Gå til innhold

Er jeg smålig???

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert i dag.....
Skrevet

Hva kan man forlange av voksne barn? Datteren min på 20 år var her i helgen. Aldri hjelper hun til med noe, hun roter og slenger overalt og nærmest forventer at vi hjelper til med det meste. Sønnen min på 23 år er stikk motsatt, han var også her i helgen. Han hjelper til og tar opp etter seg. Det samme gjør 15 åringen min. Hvorfor skal det være slik at 20 åringen min ikke gjør det? Hun har alltid vært slik, og jeg kjenner jeg gruer meg litt hver gang hun skal komme. Vi reagerer alle her i huset på at hun er så sløv og ikke gidder gjøre noe. Jeg er jo kjempeglad i henne, men denne rotingen og latskapen er vi lei av. Har snakket med henne om det, men hun orker ikke høre, kommer bare i angripsposisjon. Nå er hun dratt, og var nærmest sur på meg, så her sitter jeg med dårlig samvittighet igjen....

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet du, en dag skjønner hun hvor urimelig hun har vært og da kommer hun til å skamme seg. :o)

Selvsagt skal du kreve at en 20-åring rydder etter seg!

Skrevet

Det er helt naturlig at hun rydder etter seg. At hun ikke gjør det er ganske så slappt.

Gjest nei det er du ikke
Skrevet

Du er ikke smålig. Barna dine har sikkert fått nokså lik oppdragelse, og har samme opphav, så det viser at det er mye annet som også spiller inn..

Ikke la det hope seg opp slik at du til slutt reagerer med sinne / oppgitthet. Gi henne heller oppgaver / be henne om tjenester, enn å bli sint når hun ikke gjør det som alle vi andre ser på som naturlig å bidra med. Be henne om å dekke bordet eller skjære opp salaten, eller henge opp klesvasken eller hugge ved til peisen, så får det kompensere for det hun ikke gjør uoppfordret. Be om ting som trengs der og da, slik at det er umulig å si nei/ gjør det senere uten at det blir veldig synlig.

Det kan være så mange grunner til at det har blitt slik, kanskje hun demonstrerer noe, bevisst eller ubevisst. Vær litt obs på dette, kanskje hun prøver å fortelle at hun ikke har det så lett?

Dere vet at dere har fått dette til med de andre barna, så ikke la dette ødelegge hyggelige familiehelger. Pick your fights, får dere henne til å bidra litt, om enn etter oppfordring, så la det heller være at hun bidrar mindre enn de andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...