Gå til innhold

Cider med 2,25 % alkoholinnhold


Gjest anonym nå, får vel så øra flagrer

Anbefalte innlegg

jubalong70

Strengt tatt er det vel "ditt barn - ditt valg" som er den ekstreme her. Ikke variasjonene over nicket "anonym" (som er trådstarteren, såvidt jeg kan forstå).

Jeg forsto de slik at "anonym - massetall" var den som svarte så krasst og som siden skiftet nick til "Ditt barn - ditt valg". Mulig jeg misforsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    5

  • jubalong70

    5

  • Lillemus

    3

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Ja, ja, så klart, hvorfor skal man passe på ? :)) som sagt ditt barn, ditt valg.stiller du slike spørsmål her på DOL, må du regne med at folk svarer slik man mener og slik det er anbefalt av de som faktisk kan dette her. Som kaffepiken skrev, det ser ut at du allerede har mening om saken, så jeg skjønner ikke heller hva er det du forventer fra de som svarer på innlegget ditt? At man skal si at ja, dette var klokt gjort, og velge alkoholdrikk fremfor vann, det gjør sikkert ingenting det.. vel, dessverre,det gjør faktisk noe. Grunnen til det at det er anbefalt å holde seg unna alt alkohol i hele svangerskapet er det faktum at man fortsatt ikke vet hvor store mengder skal til for å gjøre skaden, om det er liter cognac eller et slurk cider.

Og det er faktisk de som jobber med det og forsker på det og de som ser barn som kommer til verden , som anbefaler disse forhåndsregler. Og det er dessverre sant , om barnet ditt kommer til verden med misdannelser , er det mest sansynligvis din skyld, for det er du som tar avgjørelser om å gjøre- ikke gjøre ting.

Ønsker du ikke preken, ikke still spørsmål som du allerede vet svar på.

"Og det er dessverre sant, om barnet ditt kommer til verden med misdannelser, er det mest sansynligvis din skyld, for det er du som tar avgjørelser om å gjøre - ikke gjøre ting."

Det der er usann og overforenklet skremselspropaganda.

Det motsatte gjelder heller ikke. Altså at man ved å gjøre bare "riktige" ting er garantert et friskt og velskapt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet. Og dette ikke uten grunn. Man skal helst være på den sikre siden, hvis en person mener det den gjør er riktig, hva er vitsen å spørre andre da? ( mener generelt her, ikke akkurat deg ). Skulle jeg måtte velge mellom spring vann eller cider hadde jeg ingen tvil. Og når det gjelder det siste du skrev om misdannelser osv, så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide. Det gjør ingenting om far drikker alkohol eller tar medisinermens barnet er på veien. Så ja, det er vår- gravide sin skyld i de fleste tilfeller hvor vi har gjort noe - bevisst eller ikke - som hadde konsekvenser. Det er derfor man skal være så forsiktig med mange ting under svangerskapet for å være på den sikre siden, og ikke gå og angre etter fødselen at man drakk et par øl eller tok noen uheldige tabletter. Sånn er det bare.

Dette er enten skremselspropaganda eller forsøk på å piske opp stemninga på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest relaxed

"Og det er dessverre sant, om barnet ditt kommer til verden med misdannelser, er det mest sansynligvis din skyld, for det er du som tar avgjørelser om å gjøre - ikke gjøre ting."

Det der er usann og overforenklet skremselspropaganda.

Det motsatte gjelder heller ikke. Altså at man ved å gjøre bare "riktige" ting er garantert et friskt og velskapt barn.

Ærlig talt, skjerpings for skremselspropaganda.

Et glass med litt alkohold i ny og ned er ikke akkurat krise! Fødselslegen min har bekreftet det, alle andre europeer har bekreftet det ... og med tanke på at jeg var 8 uker på vei før jeg skjønte det og da hadde gått igjennom hele julebordssesongenmed rimelig mye alkohol - så er alt feiende flott med den lille.. Slapp av, kos dere!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym487236587

Kan ikke tro at det er mulig at du har påført fosteret føtalt alkoholsyndrom med så lite alkohol. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke at du gidder stille spørsmålet her inne overhodet. Du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening allerede.

Det er flere grunner til at man stiller spørsmål i et forum. Jeg er interessert i andres mening og en diskusjon i tillegg til et konkret fakta-svar. Dessuten er det interessant å se om noen har belegg for påstander, men det virker som det blir mye følelser og lite fakta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym78979

Vi bare berolige deg litt jeg.

Mannen og jeg giftet oss når jeg var 5 mnd på vei med førstemann. Jeg drakk 1 glass rødvin i løpet av bryllupsmiddagen (mye vann ved siden av da). Jenta er frisk som en fisk.

Jeg ante ikke at jeg var gravid igjen da jeg var ute på byen første gang etter fødselen. Drakk 2 longdrinks og 1 glass vin - ble ikke dritings men absolutt beruset. Jenta er i all hovedsak frisk. Hun har en liten bilyd på hjertet - men det har faren også... Bilyden er utredet og helt ufarlig.

I siste svangerskap drakk jeg vel tilsammen 5 slurker med vin spredd på forskjellige anledninger. Han er frisk som en fisk.

Jeg tror at "anonym - massetall" er litt ekstrem. Det å være gravid er faktisk en ganske normal tilstand for kvinner. Vi er laget for å lage og bære disse barna i 9 mnd. Vi kan ikke sette hele livet vårt på hold i 9 mnd. Jeg mener selvsagt ikke at det er lurt å drikke alkohol når man er gravid. Det er jo aldri lurt å drikke alkohol ;), men er man gravid har man ansvar for et annet liv også. Men det er utrolig mange som ikke har visst de var gravide og drikker - også får de helt normale barn i etterkant.

Så slapp av du. De 3 dl med cider du har drukket har nok ikke gjort noen skade. Og ikke les flere av svarene du får fra "anonym - massetall" :)

Hittil er det bare jeg som har svart under nicket anonym i denne tråden. Var godt å lese noen andre svar enn det jeg opplevde som skremselspropaganda. Når det er sagt så skal jeg nok gå til innkjøp av Mozellog holde meg unna spriten heretter. Men hvordan var det igjen, Mozell med sukker gir diabetes-unge, Mozell-light gir e-stoff-skadd unge. Hjelpes!

*Drikker vann fra springen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym737502

Ja, det er som regel morens sin skyld, hvis barnet kommer med alvorlige misdannelser. Det må du dessverre bare ta som det er. Både deg, meg og alle andre gravide. Har du hørt om noen spesielt type av medisiner ( antidepresiva ) som var veldig populart å bruke i USA for noen år siden? Det ble født mange barn uten en/begge arm, eller diverse andre misdannelser, og da var det bevisst at det var den preparaten som var årsaken. Derfor skal man ikke ta medisiner som er ikke absolutt nødvendige mens man går gravid. Men ut i fra det du skrev og disse valg du tar når du vet godt hva er riktig og anbefalt, tror jeg ikke du bryr deg så mye om dette. Det gjør jo sikkert ingenting, det... uten kommentar.

Ja, ja, man kan bli klokk etterpå og, men da kan det være for sent for barnet ditt. Tenk på det neste gang du står foran valg.

Hvis du skriver det du skriver for å få en diskusjon og for å få pisket opp følelsene hos de på forumet for å vekke engasjement så har du valgt riktig strategi.

Men om du skriver som du gjør for å prøve å påvirke og opplyse så har du bommet totalt. Det blir bare skremselspropaganda og det gir et useriøst inntrykk å slenge rundt seg med påstander man ikke har belegg for. Sikter spesielt til påstandene om at misdannelser stort sett alltid skyldes miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes synd på dere alle jeg.. :(

Hva er vitsen å gå til svangerskapskontroll og snakke med noen som helst hvis alle dere vet alt så godt og har svar på alt,( ikke nødvendigvis riktig svar.. )

At man får barn med hjertefeil, psykisk utviklingshemmet eller med andre problemer, det skader jo ikke drikke, ta medisiner og ellers kose seg som man vil.. Så dumme folk kan være, og enda dummere at de ikke ser det selv... synes synd på dere jeg..å velge gjøre ting som man vet kan skade , hva slags mødre dere er ? Ingen kommentar.. ikke verdt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Hittil er det bare jeg som har svart under nicket anonym i denne tråden. Var godt å lese noen andre svar enn det jeg opplevde som skremselspropaganda. Når det er sagt så skal jeg nok gå til innkjøp av Mozellog holde meg unna spriten heretter. Men hvordan var det igjen, Mozell med sukker gir diabetes-unge, Mozell-light gir e-stoff-skadd unge. Hjelpes!

*Drikker vann fra springen*

Uff, det er neimen ikke lett. Alle kommer med "gode" råd.

Det er jo greit å drikke vann til daglig, også kose seg med saft og brus en gang i blant. Og jeg ville valgt saft og brus med sukker. Det er naturlige stoffer som kroppen kjenner igjen og nok kan bearbeide lettere enn alle de syntetiske e-stoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym754837593

Hva er vitsen å gå til svangerskapskontroll og snakke med noen som helst hvis alle dere vet alt så godt og har svar på alt,( ikke nødvendigvis riktig svar.. )

At man får barn med hjertefeil, psykisk utviklingshemmet eller med andre problemer, det skader jo ikke drikke, ta medisiner og ellers kose seg som man vil.. Så dumme folk kan være, og enda dummere at de ikke ser det selv... synes synd på dere jeg..å velge gjøre ting som man vet kan skade , hva slags mødre dere er ? Ingen kommentar.. ikke verdt det..

Jeg tror du leser ting på en annen måte enn folk flest eller at du er ute etter å provosere. Det er ingen som har hevdet at man bør drikke alkohol når man er gravid eller at man kan bruke hva man måtte ønske av medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffepiken

Det er flere grunner til at man stiller spørsmål i et forum. Jeg er interessert i andres mening og en diskusjon i tillegg til et konkret fakta-svar. Dessuten er det interessant å se om noen har belegg for påstander, men det virker som det blir mye følelser og lite fakta..

Men det er jo ingen som kan gi deg et sikkert svar på hvor lite alkohol som skal til for å skade et foster. Vitenskap og forskning har heller ikke funnet noen nedre faregrense. Men som sagt så var det jo veldig lite alkohol du fikk i deg, så jeg hadde ikke giddet tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen å gå til svangerskapskontroll og snakke med noen som helst hvis alle dere vet alt så godt og har svar på alt,( ikke nødvendigvis riktig svar.. )

At man får barn med hjertefeil, psykisk utviklingshemmet eller med andre problemer, det skader jo ikke drikke, ta medisiner og ellers kose seg som man vil.. Så dumme folk kan være, og enda dummere at de ikke ser det selv... synes synd på dere jeg..å velge gjøre ting som man vet kan skade , hva slags mødre dere er ? Ingen kommentar.. ikke verdt det..

Det er ingen her som har påstått at det er fornuftig å "drikke, ta medisiner og ellers kose seg som man vil".

Det det reageres sterkt på, er påstandene om at alle skader, avvik og sykdommer hos fosteret / babyen skyldes de gravides valg og handlinger. Det er nemlig helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet. Og dette ikke uten grunn. Man skal helst være på den sikre siden, hvis en person mener det den gjør er riktig, hva er vitsen å spørre andre da? ( mener generelt her, ikke akkurat deg ). Skulle jeg måtte velge mellom spring vann eller cider hadde jeg ingen tvil. Og når det gjelder det siste du skrev om misdannelser osv, så er det svært sjelden de kommer av genetiske feil, så egentlig ja, om barnet blir født med noe type av misdannelse, så er det faktisk moren sin skyld, og her mener jeg alle gravide. Det gjør ingenting om far drikker alkohol eller tar medisinermens barnet er på veien. Så ja, det er vår- gravide sin skyld i de fleste tilfeller hvor vi har gjort noe - bevisst eller ikke - som hadde konsekvenser. Det er derfor man skal være så forsiktig med mange ting under svangerskapet for å være på den sikre siden, og ikke gå og angre etter fødselen at man drakk et par øl eller tok noen uheldige tabletter. Sånn er det bare.

"Uansett hvem av de ekspertene du spør, sier alle at man skal være totalavholdende fra alt form alkohol under hele svangerskapet."

Dette stemmer ikke. I Danmark "tillates" det ett gladd vin i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bakvendtland

Hittil er det bare jeg som har svart under nicket anonym i denne tråden. Var godt å lese noen andre svar enn det jeg opplevde som skremselspropaganda. Når det er sagt så skal jeg nok gå til innkjøp av Mozellog holde meg unna spriten heretter. Men hvordan var det igjen, Mozell med sukker gir diabetes-unge, Mozell-light gir e-stoff-skadd unge. Hjelpes!

*Drikker vann fra springen*

Vann fra springen kan inneholde fluor og klor, det er ikke bra!

Og E-coli og rust om man er uheldig!

Kumelk er heller ikke bra, det kan gi allergi hos ungen, og det kan også inneholde bakterier..... Og maten..... kunstgjødsel, insektsmidler osv som er brukt under produksjon av kjøtt og dyrking av korn...... radioaktivitet..... kvikksølv i fisk!

Alt er jo farlig! Det beste er nok å la være å spise/drikke, for ALT kan jo være farlig.

Men det også er jo farlig..... Så hva skal man gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Sorry - disse teller med! Du bør drikke heeelt alkofritt nå. Føtalt alkoholsyndrom er ikke kult. Trust me.

Jeg lurer på - er det farlig å drikke før man blir gravid? Mange blir jo gravide på fest.....

Og er det farligere å drikke i begynnelsen av svangerskapet eller slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ahahee

Ærlig talt, skjerpings for skremselspropaganda.

Et glass med litt alkohold i ny og ned er ikke akkurat krise! Fødselslegen min har bekreftet det, alle andre europeer har bekreftet det ... og med tanke på at jeg var 8 uker på vei før jeg skjønte det og da hadde gått igjennom hele julebordssesongenmed rimelig mye alkohol - så er alt feiende flott med den lille.. Slapp av, kos dere!!!!

Ja, i andre land tar man seg et glass til middagen, og det er ikke større forekomst av misdannelser der enn her?

Det er misbruk som er farlig....... Er du alkoholiker og storrøyker,

slutt å drikk og røyk når du blir gravid! Bruk graviditeten som din mulighet til å bli fri for all rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som regel morens sin skyld, hvis barnet kommer med alvorlige misdannelser. Det må du dessverre bare ta som det er. Både deg, meg og alle andre gravide. Har du hørt om noen spesielt type av medisiner ( antidepresiva ) som var veldig populart å bruke i USA for noen år siden? Det ble født mange barn uten en/begge arm, eller diverse andre misdannelser, og da var det bevisst at det var den preparaten som var årsaken. Derfor skal man ikke ta medisiner som er ikke absolutt nødvendige mens man går gravid. Men ut i fra det du skrev og disse valg du tar når du vet godt hva er riktig og anbefalt, tror jeg ikke du bryr deg så mye om dette. Det gjør jo sikkert ingenting, det... uten kommentar.

Ja, ja, man kan bli klokk etterpå og, men da kan det være for sent for barnet ditt. Tenk på det neste gang du står foran valg.

Nå skjønner jeg hvorfor det er så mange rare dolmødre. På den tida da mødrene deres var gravide var det fullt lovlig å nyte alkohol. Antagelig lider mange av FAS her inne pga det.

Nyttig tips, Skjekk om dere har ørene lenger ned på hodet enn normalt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg hvorfor det er så mange rare dolmødre. På den tida da mødrene deres var gravide var det fullt lovlig å nyte alkohol. Antagelig lider mange av FAS her inne pga det.

Nyttig tips, Skjekk om dere har ørene lenger ned på hodet enn normalt ;o)

Hi, hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ditt barn -ditt valg

Nå skjønner jeg hvorfor det er så mange rare dolmødre. På den tida da mødrene deres var gravide var det fullt lovlig å nyte alkohol. Antagelig lider mange av FAS her inne pga det.

Nyttig tips, Skjekk om dere har ørene lenger ned på hodet enn normalt ;o)

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk går til lege / jordmor en gang, hvis alle her har doktorgrad og vet/ kan alt om alt , ja, da trengs ikke leger lengre..

Synes det er nok med denne diskusjonen nå, det fører jo ingen vei. Hvorfor stille spørsmål eller snakke med fagfolk ( det er de og ikke meg som anbefaler alt dette med alkohol, så jeg tror jeg holder meg til de som kan dette, og ikke de opplyste dolere som tror de kan enda mer..), hvis man vet alt ? Nok med det, gidder ikke å bruke tid på det som ikke er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk går til lege / jordmor en gang, hvis alle her har doktorgrad og vet/ kan alt om alt , ja, da trengs ikke leger lengre..

Synes det er nok med denne diskusjonen nå, det fører jo ingen vei. Hvorfor stille spørsmål eller snakke med fagfolk ( det er de og ikke meg som anbefaler alt dette med alkohol, så jeg tror jeg holder meg til de som kan dette, og ikke de opplyste dolere som tror de kan enda mer..), hvis man vet alt ? Nok med det, gidder ikke å bruke tid på det som ikke er verdt det.

Jeg er nok ferdig med å få unger for mange år siden og ingen av dem har FAS. Jeg var heller ingen stordranker under svangerskapene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...