Eooon Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hei. Sommern 2005 hadde jeg et uhell på fjellet hvor jeg falt på en stein og landet med kneet først. Legen på mottaket mente han så en bruddlinje vertikalt på patella, men det var så "svak" at de nesten ikke kunne se det. De satte bare på en skinne og sente meg hjem. Jeg var ikke helt fornøyd og fikk komme inn på MR (mener det var MR, mulig jeg blander sammen) på Medi-3 og ved et annet sykehus og de konstanterte at det var en antydning der, men veldig svakt. Alle var enige om behandlingen... Skinne i 6uker og trening etterpå. Etter 6 uker begynte jeg å gå til fysioterapaut, men hun konstanterte ganske kjapt at jeg ikke trengte dette siden jeg er ganske aktiv på egenhånd. (Jogging, sykkling, snowboard, diverse). Så, til poenget etter en lang intro: Jeg har fortsatt vondt i kneet. Jeg har full bevegelighet når jeg strekker ut osv, men når jeg legger vekt på kneet og det er i vinkel (Når man går høyre trapper, skal stige opp på en stol eller lignende) så gjør det vodt der og da og en 5-10min etterpå. Å gjøre kneebøy med en fot er ingen problem på det friske beinet, men har ikke tjangs på det vonde pga. smerte. Jeg forstår konseptet av opptrening, jeg er ikke like sterk i begge bein og det er OK, men er det den enkle forklaringen på smerten også? Dersom du kjenner til dette problemet, er det noe som "går over" eller er dette noe jeg må slite med resten av livet? Kjipt å være 24år og med knee som en på 70... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Slik du beskriver bruddet i patella (kneskjellet) var det vel helst en fissur. Dvs. ett brudd som mest var som en sprekk tvers gjennom benstrukturen. Slike brudd pleier å tilheles uten problemer og særlig når trening og rehabilitering gjennomføres slik du har gjort. Likevel kan uhellet være ute med en skade av brusken på undersiden av kneskjellet. Glide- flaten kan bli ujevn og det blir smerter ved aktivitet. MR- rtg. evt. en diagnostisk artroscopi vil kunne være det som vil gi sikkerhet i hva som foreligger. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eooon Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Slik du beskriver bruddet i patella (kneskjellet) var det vel helst en fissur. Dvs. ett brudd som mest var som en sprekk tvers gjennom benstrukturen. Slike brudd pleier å tilheles uten problemer og særlig når trening og rehabilitering gjennomføres slik du har gjort. Likevel kan uhellet være ute med en skade av brusken på undersiden av kneskjellet. Glide- flaten kan bli ujevn og det blir smerter ved aktivitet. MR- rtg. evt. en diagnostisk artroscopi vil kunne være det som vil gi sikkerhet i hva som foreligger. Lykke til ! Takk for svar Thor. Tror du det er sannsynlig at de vil se andre ting på MR nå en de 2 jeg tok noen uker etter skaden? Om det nå skulle være brusken som har fått seg en trøkk, er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe? spesiell type trening, ta det helt med ro og la "kroppen ordne opp selv" eller må en "tulling med kniv" inn i kneet mitt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.