttrykk) : www.felleskatalogen.no/pasientutgave

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...