Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jubalong70
Skrevet

Jeg har en bekjent som vurderer å gå fra mannen sin. Denne kvinnen har aldri jobbet - har ingen utdannelse.

De har 3 barn sammen - 2 på barneskolen og 1 i barnehage.

Kvinnen ønsker å begynne å jobbe, men lurer på hvor mye hun må ha i lønn for å klare å overleve.

Hun må da kunne betale for 100% plass i barnehage og 2 plasser på SFO - full plass der også. (Dette er jo hvis hun jobber fullt, noe hun ønsker.)

Hun spurte meg hvor mye man trenger, men jeg følte meg ikke kompetent til å svare. Derfor spør jeg dere - o kloke dolere.

Skrevet

Det er som å spørre om hvor lang en strikk er. Men mine egne beregninger er at med en utbetalt lønn på ca. 17000, vil det gå greit, uten noen luksus, da har jeg to barn og låneutgifter på 6200 i måneden. Det ville nok gått med noen tusen mindre også, men da ville jeg vært nødt til å snu på kronene.

Når det gjelder sfo- og barnehageplasser, får hun dekket 64% av trygdekontoret hvis hun har omsorgen for barna alene.

Shadow 650
Skrevet

Hun bør kontakte NAV. De 3 første årene kan hun få overgansstønad. Jo, mindre hun tjener, jo mer stønad får hun. Hvis hun ikke har utdanning, kan det være hun kan få støtte til det også.

Ved minimal/ingen inntekt blir også barnehage og SFO "gratis".

Tror hun skal klare seg fint! Men det er lurt av henne å bruke disse 3 årene på å utdanne seg skikkelig.

mvh

jubalong70
Skrevet

Hun bør kontakte NAV. De 3 første årene kan hun få overgansstønad. Jo, mindre hun tjener, jo mer stønad får hun. Hvis hun ikke har utdanning, kan det være hun kan få støtte til det også.

Tror hun skal klare seg fint! Men det er lurt av henne å bruke disse 3 årene på å utdanne seg skikkelig.

mvh

Det var jo en god ide, at hun får overgangsstønad og bruker tiden til å få seg utdanning!

Er en overgangsstønad nok til å leve av da?

Jeg snakker jo ikke om å ha noe luksus her.

jubalong70
Skrevet

Det er som å spørre om hvor lang en strikk er. Men mine egne beregninger er at med en utbetalt lønn på ca. 17000, vil det gå greit, uten noen luksus, da har jeg to barn og låneutgifter på 6200 i måneden. Det ville nok gått med noen tusen mindre også, men da ville jeg vært nødt til å snu på kronene.

Når det gjelder sfo- og barnehageplasser, får hun dekket 64% av trygdekontoret hvis hun har omsorgen for barna alene.

Tusen takk. Jeg vet det var lite opplysninger, men jeg har ikke mer. Hun regner med å flytte ut og antagelig leie en leilighet. Det er mulig de kan selge huset, da kan hun kanskje kjøpe seg et kryinn for seg og barna.

Mannen vil nok ha barna litt, men ikke 50%.

sant å si
Skrevet

Det var jo en god ide, at hun får overgangsstønad og bruker tiden til å få seg utdanning!

Jeg har ett barn i barnehage og ett i SFO. Går på skole, får overgangsstønad, en barnetrygd ekstra, stønad til barnetilsyn. I tillegg har jeg tatt opp fullt studielån. Leier billig bolig, eier egen bil.

Vi klarer oss greit, det er på ingen måte fett, men det går greit. Riktignok kommer jeg til å ha et saftig studielån når jeg er ferdig, men også sikker jobb i framtida.

jubalong70
Skrevet

Jeg har ett barn i barnehage og ett i SFO. Går på skole, får overgangsstønad, en barnetrygd ekstra, stønad til barnetilsyn. I tillegg har jeg tatt opp fullt studielån. Leier billig bolig, eier egen bil.

Vi klarer oss greit, det er på ingen måte fett, men det går greit. Riktignok kommer jeg til å ha et saftig studielån når jeg er ferdig, men også sikker jobb i framtida.

Det er nok kjempelurt å satse på utdanning, ja. Skal si det til henne :)

Skrevet

Det er jeg veldig enig i. Er under utdannelse selv nå, det er ikke fett, men det går. Og så gir studiesituasjonen mye mer frihet i forhold til barna, og det trengs når man er alene.

jubalong70
Skrevet

Det er jeg veldig enig i. Er under utdannelse selv nå, det er ikke fett, men det går. Og så gir studiesituasjonen mye mer frihet i forhold til barna, og det trengs når man er alene.

Jeg skal overbringe beskjeden til henne. Vet ikke hvor motivert hun er til utdannelse da, men...

Gjest ChiengMai
Skrevet

mvh

"Hvis hun ikke har utdanning, kan det være hun kan få støtte til det også."

Har en venninne som var utdanna lærer og som fikk overgangsstønad mens ho tok en ny utdannelse. Så selv det går tydeligvis an.

Gjest ikkeværtderselv
Skrevet

SIFO-normen er litt høy å gå ut i fra, selv om det skal være et normalt forbruk og ut fra normale kostnader.

Hun kan ha en del rettigheter som enslig mor.

- Stønad til enslig forelder. (= Overgangsstønad, obs barnas alder spiller også inn)

- Skatteklasse 2 (Eventuelt annethvert år om de har delt omsorg)

- Skattebegrensning om hun har lave inntekter

- Barnetilsyn (= Delvis dekning av barnepassutgifter)

- Barnebidrag eller bidragsforskudd (Regnes ut utfra hvor mye samvær far har og utfra inntekter, har han 50 % omsorg får hun ikke barnebidrag)

- Utvidet barnetrygd (= barnetrygd for en ekstra unge, må eventuelt deles med far dersom han har 50 % omsorg)

Hun bør undersøke angående Husbankens bostøtte. Er usikker på om alle aleneforeldre går inn under ordningen eller om det er spesielle krav til boligen. Dersom det er krav til boligen så bør hun få en kommunal garanti fra sosialkontor istedenfor å betale depositum selv, for da er plutselig boligen "kommunalt formidlet". Mye rare regler ute og går...

Ville oppsøkt NAV arbeid/trygd samt bostøttekontor og selvsagt greit å få avklart ang fordeling av barn/samvær. Når samværet er avklart vil hun kunne få et klart svar på hva hun vil motta av stønader. Slik som arbeidsmarkedet er i dag de fleste steder så skal det være gode muligheter for jobb. Men utdanning er jo alltid en bra investering.

jubalong70
Skrevet

SIFO-normen er litt høy å gå ut i fra, selv om det skal være et normalt forbruk og ut fra normale kostnader.

Hun kan ha en del rettigheter som enslig mor.

- Stønad til enslig forelder. (= Overgangsstønad, obs barnas alder spiller også inn)

- Skatteklasse 2 (Eventuelt annethvert år om de har delt omsorg)

- Skattebegrensning om hun har lave inntekter

- Barnetilsyn (= Delvis dekning av barnepassutgifter)

- Barnebidrag eller bidragsforskudd (Regnes ut utfra hvor mye samvær far har og utfra inntekter, har han 50 % omsorg får hun ikke barnebidrag)

- Utvidet barnetrygd (= barnetrygd for en ekstra unge, må eventuelt deles med far dersom han har 50 % omsorg)

Hun bør undersøke angående Husbankens bostøtte. Er usikker på om alle aleneforeldre går inn under ordningen eller om det er spesielle krav til boligen. Dersom det er krav til boligen så bør hun få en kommunal garanti fra sosialkontor istedenfor å betale depositum selv, for da er plutselig boligen "kommunalt formidlet". Mye rare regler ute og går...

Ville oppsøkt NAV arbeid/trygd samt bostøttekontor og selvsagt greit å få avklart ang fordeling av barn/samvær. Når samværet er avklart vil hun kunne få et klart svar på hva hun vil motta av stønader. Slik som arbeidsmarkedet er i dag de fleste steder så skal det være gode muligheter for jobb. Men utdanning er jo alltid en bra investering.

Oj, her var det mye nyttig informasjon. Jeg skriver ut svaret ditt og gir henne når jeg ser henne. Takk :)

sant å si
Skrevet

Det er nok lurt, ja. Ikke minst mens hun har så små barn og kan dra nytte av både overgangsstønad og utdanningsstønad. Sistnevnte er ikke så mye, men dekker ihvertfall deler av studiemateriell. Ikke så sikkert det blir like greit å klare seg som enslig student senere når hun ikke har disse godene lenger.

Dessuten - som Atene sier - som student kan hun i stor grad styre dagene selv. En kjempefordel :-)

Gjest ikkeværtderselv
Skrevet

Oj, her var det mye nyttig informasjon. Jeg skriver ut svaret ditt og gir henne når jeg ser henne. Takk :)

Fint å være til hjelp. :)

Det meste av informasjon om dette finner en på NAV.no. Står noe om stønadsnivået på de ulike ytelsene og det er også kalkulator på barnebidrag feks. Det med skatt finner en på skattetaten.no og bostøtte på husbanken.no.

Hun greier seg nok, men i "worst case scenario" med feks høye boutgifter, ikke bostøtte, ikke utsikter til jobb så kan det bli knapt når rettighetene til overgangsstønad er brukt opp.. Da blir det nemlig sosialkontoret neste dersom hun ikke har rett på andre trygdeytelser.

Shadow 650
Skrevet

Nå vet eg ikke max beløpet på overgangsstønad. Ved å ta studielån ved siden av, klarer hun seg fint !

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...