Gå til innhold

NHD. Kan psykose gå over uten behandling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan - ja.

Men det er ikke sikkert. Ikke alle psykoser forsvinner, og ikke alle personer blir bra uten medisiner.

Dessuten er det et stort poeng _når_ en blir bra.

Det er dessuten skadelig for hjernen å ha en psykose. Derfor bør den vare kortest mulig for å begrense hjerneskaden.

Om psykosen hemmer annen behandling og utdannelse/arbeid, er det enda en god grunn til å gi medisiner.

Kan - ja.

Men det er ikke sikkert. Ikke alle psykoser forsvinner, og ikke alle personer blir bra uten medisiner.

Dessuten er det et stort poeng _når_ en blir bra.

Det er dessuten skadelig for hjernen å ha en psykose. Derfor bør den vare kortest mulig for å begrense hjerneskaden.

Om psykosen hemmer annen behandling og utdannelse/arbeid, er det enda en god grunn til å gi medisiner.

Hmm.. Får man hjerneskade av psykose ? Dette synes jeg du burde forklare nærmere ?

Hmm.. Får man hjerneskade av psykose ? Dette synes jeg du burde forklare nærmere ?

Det skadelig å slippe slike ukritiske kommentarer her, legen må ikke glemme at det er hundrevis av personer med nervøse lidelser som leser dette og tar det til seg. Det er ikke første gang heller...

Det skadelig å slippe slike ukritiske kommentarer her, legen må ikke glemme at det er hundrevis av personer med nervøse lidelser som leser dette og tar det til seg. Det er ikke første gang heller...

Skjønner ikke helt hvordan du tenker. Hvorfor skulle mennesker med psykiske lidelser ikke være i stand til å forholde seg til kunnskap?

Skjønner ikke helt hvordan du tenker. Hvorfor skulle mennesker med psykiske lidelser ikke være i stand til å forholde seg til kunnskap?

Jeg tror det er uheldig å slippe kommentarer som at man pådrar seg hjerneskade av å ha en psykose. Dette er slett ikke å spre kunnskap, men unyanserte påstander som ikke engang behøver å være riktige. Ikke overraskende i et forum som er sponset av industrien selvsagt, men det kan være veldig uheldig. Ingen dyktig lege ville publisere noe slikt, ikke på denne måten.

Annonse

Jeg tror det er uheldig å slippe kommentarer som at man pådrar seg hjerneskade av å ha en psykose. Dette er slett ikke å spre kunnskap, men unyanserte påstander som ikke engang behøver å være riktige. Ikke overraskende i et forum som er sponset av industrien selvsagt, men det kan være veldig uheldig. Ingen dyktig lege ville publisere noe slikt, ikke på denne måten.

Jeg synes det er viktig å spre informasjon om at psykoser kan ha destruktive ettervirkninger for hjernen. Det er viktig for pårørende å vite slik at de sørger for nødvendig hjelp raskt til den som er syk, og det er viktig for den som er syk å vite hvorfor leger mener at medikamentell behandling bør igangsettes raskt.

Jeg synes det er viktig å spre informasjon om at psykoser kan ha destruktive ettervirkninger for hjernen. Det er viktig for pårørende å vite slik at de sørger for nødvendig hjelp raskt til den som er syk, og det er viktig for den som er syk å vite hvorfor leger mener at medikamentell behandling bør igangsettes raskt.

Det er jeg enig i, det er en litt mere nyansert opplysning;-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Psykoseterskelen senkes. For hver episode skal det mindre til før en får en ny psykose. Ens motstand mot livets stress minker.

2. For hver psykose synes episoden å bli alvorligere, mer langvarig og vanskeligere å behandle.

3. De kognitive funksjoner svekkes.

1. Psykoseterskelen senkes. For hver episode skal det mindre til før en får en ny psykose. Ens motstand mot livets stress minker.

2. For hver psykose synes episoden å bli alvorligere, mer langvarig og vanskeligere å behandle.

3. De kognitive funksjoner svekkes.

I de tre punktene dine beskriver du vanlige problemstilliger forbunnet med kroniske psykiske lidelser. Jeg var sikker på at dette først og fremst hadde sammenheng med genetikk og miljømessig faktorer. Sier du at det å ikke behandle alvorlige psykiske lidelser med medisiner kan føre til hjerneskade, eller er psykiske lidelser som for eksempel Bipolar en hjernskade i seg selv. Noen sliter i liten eller stor grad med kognitiv svikt og/eller tilbakevendende psykoser selv om de tar medisiner i samråd med lege. Har disse alerede pådratt seg en hjerneskade ? Jeg blir usikker på diagnose-systemet når det stilles likhetstegn mellom alvorlige psykiske lidelser og hjerneskade. Når er det kronisk psykisk lidelse og når er det en hjerneskade ?

Er det mange som burde bestille time hos en spesialist på hjerneskader istedet for å gå til psykiateren?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...