Gå til innhold

Hvordan disponere penger etter konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma jada
Skrevet

Datteren min fikk ca 13.000 kr til sin konfirmasjon. Hun mener hun bestemmer hva hun skal kjøpe, men jeg er litt uenig. Hun ønsker å dra til byen å shoppe klær og sko. Hva gjør jeg? Hun har ingen planer om noe annet.

fei1365380229
Skrevet

Min sønn fikk omtrent det samme av penger. Vi har sagt klart fra at vi disponerer disse pengene frem til han er 18 år. Han ønsket seg på forhånd en bærbar PC, men den fikk han til konfirmasjonen.

Han har fått beskjed om at han kan si fra hvis det er noe han ønsker å kjøpe, han ville kanskje kjøpe ett spill og en ny mobil. Ellers godtar han helt at vi disponerer pengene. Hadde han ikke gjort det hadde vi styrt at besteforeldre skulle gitt mindre penger.

Skrevet

Det er liksom konfirmantens egne penger da, men jeg forstår deg. Jeg synes hun skal få lov til å kjøpe ett plagg eller to og så tenke godt over om hun vil kjøpe noe som hun kan ha en stund. Men det har du sikkert sagt allerede. Hun må selv ta konsekvensene. Be ho tenke sommer turer osv. Pengene trenger ikke bli brukt opp med en gang.

filiokus81
Skrevet

Hva med å la henne shoppe for litt av beløpet (1000-2000 kr f.eks), og så spare resten?

Det er jo hennes penger, så jeg syns hun burde få bruke noe i alle fall. Da blir hun sikkert mildere stemt ovenfor tanken på å spare resten til mer fornuftige formål også :o)

Skrevet

Jeg ville forlangt 10.000,- på sperret konto til førerkortet/moped eller noe annet hun ønsker seg og så latt henne klatte bort de resterende 3000,-.

jubalong70
Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å bare sløse bort alle pengene.

Jeg ville oppfordret henne til å finne ut noe hun virkelig ønsker seg, og som vil vare litt. (Ikke bare klær.)

Jeg kjøpte et stereoanlegg for mine konfirmasjonspenger. Andre kjøper moped, sparer til en flott ferie når de blir eldre, sparer til førerkort eller bil.

Et lite beløp - kanskje 1000,- kan jo sløses bort da :)

Skrevet

Jeg fikk gjøre som jeg ville med mine 16.000 kr etter konfirmasjonen. Jeg kommer fra en familie som aldri har vært sløsete, og er fornuftig med pengene. Jeg kjøpte meg en terrengsykkel og et stereoanlegg. Sykkelen er fortsatt i bruk, nå 17 år etter :o)

Jeg er ikke tilhenger av å bruke pengene på sånne småkjøp; klær etc. Gi noen instrukser, for pengene forsvinner raskt, og da kan hun fort angre seg.

Skrevet

Hvis det er en stor ting hun ønsker seg, synes jeg det er greit, men det blir for mye å sløse bort 13000 kr på klær og sko. Jeg synes hun kan få en liten sum -max. 1/4 til å bruke på hva hun vil. Så kan resten settes på sparekonto til mer fornuftige kjøp. Hun blir glad for det senere.

Skrevet

Jeg ville forlangt 10.000,- på sperret konto til førerkortet/moped eller noe annet hun ønsker seg og så latt henne klatte bort de resterende 3000,-.

Helt enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...