Gå til innhold

NHD/terapeut som er veldig alternativ

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarII jeg...visst

Hei.

Har iherdig forsøkt å finne en psykolog/psykiater med driftsavtale på det private markedet. Fikk tilslutt napp hos en som kunne tilby med plass til høsten.

Terapeuten hadde kontor hjemme hos seg selv, med mange alternative elementer i rommet. Følte dette ukomfortabelt, særlig når jeg kom dit for å få hjelp til å stabilisere stemningsleiet. Så blir jeg spurt om min egen tro og vedkommende var meget skeptisk til medisinering for dette da han mente bipolar var skapt av miljømessige forhold, at det fantes lite biologiske komponenter. Innfallsvinkelen var her psykoterapi. Rammen var en inntakssamtale, men så hadde det kommet avbestillinger. Følte tiden drøyde ut, hadde ikke klokke på meg. Da vi var ferdige, så jeg det hadde gått 2,5 timer (!).

Hadde time i går hos en ny på poliklikken. Følte jeg måtte si ifra om denne hendelsen, både av varslingsplikt men også fordi denne terapeuten sa han skulle ringe poliklikken og be de overføre saken til han. Derfor måtte jeg jo ta dette opp allerede ved første konsultasjon hos en som ikke kjenner meg fra før. Ved at han ikke først ville si noe om han hadde blitt oppringt eller ei eller ikke foretrakk en mine, satt jeg igjen med en følelse av å ikke bli tatt seriøst/bli trodd. Ubehagelig. Ble rett og slett veldig usikker av det. Virket mer som han trodde jeg var sprø som kunne si noe sånn.

Etter timen tok jeg derfor kontakt med en som kjenner behandlere her jeg bor. Og jo..... viste seg at vedkommende hadde hørt om flere som hadde opplevd akkurat det samme hos denne terapeuten.

NHD hvordan ville du forholdt deg til en slik sak?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275471-nhdterapeut-som-er-veldig-alternativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg ville ha avsluttet all kontakt. Denne personen kan ikke hjelpe deg.

2. Jeg ville vurdert å varsle Helsetilsynet/Fylkeslegen. Denne personen er skadelig i sin nåværende praksis.

Det er fint mulig å drive kun psykoterapi og samtidig drive forsvarlig. Da må en imidlertid velge de riktige lidelsene og holde seg borte fra bla bipolar lidelse.

Gjest bipolarII jeg...visst

1. Jeg ville ha avsluttet all kontakt. Denne personen kan ikke hjelpe deg.

2. Jeg ville vurdert å varsle Helsetilsynet/Fylkeslegen. Denne personen er skadelig i sin nåværende praksis.

Det er fint mulig å drive kun psykoterapi og samtidig drive forsvarlig. Da må en imidlertid velge de riktige lidelsene og holde seg borte fra bla bipolar lidelse.

Hvordan ville du opptrått i situasjonen om du hadde blitt fortalt dette av en pasient? Ville du sagt noe til pasienten dersom du kjente til denne personens praksis? Eller om du ikke kjente til navnet som pasienten oppga, ville du betvilt sannhetsgehalten?

Takker ellers for svaret! Var oppklarende. Har nå gjort punkt1! :), vurderer 2.eren også (men ville egentlig synes det var best om kolleger som kjenner til praksisen hadde sagt fra ... )

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan ville du opptrått i situasjonen om du hadde blitt fortalt dette av en pasient? Ville du sagt noe til pasienten dersom du kjente til denne personens praksis? Eller om du ikke kjente til navnet som pasienten oppga, ville du betvilt sannhetsgehalten?

Takker ellers for svaret! Var oppklarende. Har nå gjort punkt1! :), vurderer 2.eren også (men ville egentlig synes det var best om kolleger som kjenner til praksisen hadde sagt fra ... )

Om jeg hadde visst navnet på terapeuten, ville jeg advart alle pasienter mot å søke hjelp der.

I akkurat en slik situasjon som du beskriver, ville jeg ikke betvilt sannhetsgehalten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...