Gå til innhold

Bihulebetennelse

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Jeg har fått en jævlig vondt bihulebetennelse (de er vel ofte det). Leser på nett at man ikke trenger antibiotika, men jeg tror ikke jeg orker mer. Noen som har hatt bihulebetennelse som vet hva legene anbefaler nå?

Fortsetter under...

kjerringskinn
Skrevet

Uff, stakkars deg! Bihulebetennelse er ikke godt. Årsak til smertene er at slimhinnene er hovnet opp så slim og gørr ligger i klem og sprenger på. Det er grisevondt.

Det stemmer at man oftest ikke får antibiotika for dette lenger, men noe som er veldig effektivt er Rinexin tabletter. Disse avsveller slimhinnene så elendigheten renner ut og trykket letter. Tablettene er reseptbelagte, de skal tas to ganger om dagen og hjelper som regel etter 3-4 doser.

Nesedråper og kombinasjonen 1 Ibux og 1 paracet lindrer noe til du kommer til lege.

Dessuten hjelper det å bruke Nesehorn, en koppliknende plastdings man får på apotek. Den fylles med 1 strøken ts salt og kroppstemperert vann og brukes til å skylle bihulene gjennom nesa. Høres sikkert rart ut, men tro meg, den hjelper! Bare husk å vær nøye på vanntemperatur og saltmengde ellers blir det ubehagelig.

God bedring!

fei1365380229
Skrevet

Uff, stakkars deg! Bihulebetennelse er ikke godt. Årsak til smertene er at slimhinnene er hovnet opp så slim og gørr ligger i klem og sprenger på. Det er grisevondt.

Det stemmer at man oftest ikke får antibiotika for dette lenger, men noe som er veldig effektivt er Rinexin tabletter. Disse avsveller slimhinnene så elendigheten renner ut og trykket letter. Tablettene er reseptbelagte, de skal tas to ganger om dagen og hjelper som regel etter 3-4 doser.

Nesedråper og kombinasjonen 1 Ibux og 1 paracet lindrer noe til du kommer til lege.

Dessuten hjelper det å bruke Nesehorn, en koppliknende plastdings man får på apotek. Den fylles med 1 strøken ts salt og kroppstemperert vann og brukes til å skylle bihulene gjennom nesa. Høres sikkert rart ut, men tro meg, den hjelper! Bare husk å vær nøye på vanntemperatur og saltmengde ellers blir det ubehagelig.

God bedring!

Takk for svar. Jeg har noe som skal sørge for at hevelse skal gå ned; fluitide (på blå resept) og så har jeg tatt Fenu-Max i en uke nå. Kan nesten ikke tygge nå og kinnet og øyet kjennes ut som det skal eksplodere :(

Har vært plaget av bihulene før, men så jævlig som jeg har det nå har jeg ikke hatt det før. Jeg har før fått antibiotika, men går nå også på kortison så burde vel egentlig holde meg unna.

Men hadde altså bestemt meg for at jeg skulle gå til legen i morgen å få dette, men så leser jeg at det gir de ikke lenger. Jeg bare MÅ ha det....... orker ikke mer :(

Skrevet

Dersom det ikke går over av seg selv innen rimelig tid, gis fortsatt antibiotika. Det er så avgjort ikke uvanlig at det behandles med ab såvidt jeg har erfart.

God bedring!

Skrevet

God bedring!

Bare en liten kooreksjon når det gjelder Rinexin. Legene har blitt veldig resttriktive med det preparatet nå pga. til dels alvorlige bivirkninger som blodpropp og slag. Jeg spurte legen min i vinter om å få det men han sa blankt nei. Han sa han hadde sluttet å gi det til pasienter med bihulebetennelse.

kjerringskinn
Skrevet

Bare en liten kooreksjon når det gjelder Rinexin. Legene har blitt veldig resttriktive med det preparatet nå pga. til dels alvorlige bivirkninger som blodpropp og slag. Jeg spurte legen min i vinter om å få det men han sa blankt nei. Han sa han hadde sluttet å gi det til pasienter med bihulebetennelse.

Det var en interessant opplysning og helt nytt for meg! Dette må jeg sjekke opp med fastlegen umiddelbart, for jeg får Rinexin uten problemer på tross av at jeg har hatt blodpropp tidligere (før jeg stiftet bekjentskap med Rinexin).

Sist jeg var på apoteket fikk jeg til og med 100 i stedet for en 20-pakk da sistnevnte var utsolgt fra leverandør. Noe som er utrolig slepphendt av apoteket om de har de bivirkningene du forteller om.

Sjekket Felleskatalogen og der står det ikke noe annet enn at i svært sjeldne tilfeller har man påvist hjerneblødning.

Annonse

fei1365380229
Skrevet

Dersom det ikke går over av seg selv innen rimelig tid, gis fortsatt antibiotika. Det er så avgjort ikke uvanlig at det behandles med ab såvidt jeg har erfart.

God bedring!

Takk. Det blir liksom bare verre og verre. Vet at man skulle ta det med ro og jeg kjente det kom på tirsdag, men hadde konfirmasjon i går, og lagde det meste av maten selv - det gjorde det absolutt ikke noe bedre. Tror jeg går til legen i morgen og får antibiotika. Orker rett og slett ikke mer snart :(

jubalong70
Skrevet

Vet ikke om legene anbefaler noe annet, men du kan prøve "Fenumax" som kjøpes på helsekosten. Det er mange med gjentagende bihulebetennelser som sverger at det hjelper. (Jeg har aldri prøvd selv.)

Skylling med saltvann hjelper også mange. Da trenger du et "nesehorn" som skyller skikkelig.

Ellers er det sikkert greit med antibiotika når de blir så vondt at man ikke makter mer.

fei1365380229
Skrevet

Vet ikke om legene anbefaler noe annet, men du kan prøve "Fenumax" som kjøpes på helsekosten. Det er mange med gjentagende bihulebetennelser som sverger at det hjelper. (Jeg har aldri prøvd selv.)

Skylling med saltvann hjelper også mange. Da trenger du et "nesehorn" som skyller skikkelig.

Ellers er det sikkert greit med antibiotika når de blir så vondt at man ikke makter mer.

Jeg skrev at jeg hadde tatt Fenu-Max hele tiden. Det hjelper, men det har satt seg i kjeven og kinnet denne gangen og det vil ikke slippe taket.

Jeg har nesehorn, men har så trange kanaler at hver gang jeg har brukt det har det satt seg fast vann i hulrommene, tørr rett og slett ikke prøve mer. Men jeg har brukt saltvannsdråper da.

Jeg går til legen i morgen hvis jeg ikke er noe bedre :)

jubalong70
Skrevet

Jeg skrev at jeg hadde tatt Fenu-Max hele tiden. Det hjelper, men det har satt seg i kjeven og kinnet denne gangen og det vil ikke slippe taket.

Jeg har nesehorn, men har så trange kanaler at hver gang jeg har brukt det har det satt seg fast vann i hulrommene, tørr rett og slett ikke prøve mer. Men jeg har brukt saltvannsdråper da.

Jeg går til legen i morgen hvis jeg ikke er noe bedre :)

Fikk ikke med meg at du hadde prøvd det.

Jeg synes også du burde dra til legen hvis du ikke er bedre i morgen, ja.

God bedring :)

fei1365380229
Skrevet

Fikk ikke med meg at du hadde prøvd det.

Jeg synes også du burde dra til legen hvis du ikke er bedre i morgen, ja.

God bedring :)

Takk :). Jeg syns utrolig synd på meg selv. Men det er nesten verre å høre at den ene ungen, etter den andre begynner å snufse. To av dem er ørebarn og jeg håper virkelig ikke de får dette her.

jubalong70
Skrevet

Takk :). Jeg syns utrolig synd på meg selv. Men det er nesten verre å høre at den ene ungen, etter den andre begynner å snufse. To av dem er ørebarn og jeg håper virkelig ikke de får dette her.

Uff da. Får håpe barna kommer seg fort - og du også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...