Gå til innhold

NHD & andre: Redd og paranoid og på besøk

Anbefalte innlegg

For å unngå småparanoide tendenser og slitsomme tanker i hverdagen får jeg Abilify (15mg). Jeg tar også Lamictal (200mg). Dette hjelper greit synes jeg. Jeg føler meg roligere i forhold til allverdens forestillinger som dukker opp fra tid til annen, og jeg føler meg mer balansert.

MEN hva gjør jeg når en skikkelig bølge av disse forstyrrende tankene kommer kastende på meg?

Hva gjør jeg når jeg plutselig befinner meg i en situasjon som gir total ”overload”.

Dette har også en tendens til å skje når jeg er på besøk over noen dager hos andre. Jeg opplever at andre ikke vil ha meg der. At de ønsker at jeg skal forsvinne vekk. At jeg ikke kan sette meg noe sted. At jeg ikke kan spise meg mett, at jeg ikke kan bevege meg fritt omkring. Jeg kan ikke ta plass. Har ikke lov til å bare være. Jeg føler da at andre forakter meg, at de synes jeg er et utskudd. At de egentlig vil at jeg skal dra vekk, og de venter bare på at jeg selv skal innse at de ikke vil ha meg der.

I slike situasjoner skulle jeg gjerne visst hva som er en god strategi. I selve situasjonen er jeg overbevist om alt dette jeg har nevnt stemmer. Jeg blir da skikkelig redd og lei meg. Det er som om alt raser sammen. Alle er ”skumle”, og jeg er helt alene.

Kan jeg øke Abilify-dosen bare for en dag eller to, for så å gå tilbake til vanlig dose etterpå?

Finnes det eventuelt andre medisiner som kan hjelpe mot slike ”akutte anfall”, medisiner som kan få meg ut på den andre siden, og back to normal?

Er det andre fornuftige grep som funker i slike situasjoner? Overbevisningen om at jeg har rett i alt dette er så sterk, at botemiddelet må ha kraft for å overdøve de forstyrrende tankene.

Har noen erfaringer, eller idéer, er jeg takknemmelig for det.

Dette ble kanskje litt rotete skrevet, men jeg er på noen dagers besøk hjemmefra nå, og er livredd for å havne i et slikt modus igjen.

Fortsetter under...

Kanskje kan det hjelpe om du fokuserer på hva du ønsker og føler i forhold til deg selv. Forsøk å være mindre opptatt av hva de rundt deg tenker og føler, og mer opptatt av dine egne behov.

Takk for råd. Jeg skal forsøke så godt jeg kan. Ha en god dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...