Gå til innhold

Rettelse - vil _legge til_ samboers etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

..ikke bytte ut mitt nåværende med hans. Men .. hm, da betyr det vel at mitt eget etternavn blir et mellomnavn, ellers må de to etternavnene ha bindestrek? Tolker jeg navneloven rett da?

Skrevet

Jeg svarer meg selv og greier her, men må ha litt hjelp.

På denne siden http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html finner jeg følgende setning " Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker."

Hva er første ledd nr. 4 og 5? *klø seg i huggu*

Skrevet

På denne siden http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html finner jeg følgende setning " Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker."

Første ledd nr. 4 og nr. 5 er de punktene som står rett over, i samme paragraf, merket med nummer.

Det er sånn at man kun kan ha ETT etternavn ja, så enten må du gjøre om begge navnene til ett navn ved hjelp av bindestrek, eller så må du ha det ene som mellomnavn.

Skrevet

Og nå har jeg lest det andre innlegget ditt her... Joda, du kan ta etternavnet hans uten å få godkjenning fra alle mann.

Skrevet

Og nå har jeg lest det andre innlegget ditt her... Joda, du kan ta etternavnet hans uten å få godkjenning fra alle mann.

..fordi vi har vært samboere mer enn to år og alt det der? :-)

Skrevet

Jeg har nettopp gjort dette!

Du har 2 valg. Enten må det ene av de to etternavnene bli mellomnavn, ellers må du ha bindestrek mellom etternavnene.

Jeg valgte 2 etternavn med bindestrek.

for eksempel Ellingsen-Humperdink ;-)

Jeg vil råde deg til å tenke litt på hvordan navnet ditt blir seende ut på diverse offisielle dokument som bankkort osv. Mitt dobbeltnavn med bindestrek er blitt så langt at det ikke er plass på bankkortet.

Nå står mitt opprinnelige navn (som er det første) forkortet ned til en bokstav:

E.-Humperdink, som gir meg et navn som jeg nesten ikke kjenner meg igjen i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...