Gå til innhold

CV med store hull...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uføretrygdet, men har veldig lyst til å begynne å jobbe litt nå. Men hvordan skal jeg skrive en CV sånn at hullene blir minst mulig synlig? F.eks så brukte jeg dobbelt så lang tid på en bachelor enn normalt, kan jeg skrive kun året jeg ble ferdig?

Og har gjort absolutt ingenting de 2 siste årene, hvordan "skjule" det mest mulig?

CV er dumme, vil helst bare skrive en søknad...

Gjest EnsomSomFy
Skrevet

Du burde si det som det er, og være så ærlig som mulig.

Arbeidsgivere har ikke noen rett til å få greie på helseopplysninger, men de vil jo ane at det kan være noe allikevel.

Og da er det bedre å si litt om grunnene til dette, enn å virke som ikke ser poenget i å kjempe...

Vis deg som en ivrig, optimistisk og ærlig person, så går det nok bra!

Om du ikke er ærlig kan du i verste fall risikere at de svartelister deg - og arbeidsgivere snakker sammen, vettu!

Du har såklart arbeidsgivere som ikke ansetter folk med f.eks. psykiske lidelser. Men spør deg selv: vil du virkelig trives med en sånn arbeidsgiver uansett? Vil du greie å holde på jobben om alle kollegene dine ser ned på dette, og du hele tiden må skjule det?

Skrevet

Jeg gikk på et arbeidssøkerkurs i fjor som var et forsøksprosjekt. Evalueringen på kurset har nå kommet og det viste seg at det er viktig å holde sykdommer og funksjonshemminger skjult dersom man vil ha jobb. Hvis man derimot kommer til interju kan man si det. Hvis man da ikke får jobben og er best kvalifisert, kan man anmelde arbeidsgiver for diskriminering.

Så prøv å lag hullene så små du kan, jeg fikk beskjed om at jeg skulle si at jeg hadde vært hjemme med ungene mine. Nå har vel ikke du barn, men prøv og finn på noe.

Lykke til :o)

Skrevet

Du burde si det som det er, og være så ærlig som mulig.

Arbeidsgivere har ikke noen rett til å få greie på helseopplysninger, men de vil jo ane at det kan være noe allikevel.

Og da er det bedre å si litt om grunnene til dette, enn å virke som ikke ser poenget i å kjempe...

Vis deg som en ivrig, optimistisk og ærlig person, så går det nok bra!

Om du ikke er ærlig kan du i verste fall risikere at de svartelister deg - og arbeidsgivere snakker sammen, vettu!

Du har såklart arbeidsgivere som ikke ansetter folk med f.eks. psykiske lidelser. Men spør deg selv: vil du virkelig trives med en sånn arbeidsgiver uansett? Vil du greie å holde på jobben om alle kollegene dine ser ned på dette, og du hele tiden må skjule det?

Jeg har vel tenkt å være ærlig, så langt det lar seg gjøre. Men tenkte mest på selve CV'en, som skal være så presis og seriøs som mulig.

I selve søknaden kan jeg si mer om hvorfor jeg vil ha den jobben og litt mer om hvorfor det er hull på CV'en.

Og kommer jeg inn til intervju, så skal de få se at jeg kan være positiv og morsom og har rette innstillingen :-)

Skrevet

Jeg gikk på et arbeidssøkerkurs i fjor som var et forsøksprosjekt. Evalueringen på kurset har nå kommet og det viste seg at det er viktig å holde sykdommer og funksjonshemminger skjult dersom man vil ha jobb. Hvis man derimot kommer til interju kan man si det. Hvis man da ikke får jobben og er best kvalifisert, kan man anmelde arbeidsgiver for diskriminering.

Så prøv å lag hullene så små du kan, jeg fikk beskjed om at jeg skulle si at jeg hadde vært hjemme med ungene mine. Nå har vel ikke du barn, men prøv og finn på noe.

Lykke til :o)

Tusen takk for nyttig svar.

Jeg skal finne på noe lurt :-)

fei1365380229
Skrevet

Jeg syns ikke du skal lyve i en CV, det er mye verre enn å ha store hull. Du trenger ikke skrive sivilstatus eller barn i CVen, kan jo hende de bare tenker av seg selv at det er derfor du har vært hjemme.

Jeg tror de fleste har forståelse for at man kan ha vært syk, har vært det selv i over 3 år (med hull i CV), har nå fått 100 % jobb allikevel. Hvis du ikke vet om du kan klare en jobb, så kan du søke om attføring, slik at du kan prøve deg litt fram først.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal lyve i en CV, det er mye verre enn å ha store hull. Du trenger ikke skrive sivilstatus eller barn i CVen, kan jo hende de bare tenker av seg selv at det er derfor du har vært hjemme.

Jeg tror de fleste har forståelse for at man kan ha vært syk, har vært det selv i over 3 år (med hull i CV), har nå fått 100 % jobb allikevel. Hvis du ikke vet om du kan klare en jobb, så kan du søke om attføring, slik at du kan prøve deg litt fram først.

Nei, tenkte ikke lyve, men kanskje heller bare skrive sluttårstallet i stedet for å vise at jeg brukt himla lang tid.

Har gått på attføring i 7 år før jeg ble uføretrygdet.

fei1365380229
Skrevet

Nei, tenkte ikke lyve, men kanskje heller bare skrive sluttårstallet i stedet for å vise at jeg brukt himla lang tid.

Har gått på attføring i 7 år før jeg ble uføretrygdet.

Det er jo ikke noe i veien for å skrive sluttårstallet, det skal du jo gjøre. Det er mange som bruker lang tid på utdannelsen, så det er vel helt greit. Jeg bare tenkte at du kanskje kunne få tatt en avklaring for å se om du klarer å jobbe eller hva du evt. kunne klart å jobbe med og hvor mye før du søker på ordinært grunnlag.

Skrevet

Det er jo ikke noe i veien for å skrive sluttårstallet, det skal du jo gjøre. Det er mange som bruker lang tid på utdannelsen, så det er vel helt greit. Jeg bare tenkte at du kanskje kunne få tatt en avklaring for å se om du klarer å jobbe eller hva du evt. kunne klart å jobbe med og hvor mye før du søker på ordinært grunnlag.

Er snakk om å søke en bitteliten jobb relatert til utdannelsen, men vet liksom ikke hvor streng de er på at jeg ikke har et helt jevnt løp...Skal ikke jobbe mer enn jeg klarer

fei1365380229
Skrevet

Er snakk om å søke en bitteliten jobb relatert til utdannelsen, men vet liksom ikke hvor streng de er på at jeg ikke har et helt jevnt løp...Skal ikke jobbe mer enn jeg klarer

Lykke til! Det er mangel på arbeidskraft nå så jeg håper du får den :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...