Gå til innhold

Tid for sivil ulydighet

Anbefalte innlegg

Glimtipper
Skrevet

http://www.pandora.com/restricted

Pandora ble stengt for besøkende utenfor USA for et par dager siden, på grunn av lisens problemer. De må også betale tilnærmet dobbelt så mye for rettigheter på grunn av en økning i avgiftene.

Jeg siterer fra Dagbladet:

"Bakgrunnen for regningen er en kontroversiell ekstraavgift på digital musikk i USA, som FM- og AM-stasjonene slipper å betale.

Denne avgiften blir samlet inn av organisasjonen SoundExchange, som drives av platebransjeorganisasjonen RIAA. Ekstraavgiften på digital musikk ble vedtatt i 1995, og det er denne som det nå er vedtatt skal økes. Avgiften går til artistene, og ikke til opphavsmannen, og derfor må Larsen betale selv om verkene er så gamle at opphavsretten har gått ut på dato.

I utgangspunktet hadde webcasterne frist til 15. mai med å betale, men betalingen er nå utsatt til 15. juli. Det har gitt amerikanske lovgivere tid til å handle, og nytt håp for nettradioene. I slutten av april fremmet demokraten Jay Inslee og republikaneren Donald Manzullo lovforslaget The Internet Radio Equality Act der det foreslås en fast avgift, samt at kanalene betaler 7,5 prosent av omsetningen.

- Slik vil vi sikre at nye distribusjonskanaler, som ellers ville blitt kvalt ved fødselen, får lov til å leve, sier Jay Inslee til Newsweek. I USA antas det webradioene tiltrekker seg 50 millioner lyttere per måned.

Jon Simson i SoundExchange er imidlertid misfornøyd med lovforslaget. Han er først og fremst opptatt av at gigantene skal punge ut, og bryr seg ikke nevneverdig om radioamatørene.

- Dette kan resultere i at artister går glipp av opp mot 350 millioner kroner fra store aktører som Clear Channel og Microsoft, sier han."

Jeg har alltid gjort et poeng ut av å betale for musikk, filmer og serier. Som de fleste andre, så har jeg benyttet meg av muligheten internett gir til å sjekke ut nye artister eller nye plater, noe som definitivt har gjort at jeg kjøper mer musikk og ikke mindre. Ser man på salgene til platebransjen, så er det mange som meg.

Men hvert eneste skritt av veien, så har kapitalistiske plateselskapeiere og copy right organisasjoner sloss mot den nye utviklingen, i stedet for å finne fullgode måter å distribuere musikken sin på. Kjøper man en MP3 på nettet og ønsker å holde seg innenfor regelverket, så får man en dårlig deal.

Nå er det nok. Jeg kommer aldri igjen til å argumentere mot stjeling av musikk på internett og jeg kommer ikke til å kjøpe en eneste CD eller MP3 inntil de kommer opp med en løsning som gagner både kundene og seg selv. For å ikke snakke om musikerene.

Jeg -oppfordrer- herved til silvil ulydighet. Stjeling, med andre ord.

Gjest pollen-dyret
Skrevet

Jeg forstår ikke helt saken?

Glimtipper
Skrevet

Jeg forstår ikke helt saken?

Har du vært på Pandora og lest?

Leste du sitatet?

Du kan forøvrig finne mer om dette på dagbladet.no.

Gjest Persille
Skrevet

Long time no see - hyggelig å se deg igjen :) Har lett etter deg både på msn og Facebook, men ingen Glimmer i sikte...

• 2 uker senere...
Skrevet

Long time no see - hyggelig å se deg igjen :) Har lett etter deg både på msn og Facebook, men ingen Glimmer i sikte...

Nå har jeg fikset Facebook :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...