Gå til innhold

50.000,- på konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stemmer sikkert! Noen bruker jo nesten 50 000 bare på bunad til konfirmanten! Men, som alt annet, man kan sikkert få det mye billigere hvis man gjør mye selv.

Selv er jeg ikke typen som baker 10 kaker, lager koldtbord, leier samfunnshuset og pynter det og dekker bordet selv etc. Jeg blir dårlig bare av tanken på et slikt opplegg...

Gjest pærebrus875
Skrevet

Mange inviterer jo alle fetterne, tantene, kusinene, onklene, besteforeldrene på alle sider, og alle tenkelige og utenkelige andre slektninger. Og da skal alle ha mat og drikke og lokale til å være på.

Pga jeg har halve slekta på østlandet så kunne bare farmor, farfar og begge tantene mine derfra komme, de orket ikke dra med seg lass med "unger" også, de fleste er flyttet hjemmefra også.. og jeg har ikke noe nært forhold til de yngste, som er et år eldre enn meg heller. Altså 4 gjester derfra, så kom den andre tanten min, mormor orket ikke å komme (liker ikke å så mange folk samtidig tror jeg), og 2 søskenbarn. de 2 andre søskenbarna mine ble vel invitert, men kom ikke pga mora deres kom. (mye krangling i familien ja). Men så har ikke jeg mer slekt enn dette uansett.

Vi gjorde det enkelt, og fulgte det tante fant ut til nest yngste, ha det på et hotell med store selskapslokaler, var flere familier der, men alle hadde jo eget langbord, med pynt osv, og drikke servert. Buffet så alle kunne finne noe å spise. Aner ikke priser men for så få som vi var, kan det umulig ha kostet så mye. Blir sikkert mer om man inviterer gud og hvermann, og har en stor familie.

Skal i konfirmasjon på søndagen, og der tror typen det kommer langt over 100 stk. Skal visst være "hjemme", men likevel, mat og drikke kommer jo sikkert på en fin pris med så mange. Gjerne leie inn servitører kanskje. Så skal man ha kaker osv, vi hadde kaker "hjemme" med de som ville komme der, noe som var alle vel.

Så prisen blir vel det man legger opp til selv! Selv syns jeg store konfirmasjoner sikkeert er greit for lommeboka til konfirmanten, men det litt mer koselig når man "kjenner" alle som er der, at man ikke må skrive huskelapp for hvor i slekta den personen egentlig er.

Skrevet

Mange inviterer jo alle fetterne, tantene, kusinene, onklene, besteforeldrene på alle sider, og alle tenkelige og utenkelige andre slektninger. Og da skal alle ha mat og drikke og lokale til å være på.

Pga jeg har halve slekta på østlandet så kunne bare farmor, farfar og begge tantene mine derfra komme, de orket ikke dra med seg lass med "unger" også, de fleste er flyttet hjemmefra også.. og jeg har ikke noe nært forhold til de yngste, som er et år eldre enn meg heller. Altså 4 gjester derfra, så kom den andre tanten min, mormor orket ikke å komme (liker ikke å så mange folk samtidig tror jeg), og 2 søskenbarn. de 2 andre søskenbarna mine ble vel invitert, men kom ikke pga mora deres kom. (mye krangling i familien ja). Men så har ikke jeg mer slekt enn dette uansett.

Vi gjorde det enkelt, og fulgte det tante fant ut til nest yngste, ha det på et hotell med store selskapslokaler, var flere familier der, men alle hadde jo eget langbord, med pynt osv, og drikke servert. Buffet så alle kunne finne noe å spise. Aner ikke priser men for så få som vi var, kan det umulig ha kostet så mye. Blir sikkert mer om man inviterer gud og hvermann, og har en stor familie.

Skal i konfirmasjon på søndagen, og der tror typen det kommer langt over 100 stk. Skal visst være "hjemme", men likevel, mat og drikke kommer jo sikkert på en fin pris med så mange. Gjerne leie inn servitører kanskje. Så skal man ha kaker osv, vi hadde kaker "hjemme" med de som ville komme der, noe som var alle vel.

Så prisen blir vel det man legger opp til selv! Selv syns jeg store konfirmasjoner sikkeert er greit for lommeboka til konfirmanten, men det litt mer koselig når man "kjenner" alle som er der, at man ikke må skrive huskelapp for hvor i slekta den personen egentlig er.

100 stykker????

*sjokkert*

Skrevet

100 stykker????

*sjokkert*

Tja... Om jeg regner med de nærmeste i alle fire familiene for våre to (to stefamilier) så blir vi sannelig rundt 50 vi og... Det er da enda noen år til så det kan jo både falle fra og komme til flere på den tiden! :o)

Gjest pærebrus875
Skrevet

100 stykker????

*sjokkert*

er veldig mange kusinere og fettere i den slekta, foreldregenerasjoner er visst mange de også.. så da blir det litt om man inviter ALLE som er. Selv kunne jeg fått 9 søskenbarn + 3 tanter og 2 onkler, 3 besteforeldre, + kanskje ektemennene til de 2 eldste søskenbarna mine om jeg skulle gjort som det er her, at jeg er sammen med fetteren til konfirmanten, ble invitert med jeg også. Da ville vi blitt ca 25 stk skulle jeg invitert alt av slekt jeg har. Så det er ikke vanskelig å dra inn mange folk om man vil det.

Gjest enda noen år til
Skrevet

Tja... Om jeg regner med de nærmeste i alle fire familiene for våre to (to stefamilier) så blir vi sannelig rundt 50 vi og... Det er da enda noen år til så det kan jo både falle fra og komme til flere på den tiden! :o)

Ja, så hvis du skal invitere disse 50 gjestene, og ha et ok lokale med mat og kake, og bunad til jentungen, og kanskje nytt penantrekk til mor, far og bror, så tror jeg du når en slik sum ganske fort..

fei1365380229
Skrevet

Neida, slapp av du kan gjøre det mye billigere. Selv har vi konfirmant i morgen. Holder på å lage tapas til selskapet nå. Vi har bare bedt nærmeste familie og blir under 20 stykker. Holder selskapet hjemme.

Kan tenke meg at ingredienser osv. til tapas beløper seg på kanskje 3000 kroner.

Gadd ikke lage kaker så det har jeg bestillt = 1000 kroner og så har vel klær til konfirmant kostet ca. 3-4000 kroner.

I tillegg så skal vi jo ut med et lite beløp til konfirmanten da :)

fei1365380229
Skrevet

Ser at dere må bli ca.50 stykker. Ja da kan du nok bare begynne å spare med en gang. Dette kan du jo ikke ha hjemme.

Skrevet

Ja, så hvis du skal invitere disse 50 gjestene, og ha et ok lokale med mat og kake, og bunad til jentungen, og kanskje nytt penantrekk til mor, far og bror, så tror jeg du når en slik sum ganske fort..

*Hehe* Du sier noe der. Men jeg tipper at hos oss blir det veldig mye "sjølgjort" når den tid kommer. Og heldigvis har mine en far som mer enn gjerne stiller opp, både praktisk og økonomisk.

Skrevet

Ser at dere må bli ca.50 stykker. Ja da kan du nok bare begynne å spare med en gang. Dette kan du jo ikke ha hjemme.

*Hehe* Blir vel ikke noen bunad i konfirmasjonsgave her, dessverre. Om jeg fremdeles bor der jeg bor så leier vi lokale rimelig i borettslaget og kaker lager vi selv. Middagen kommer selvfølgelig til å koste en del, men vi skal nok klare å bekoste det. :o)

Og heldigvis er vi 2 husstander til å dele på kostnadene.

Gjest god helg
Skrevet

Det kan vel ikke stemme? Da jeg ble konfirmert hadde foreldrene mine koldtbord og kaker, og vi hadde det hjemme. Vi var vel 15 stk og det var hyggelig.

50.000 er mer enn bryllupet vårt kostet!

Skrevet

Neikj! Da har de selskap som er et bryllup verdig! Vi brukte tre tusen ca på å lage koldtbord og fin feiring for min sønn i fjor. Pluss dress og slikt.

Skrevet

Det blir fort penger. Vi hadde konfirmasjon for 1,5 år siden. Bunaden var et speiselag mellon farmor, mormor og oss men den kostet 20.000. Vi hadde ca.20 gjester og leide et rimelig lokale tror det kostet 800,- for en hel dag. Mat og kaker var den største utgiftsposten, jeg bestilte fra et cateringfirma. Tror nok vi totalt var oppe i 10.000 kr utenom bunaden og da gjorde vi veldig mye selv.

fei1365380229
Skrevet

Neikj! Da har de selskap som er et bryllup verdig! Vi brukte tre tusen ca på å lage koldtbord og fin feiring for min sønn i fjor. Pluss dress og slikt.

Det er fint å bli gjort litt stas på, men det får da være grenser også. Vi gjør det samme som dere. Tror han kommer til å få en fin dag. Det aller beste er nok den bærbare pcen han skal få, som han nok tror han må kjøpe selv for konfirmasjonspengene :)

Skrevet

Det er fint å bli gjort litt stas på, men det får da være grenser også. Vi gjør det samme som dere. Tror han kommer til å få en fin dag. Det aller beste er nok den bærbare pcen han skal få, som han nok tror han må kjøpe selv for konfirmasjonspengene :)

Det er såå gøy når man kan overraske litt! Min sønn kjøpte pc for penger han fikk i gave, så den kommer nok til å falle i samk! Har dere konfirmason nå til helga? Stresset?

fei1365380229
Skrevet

Det er såå gøy når man kan overraske litt! Min sønn kjøpte pc for penger han fikk i gave, så den kommer nok til å falle i samk! Har dere konfirmason nå til helga? Stresset?

Har konfirmasjon i morgen kl. 10, men selskapet er ikke før kl. 15. Har holdt på å laget tapas i hele dag. Ryddingen har vi tatt litt pø om pø. Blomster, pynt og duker er innkjøpt. Har laget noen kaker og bestilt marsipankake og kransekake som skal hentes i morgen.

Det er utrolig mye å stelle i stand selvom man er få! Vi blir rundt 20 stk.

Jeg skulle ha vasket litt bad og gulv, men har blitt så potte forkjølet at jeg ikke orker mer nå, mannen får ta det når han kommer hjem.

Skrevet

Har konfirmasjon i morgen kl. 10, men selskapet er ikke før kl. 15. Har holdt på å laget tapas i hele dag. Ryddingen har vi tatt litt pø om pø. Blomster, pynt og duker er innkjøpt. Har laget noen kaker og bestilt marsipankake og kransekake som skal hentes i morgen.

Det er utrolig mye å stelle i stand selvom man er få! Vi blir rundt 20 stk.

Jeg skulle ha vasket litt bad og gulv, men har blitt så potte forkjølet at jeg ikke orker mer nå, mannen får ta det når han kommer hjem.

Det blir sikkert helt topp! Det siste kan din mann orden opp i. Du har hodet fullt av "har jeg husket på alt"-ting tenker jeg. Forkjølet nå? hmmf..ikke gøy med sånt nå. Men man styrer ofte for mye når man skal ha gjester. Festen går sin gang selv om et gulv ikke er vasket :)

Skrevet

er veldig mange kusinere og fettere i den slekta, foreldregenerasjoner er visst mange de også.. så da blir det litt om man inviter ALLE som er. Selv kunne jeg fått 9 søskenbarn + 3 tanter og 2 onkler, 3 besteforeldre, + kanskje ektemennene til de 2 eldste søskenbarna mine om jeg skulle gjort som det er her, at jeg er sammen med fetteren til konfirmanten, ble invitert med jeg også. Da ville vi blitt ca 25 stk skulle jeg invitert alt av slekt jeg har. Så det er ikke vanskelig å dra inn mange folk om man vil det.

Men det er alltid et spørsmål om man MÅ invitere alle kusiner etc når man er så mange.

Jeg hadde f eks en million grandtanter - ingen ble invitert. Mine foreldre hadde ekstremt mange søskenbarn - de hadde knapt oversikten selv. I deres konfirmasjoner og bryllup ble ikke alle disse invitert.

Har man så vanvittig mange slektninger står man sjelden sånn supernære alle sammen.

Skrevet

Men 100 er dobbelt så mange som 50,og 50 er nokså mange det også! ;-)

Selvsagt blir det fortere "store tall" når man har diverse stefamilier. Jeg får håpe vi unngår den problematikken på de åra som er igjen til en evt konformasjon, men hittil teller vi vel 21 med bestefroeldre, onkler og tanter og fettere/kusiner....;-)

Men apropos stefamilier: Er det vanlig å ta med flere enn steforeldre og stesøsken? tar man med stetatnter og slikt i en konfirmasjon??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...