Gjest Tidligere treningsfreak Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hei. Etter å ha trent masse regelmessig i mange år (dvs. ca 5-6 ganger i uken) har jeg nå gått mange runder med meg selv, og bestemt meg for å slutte å trene regelmessig, og kun trene og være aktiv når jeg har muligheten til det. Grunnen til at jeg skal slutte å trene fast er at jeg har to små barn (3 og 1 år), og jeg skal nå tilbake i jobb etter endt barselpermisjon. Jeg ser at det kommer til å bli veldig vanskelig for meg og min familie at jeg trener så mye som jeg har gjort, rett og slett fordi det ikke vil kunne fungere praktisk (jeg tar det meste av arbeidet med henting og bringing i barnehagen, og ønsker også å få sett barna mine mest mulig i helger o.l. Jeg synes jeg kommer til å se dem lite nok som det er med jobben som tar mye av min tid). Grunnen til at jeg tidligere har trent så mye, er at jeg har hatt muligheten til det fordi jeg har vært student med barn i barnehage. Med full jobb og barn i barnehage samt en mann som jobber mye blir jo mulighetene redusert. Men spørsmålet er egentlig: hvor mye vil jeg gå opp i vekt når jeg slutter å trene fast 4-5 ganger i uken, og kun er aktiv når jeg har muligheten (f eks med å leke med ungene etc.)? Det vil vel i praksis si at jeg kanskje får trent en økt i uka samt lekt litt med barna og gått litt tur med dem ol. (Men det er jo ikke akkurat "trening".) Vet du noe om hvor mye det er vanlig å gå opp i vekt når man slutter å trene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei og takk or flott spørsmål! Du er nå på vei inn i den berømte 'tidsklemma' der tilgangen på fritid ikke er som før. Det høres ut som du har gjort deg mnge gode tanker rundt din egen situasjon, både med hensyn til trening og ikke minst hensynet til de små. Som du selv sier, kommer du til å legge inn aktivitet der du kan, feks gå trilleturer med barna, leke etc. Det finnes en del gode aktivitetsprodukter for småbarnsforeldre, bla joggevogn, og kombi pulk- og sykkeltralle (se hamarprodukter.no) som gjør at man av og til får til treningsaktivitet med barna på slep. Så til sprøsmålet ditt: Det er svært vanskelig å spå om vektoppgang; hovedskalig fordi den vil avhenge ikke bare av treningsinnsatsen din, men også av kosthold og generelt aktivitetsnivå (den daglige aktiviteten). Vi har ulike erfaringer med vektkontroll for personer i samme situasjon som deg. En del regulerer kostholdet sitt noe og beholder vekten, noen går litt ned i vekt, hvoedsaklig pga tap av litt muskelmasse, og noen øker i vekt. Sistnevnte som regel fordi at kostvanene fortsetter som før og uten at den daglige aktiviten justeres. De som lykkes best i din situasjon, bruker 3 - 4 uker på å lage seg kost- og aktivitetsrutiner samtidig som de sjekker vekta ca en gang i uka. Da får du en pekepinn på hvordan dette kommer til å forløpe. Prøv å komme inn i din nye daglige rytme og se hvordan den slår ut de neste 4 ukene. Dersom du går opp i vekt - er det trolig kostholdet som må justeres. Går du litt ned i vekt er det trolig en liten reduksjon i muskelmassen, men den tilpasses ganske fort. Lykke til med barn, familie og litt trening! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TIDLIGERE Treningsfreak Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei og takk or flott spørsmål! Du er nå på vei inn i den berømte 'tidsklemma' der tilgangen på fritid ikke er som før. Det høres ut som du har gjort deg mnge gode tanker rundt din egen situasjon, både med hensyn til trening og ikke minst hensynet til de små. Som du selv sier, kommer du til å legge inn aktivitet der du kan, feks gå trilleturer med barna, leke etc. Det finnes en del gode aktivitetsprodukter for småbarnsforeldre, bla joggevogn, og kombi pulk- og sykkeltralle (se hamarprodukter.no) som gjør at man av og til får til treningsaktivitet med barna på slep. Så til sprøsmålet ditt: Det er svært vanskelig å spå om vektoppgang; hovedskalig fordi den vil avhenge ikke bare av treningsinnsatsen din, men også av kosthold og generelt aktivitetsnivå (den daglige aktiviteten). Vi har ulike erfaringer med vektkontroll for personer i samme situasjon som deg. En del regulerer kostholdet sitt noe og beholder vekten, noen går litt ned i vekt, hvoedsaklig pga tap av litt muskelmasse, og noen øker i vekt. Sistnevnte som regel fordi at kostvanene fortsetter som før og uten at den daglige aktiviten justeres. De som lykkes best i din situasjon, bruker 3 - 4 uker på å lage seg kost- og aktivitetsrutiner samtidig som de sjekker vekta ca en gang i uka. Da får du en pekepinn på hvordan dette kommer til å forløpe. Prøv å komme inn i din nye daglige rytme og se hvordan den slår ut de neste 4 ukene. Dersom du går opp i vekt - er det trolig kostholdet som må justeres. Går du litt ned i vekt er det trolig en liten reduksjon i muskelmassen, men den tilpasses ganske fort. Lykke til med barn, familie og litt trening! Takk for flott og positivt svar Da får jeg se ting an og prøve meg fram litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.