Gjest Ikke ekstrem i forholdende til andre individer Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Dersom en pasient har for eksempel unnvikende trekk og avhengige trekk, men ikke tilfredsstiller kravene til personlighetsforstyrrelse, hva skriver dere i psykiatrien da? (Jeg tenker da ikke på å ikke tilfredsstille kravene til avhengig personlighetsforstyrrelse og/eller unnvikende personlighetsforstyrrelse bare fordi man ikke har nok trekk, men fordi adferdsmønsteret ikke er "ille nok" til å klasifiseres som personlighetsforstyrrelse generelt eller evt fordi avviket ikke er ekstremt eller betydelig nok) Har dere da andre valg enn å kalle det en blandet personlighetsforstyrrelse? Og så presisere unnvikende og avhengige trekk? Kan dere få frem trekkene på annet vis? Og dersom en personen oppfyller kravene til både unnvikende personlighetsforstyrrelse OG avhengig personlighetsforstyrrelse, skriver dere da begge diagnosene, eller slås det sammen til blandet personlighetsforstyrrelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275088-trekk-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 1. En får diagnose etter det som var det viktigste problemet ved behandlingskontakten. 2. Om de uheldige trekk var det som førte til behandling, vil en bruke blandet PF som diagnose. En drøfter det og forklarer det i underpunktet "vurderinger" i epikrisen. 3. Om kriteriene til flere PF er oppylt, setter en alle diagnosene med den viktigste først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275088-trekk-nhd/#findComment-2223848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Majja Kr. Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 De skriver at du har avhengige og unnvikende trekk i din personlighetsstruktur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275088-trekk-nhd/#findComment-2223849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke ekstrem i forholdende til andre individer Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 1. En får diagnose etter det som var det viktigste problemet ved behandlingskontakten. 2. Om de uheldige trekk var det som førte til behandling, vil en bruke blandet PF som diagnose. En drøfter det og forklarer det i underpunktet "vurderinger" i epikrisen. 3. Om kriteriene til flere PF er oppylt, setter en alle diagnosene med den viktigste først. Jeg får vel bare vente og se da. Den første diagnosen jeg hadde var sosial fobi. Så ble den sosial fobi med sterke unnvikende trekk og tendenser til avhengighet. Deretter ble den sosial fobi med unnvikende og avhengige trekk. Så fikk jeg en depresjon. Som jeg ikke kom ut av, og jeg maste meg til en innleggelse. Da ble det i henvisningen skrevet depresjon. Og blandet personlighetsforstyrrelse unnvikende og avhengige trekk. (Og jeg kan jo forstå det, for det er mye i siagnosen sosial fobi som heller ikke stemmer.) Etter tre uker skulle jeg ut igjen, og dumme meg spør hva psykiateren vil skrive. Hun sier depresjon. Og jeg spør om den andre diagnosen. Hun tenker litt og sier hun er usikker. Så klarer jeg i løpet av samtalen å få henne til å si at hun skal skrive den også, fordi det vil gi best hjelp når det er opplyst om. Men da er vi jo tilbake på trekk igjen. Så hun kunne teoretisk sett ha skrevet "Tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode moderat. Unnvikende og avhengige trekk"? Jeg tror nok det ville passet bedre, men jeg skal vel egentlig ikke bry meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275088-trekk-nhd/#findComment-2223913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg får vel bare vente og se da. Den første diagnosen jeg hadde var sosial fobi. Så ble den sosial fobi med sterke unnvikende trekk og tendenser til avhengighet. Deretter ble den sosial fobi med unnvikende og avhengige trekk. Så fikk jeg en depresjon. Som jeg ikke kom ut av, og jeg maste meg til en innleggelse. Da ble det i henvisningen skrevet depresjon. Og blandet personlighetsforstyrrelse unnvikende og avhengige trekk. (Og jeg kan jo forstå det, for det er mye i siagnosen sosial fobi som heller ikke stemmer.) Etter tre uker skulle jeg ut igjen, og dumme meg spør hva psykiateren vil skrive. Hun sier depresjon. Og jeg spør om den andre diagnosen. Hun tenker litt og sier hun er usikker. Så klarer jeg i løpet av samtalen å få henne til å si at hun skal skrive den også, fordi det vil gi best hjelp når det er opplyst om. Men da er vi jo tilbake på trekk igjen. Så hun kunne teoretisk sett ha skrevet "Tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode moderat. Unnvikende og avhengige trekk"? Jeg tror nok det ville passet bedre, men jeg skal vel egentlig ikke bry meg En diagnose vil nesten aldri passe 100 % til enkeltindividet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275088-trekk-nhd/#findComment-2224004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.