Gå til innhold

Vil ta samboers etternavn, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

..navneloven sier følgende "Etternavn som bæres av 200 personer eller færre er beskyttet.

Er du ikke en av dem, må alle de (opptil 200) personene som allerede har navnet godkjenne at du kan ta det som etternavn."

Og min samboers etternavn innehas av 187 stk ifølge statistisk sentralbyrå. Hva i himmelens navn skal dette i praksis bety - må jeg ta kontakt med alle disse for godkjenning???

Dette er jo spinnvilt. Vi har vært sammen i 10 år og har 2 felles barn..

Gjest Tror nok du må det
Skrevet

Ja, du må det.

Jeg har et veldig uvanlig etternavn (vi er 30 i Norge som har det), og for noen år siden var det en med tilknytning til plassen (navnet er også et gårdsnavn), som ville bytte til vårt etternavn.

Da måtte vi godkjenne dette, noe vi selvsagt gjorde. Men jeg vet ikke hvordana han gikk frem, om han kontaktet folkeregisteret e.l. Husker bare at jeg skrev under på et ark.

Skrevet

Ja, du må det.

Jeg har et veldig uvanlig etternavn (vi er 30 i Norge som har det), og for noen år siden var det en med tilknytning til plassen (navnet er også et gårdsnavn), som ville bytte til vårt etternavn.

Da måtte vi godkjenne dette, noe vi selvsagt gjorde. Men jeg vet ikke hvordana han gikk frem, om han kontaktet folkeregisteret e.l. Husker bare at jeg skrev under på et ark.

Sjekket mitt eget navn, vi er bare 20.. :-)

Skrevet

Hvis man gifter seg må man vel ikke ha godkjenning???

Skrevet

Ja, det må du. Minstemann har et navn som 12 stykker heter og jeg tviler på at søstra til faren hans hadde sagt ja hvis jeg ville ha det navnet den gangen vi bodde sammen.

Skrevet

Ja, det må du. Minstemann har et navn som 12 stykker heter og jeg tviler på at søstra til faren hans hadde sagt ja hvis jeg ville ha det navnet den gangen vi bodde sammen.

Nei, jeg trenger ikke det likevel, siden vi har felles barn og vært samboere i mer enn 2 år. Litt lettet over at jeg slipper å kontakte de resterende 186.. ;-)

Skrevet

Hvis man gifter seg må man vel ikke ha godkjenning???

Vi skal ikke gifte oss..

Skrevet

Nei, jeg trenger ikke det likevel, siden vi har felles barn og vært samboere i mer enn 2 år. Litt lettet over at jeg slipper å kontakte de resterende 186.. ;-)

Det skjønner jeg veldig godt :o)

Skrevet

Vi skal ikke gifte oss..

Neida, jeg skjønte det ;o)

Men hvis man gifter seg får man lov til å ta det "sjeldne" etternavnet, men ikke som samboere.

Er ikke det litt rart da...?

Skrevet

Neida, jeg skjønte det ;o)

Men hvis man gifter seg får man lov til å ta det "sjeldne" etternavnet, men ikke som samboere.

Er ikke det litt rart da...?

Det var jeg som misforsto det hele. Hvis du vil ha et sjeldent etternavn uten å ha noen tilknytning til navnet, må du få tillatelse til det. Men når du gifter deg, har vært samboer i mer enn 2 år og/eller har felles barn kan man få etternavnet kun med samboers samtykke.

Men du kan altså ikke få mitt etternavn sånn uten videre ;-)

Skrevet

Det var jeg som misforsto det hele. Hvis du vil ha et sjeldent etternavn uten å ha noen tilknytning til navnet, må du få tillatelse til det. Men når du gifter deg, har vært samboer i mer enn 2 år og/eller har felles barn kan man få etternavnet kun med samboers samtykke.

Men du kan altså ikke få mitt etternavn sånn uten videre ;-)

oki, da er jeg med ;o)

Skrevet

Sjekket mitt eget navn, vi er bare 20.. :-)

97 her :) Litt kontrast til min kjære, som har det mest populære etternavnet i Norge :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...