Gå til innhold

Cider med 2,25 % alkoholinnhold


Gjest anonym nå, får vel så øra flagrer

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå, får vel så øra flagrer

Er det fy-fy og drikke en slik drikk når man er gravid?

Vet man skal holde seg unna alkohol, men er alkoholinnholdet i slike drikker så lavt at det ikke "teller med" om man drikker feks 2- 5 dl? Dette går som lettøl i Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    5

  • jubalong70

    5

  • Lillemus

    3

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest nonononono

Sorry - disse teller med! Du bør drikke heeelt alkofritt nå. Føtalt alkoholsyndrom er ikke kult. Trust me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå 532904850

Sorry - disse teller med! Du bør drikke heeelt alkofritt nå. Føtalt alkoholsyndrom er ikke kult. Trust me.

Takk for svaret. Da vet jeg at jeg kan skylde meg selv om ungen har noen misdannelser for jeg drakk 3 dl med slik cider i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå 532904850

Hva er vitsen? Kjøp deg Mozelle e.l.

Hva er vitsen? Hadde ikke noe annet enn cider og vann i springen i går og drakk 3 dl av dette da. Skal ikke drikke det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ditt barn -ditt valg

Takk for svaret. Da vet jeg at jeg kan skylde meg selv om ungen har noen misdannelser for jeg drakk 3 dl med slik cider i går.

Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet. Og dette ikke uten grunn. Man skal helst være på den sikre siden, hvis en person mener det den gjør er riktig, hva er vitsen å spørre andre da? ( mener generelt her, ikke akkurat deg ). Skulle jeg måtte velge mellom spring vann eller cider hadde jeg ingen tvil. Og når det gjelder det siste du skrev om misdannelser osv, så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide. Det gjør ingenting om far drikker alkohol eller tar medisinermens barnet er på veien. Så ja, det er vår- gravide sin skyld i de fleste tilfeller hvor vi har gjort noe - bevisst eller ikke - som hadde konsekvenser. Det er derfor man skal være så forsiktig med mange ting under svangerskapet for å være på den sikre siden, og ikke gå og angre etter fødselen at man drakk et par øl eller tok noen uheldige tabletter. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym48923749

Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet. Og dette ikke uten grunn. Man skal helst være på den sikre siden, hvis en person mener det den gjør er riktig, hva er vitsen å spørre andre da? ( mener generelt her, ikke akkurat deg ). Skulle jeg måtte velge mellom spring vann eller cider hadde jeg ingen tvil. Og når det gjelder det siste du skrev om misdannelser osv, så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide. Det gjør ingenting om far drikker alkohol eller tar medisinermens barnet er på veien. Så ja, det er vår- gravide sin skyld i de fleste tilfeller hvor vi har gjort noe - bevisst eller ikke - som hadde konsekvenser. Det er derfor man skal være så forsiktig med mange ting under svangerskapet for å være på den sikre siden, og ikke gå og angre etter fødselen at man drakk et par øl eller tok noen uheldige tabletter. Sånn er det bare.

3 dl med lettøl er ikke en halvliter øl.. Men samme det... Du fyller sikkert ikke bensin på bilen engang om du er gravid. Flink du.

"Og når det gjelder det du skrev om misdannelser, "..så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide."

Greit at man skal være forsiktig og gjøre alt i sin makt for at barnet skal bli friskt og velskapt, men det du skrev her tror jeg ikke du har belegg for. Er det som regel mor sin skyld om barnet blir født med hareskår, brokk, en arm for lite eller med downs? Her er du ute med moralens lange finger, har jeg følelsen av.

Skal ikke drikke mer lettcider, men helt ærlig tror jeg ikke at ungen tar skade av så lite som en engangsgreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffepiken

Kan ikke tro at det er mulig at du har påført fosteret føtalt alkoholsyndrom med så lite alkohol. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke at du gidder stille spørsmålet her inne overhodet. Du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ditt barn -ditt valg

3 dl med lettøl er ikke en halvliter øl.. Men samme det... Du fyller sikkert ikke bensin på bilen engang om du er gravid. Flink du.

"Og når det gjelder det du skrev om misdannelser, "..så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide."

Greit at man skal være forsiktig og gjøre alt i sin makt for at barnet skal bli friskt og velskapt, men det du skrev her tror jeg ikke du har belegg for. Er det som regel mor sin skyld om barnet blir født med hareskår, brokk, en arm for lite eller med downs? Her er du ute med moralens lange finger, har jeg følelsen av.

Skal ikke drikke mer lettcider, men helt ærlig tror jeg ikke at ungen tar skade av så lite som en engangsgreie.

Ja, ja, så klart, hvorfor skal man passe på ? :)) som sagt ditt barn, ditt valg.stiller du slike spørsmål her på DOL, må du regne med at folk svarer slik man mener og slik det er anbefalt av de som faktisk kan dette her. Som kaffepiken skrev, det ser ut at du allerede har mening om saken, så jeg skjønner ikke heller hva er det du forventer fra de som svarer på innlegget ditt? At man skal si at ja, dette var klokt gjort, og velge alkoholdrikk fremfor vann, det gjør sikkert ingenting det.. vel, dessverre,det gjør faktisk noe. Grunnen til det at det er anbefalt å holde seg unna alt alkohol i hele svangerskapet er det faktum at man fortsatt ikke vet hvor store mengder skal til for å gjøre skaden, om det er liter cognac eller et slurk cider.

Og det er faktisk de som jobber med det og forsker på det og de som ser barn som kommer til verden , som anbefaler disse forhåndsregler. Og det er dessverre sant , om barnet ditt kommer til verden med misdannelser , er det mest sansynligvis din skyld, for det er du som tar avgjørelser om å gjøre- ikke gjøre ting.

Ønsker du ikke preken, ikke still spørsmål som du allerede vet svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ditt barn -ditt valg

3 dl med lettøl er ikke en halvliter øl.. Men samme det... Du fyller sikkert ikke bensin på bilen engang om du er gravid. Flink du.

"Og når det gjelder det du skrev om misdannelser, "..så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide."

Greit at man skal være forsiktig og gjøre alt i sin makt for at barnet skal bli friskt og velskapt, men det du skrev her tror jeg ikke du har belegg for. Er det som regel mor sin skyld om barnet blir født med hareskår, brokk, en arm for lite eller med downs? Her er du ute med moralens lange finger, har jeg følelsen av.

Skal ikke drikke mer lettcider, men helt ærlig tror jeg ikke at ungen tar skade av så lite som en engangsgreie.

Ja, det er som regel morens sin skyld, hvis barnet kommer med alvorlige misdannelser. Det må du dessverre bare ta som det er. Både deg, meg og alle andre gravide. Har du hørt om noen spesielt type av medisiner ( antidepresiva ) som var veldig populart å bruke i USA for noen år siden? Det ble født mange barn uten en/begge arm, eller diverse andre misdannelser, og da var det bevisst at det var den preparaten som var årsaken. Derfor skal man ikke ta medisiner som er ikke absolutt nødvendige mens man går gravid. Men ut i fra det du skrev og disse valg du tar når du vet godt hva er riktig og anbefalt, tror jeg ikke du bryr deg så mye om dette. Det gjør jo sikkert ingenting, det... uten kommentar.

Ja, ja, man kan bli klokk etterpå og, men da kan det være for sent for barnet ditt. Tenk på det neste gang du står foran valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet. Og dette ikke uten grunn. Man skal helst være på den sikre siden, hvis en person mener det den gjør er riktig, hva er vitsen å spørre andre da? ( mener generelt her, ikke akkurat deg ). Skulle jeg måtte velge mellom spring vann eller cider hadde jeg ingen tvil. Og når det gjelder det siste du skrev om misdannelser osv, så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide. Det gjør ingenting om far drikker alkohol eller tar medisinermens barnet er på veien. Så ja, det er vår- gravide sin skyld i de fleste tilfeller hvor vi har gjort noe - bevisst eller ikke - som hadde konsekvenser. Det er derfor man skal være så forsiktig med mange ting under svangerskapet for å være på den sikre siden, og ikke gå og angre etter fødselen at man drakk et par øl eller tok noen uheldige tabletter. Sånn er det bare.

"Om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide."

Det der er noe sprøyt.

Ikke dermed sagt at man skal drikke alkohol eller røyke når man er gravid, men det er helt feil å påstå at moren har skyld i alle eventuelle misdannelser eller avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet. Og dette ikke uten grunn. Man skal helst være på den sikre siden, hvis en person mener det den gjør er riktig, hva er vitsen å spørre andre da? ( mener generelt her, ikke akkurat deg ). Skulle jeg måtte velge mellom spring vann eller cider hadde jeg ingen tvil. Og når det gjelder det siste du skrev om misdannelser osv, så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide. Det gjør ingenting om far drikker alkohol eller tar medisinermens barnet er på veien. Så ja, det er vår- gravide sin skyld i de fleste tilfeller hvor vi har gjort noe - bevisst eller ikke - som hadde konsekvenser. Det er derfor man skal være så forsiktig med mange ting under svangerskapet for å være på den sikre siden, og ikke gå og angre etter fødselen at man drakk et par øl eller tok noen uheldige tabletter. Sånn er det bare.

"om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide"

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Jeg gjorde _alt_ etter boka, men poden fikk alikevel en livstruende hjertefeil. Hvem ellers i familien har det? Faren.

Kjenner ei som har 3 hjertebarn (bare ett av dem lever) og et barn med et annet handicap, der var rett og slett genene mellom mor og far en veldig dårlig mix. Da hun fikk barn med en annen gikk det helt fint på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som regel morens sin skyld, hvis barnet kommer med alvorlige misdannelser. Det må du dessverre bare ta som det er. Både deg, meg og alle andre gravide. Har du hørt om noen spesielt type av medisiner ( antidepresiva ) som var veldig populart å bruke i USA for noen år siden? Det ble født mange barn uten en/begge arm, eller diverse andre misdannelser, og da var det bevisst at det var den preparaten som var årsaken. Derfor skal man ikke ta medisiner som er ikke absolutt nødvendige mens man går gravid. Men ut i fra det du skrev og disse valg du tar når du vet godt hva er riktig og anbefalt, tror jeg ikke du bryr deg så mye om dette. Det gjør jo sikkert ingenting, det... uten kommentar.

Ja, ja, man kan bli klokk etterpå og, men da kan det være for sent for barnet ditt. Tenk på det neste gang du står foran valg.

Er det thalidomid du mener, siden du nevner manglende eller dårlig utviklede armer og bein?

Thalidomid var ikke noe antidepressiva, men et middel mot kvalme og søvnproblemer. Det ble brukt på 50-tallet og første del av 60-tallet, så det er mer enn "noen år siden".

De gravide som tok det preparatet, fikk det foreskrevet av legen sin, så det blir feil å skylde på mødrene. Men de skulle selvsagt ikke ha fått det. Thalidomid-skandalen har da også fått følger over hele verden når det gjelder utprøving av medisiner og opprettelse av fødselsregistre (bl.a. for å kunne avsløre unaturlige økninger i avvik og misdannelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det thalidomid du mener, siden du nevner manglende eller dårlig utviklede armer og bein?

Thalidomid var ikke noe antidepressiva, men et middel mot kvalme og søvnproblemer. Det ble brukt på 50-tallet og første del av 60-tallet, så det er mer enn "noen år siden".

De gravide som tok det preparatet, fikk det foreskrevet av legen sin, så det blir feil å skylde på mødrene. Men de skulle selvsagt ikke ha fått det. Thalidomid-skandalen har da også fått følger over hele verden når det gjelder utprøving av medisiner og opprettelse av fødselsregistre (bl.a. for å kunne avsløre unaturlige økninger i avvik og misdannelser).

Thalodomid er forøvrig kommet på banen igjen som effektiv medisin mot ett eller annet (jeg husker selvfølgelig ikke hva!), men man er nå uhyre oppmerksomme på de grusomme bivirkningene det kan ha på fostre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Thalodomid er forøvrig kommet på banen igjen som effektiv medisin mot ett eller annet (jeg husker selvfølgelig ikke hva!), men man er nå uhyre oppmerksomme på de grusomme bivirkningene det kan ha på fostre.

Var ikke det en medisin for svangerskaapskvalme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalodomid er forøvrig kommet på banen igjen som effektiv medisin mot ett eller annet (jeg husker selvfølgelig ikke hva!), men man er nå uhyre oppmerksomme på de grusomme bivirkningene det kan ha på fostre.

Det brukes visst mot det man før kalte spedalskhet, som nå visstnok heter Hansens sykdom, eller lepra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

3 dl med lettøl er ikke en halvliter øl.. Men samme det... Du fyller sikkert ikke bensin på bilen engang om du er gravid. Flink du.

"Og når det gjelder det du skrev om misdannelser, "..så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide."

Greit at man skal være forsiktig og gjøre alt i sin makt for at barnet skal bli friskt og velskapt, men det du skrev her tror jeg ikke du har belegg for. Er det som regel mor sin skyld om barnet blir født med hareskår, brokk, en arm for lite eller med downs? Her er du ute med moralens lange finger, har jeg følelsen av.

Skal ikke drikke mer lettcider, men helt ærlig tror jeg ikke at ungen tar skade av så lite som en engangsgreie.

Vi bare berolige deg litt jeg.

Mannen og jeg giftet oss når jeg var 5 mnd på vei med førstemann.

Jeg drakk 1 glass rødvin i løpet av bryllupsmiddagen (mye vann ved siden av da). Jenta er frisk som en fisk.

Jeg ante ikke at jeg var gravid igjen da jeg var ute på byen første gang etter fødselen. Drakk 2 longdrinks og 1 glass vin - ble ikke dritings men absolutt beruset.

Jenta er i all hovedsak frisk. Hun har en liten bilyd på hjertet - men det har faren også... Bilyden er utredet og helt ufarlig.

I siste svangerskap drakk jeg vel tilsammen 5 slurker med vin spredd på forskjellige anledninger.

Han er frisk som en fisk.

Jeg tror at "anonym - massetall" er litt ekstrem.

Det å være gravid er faktisk en ganske normal tilstand for kvinner. Vi er laget for å lage og bære disse barna i 9 mnd. Vi kan ikke sette hele livet vårt på hold i 9 mnd.

Jeg mener selvsagt ikke at det er lurt å drikke alkohol når man er gravid. Det er jo aldri lurt å drikke alkohol ;), men er man gravid har man ansvar for et annet liv også.

Men det er utrolig mange som ikke har visst de var gravide og drikker - også får de helt normale barn i etterkant.

Så slapp av du. De 3 dl med cider du har drukket har nok ikke gjort noen skade.

Og ikke les flere av svarene du får fra "anonym - massetall" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Vi bare berolige deg litt jeg.

Mannen og jeg giftet oss når jeg var 5 mnd på vei med førstemann. Jeg drakk 1 glass rødvin i løpet av bryllupsmiddagen (mye vann ved siden av da). Jenta er frisk som en fisk.

Jeg ante ikke at jeg var gravid igjen da jeg var ute på byen første gang etter fødselen. Drakk 2 longdrinks og 1 glass vin - ble ikke dritings men absolutt beruset. Jenta er i all hovedsak frisk. Hun har en liten bilyd på hjertet - men det har faren også... Bilyden er utredet og helt ufarlig.

I siste svangerskap drakk jeg vel tilsammen 5 slurker med vin spredd på forskjellige anledninger. Han er frisk som en fisk.

Jeg tror at "anonym - massetall" er litt ekstrem. Det å være gravid er faktisk en ganske normal tilstand for kvinner. Vi er laget for å lage og bære disse barna i 9 mnd. Vi kan ikke sette hele livet vårt på hold i 9 mnd. Jeg mener selvsagt ikke at det er lurt å drikke alkohol når man er gravid. Det er jo aldri lurt å drikke alkohol ;), men er man gravid har man ansvar for et annet liv også. Men det er utrolig mange som ikke har visst de var gravide og drikker - også får de helt normale barn i etterkant.

Så slapp av du. De 3 dl med cider du har drukket har nok ikke gjort noen skade. Og ikke les flere av svarene du får fra "anonym - massetall" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare berolige deg litt jeg.

Mannen og jeg giftet oss når jeg var 5 mnd på vei med førstemann.

Jeg drakk 1 glass rødvin i løpet av bryllupsmiddagen (mye vann ved siden av da). Jenta er frisk som en fisk.

Jeg ante ikke at jeg var gravid igjen da jeg var ute på byen første gang etter fødselen. Drakk 2 longdrinks og 1 glass vin - ble ikke dritings men absolutt beruset.

Jenta er i all hovedsak frisk. Hun har en liten bilyd på hjertet - men det har faren også... Bilyden er utredet og helt ufarlig.

I siste svangerskap drakk jeg vel tilsammen 5 slurker med vin spredd på forskjellige anledninger.

Han er frisk som en fisk.

Jeg tror at "anonym - massetall" er litt ekstrem.

Det å være gravid er faktisk en ganske normal tilstand for kvinner. Vi er laget for å lage og bære disse barna i 9 mnd. Vi kan ikke sette hele livet vårt på hold i 9 mnd.

Jeg mener selvsagt ikke at det er lurt å drikke alkohol når man er gravid. Det er jo aldri lurt å drikke alkohol ;), men er man gravid har man ansvar for et annet liv også.

Men det er utrolig mange som ikke har visst de var gravide og drikker - også får de helt normale barn i etterkant.

Så slapp av du. De 3 dl med cider du har drukket har nok ikke gjort noen skade.

Og ikke les flere av svarene du får fra "anonym - massetall" :)

Strengt tatt er det vel "ditt barn - ditt valg" som er den ekstreme her. Ikke variasjonene over nicket "anonym" (som er trådstarteren, såvidt jeg kan forstå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...