Gå til innhold

Krimfavoritter

Anbefalte innlegg

Gjest krimelskeren
Skrevet

Liza Marklund scorer høyt hos meg. Det samme gjør Helena von Zweibergk. Veldig gode svenske forfattere begge to. Les bøkene i rekkefølge! :)

Førstnevnte har jeg lest noen av, men ble lei etter hvert. Jeg blir det med ganske mange krimforfattere. Sistnevnte har jeg til gode ennå. Hva slags type krim er det?

Gjest krimelskeren
Skrevet

Jeffery Deaver, Patricia D. Cornwell, Minette Walters, Val McDermid...

Har lest bøker av alle disse. Jeg er ikke helt fan av den typiske seriemorderkrimen. Og Melder også litt pass med rettsmedisinerkrim, selv om jeg har mange av Cornwalls bøker. Har du lest Kathy Reisch(rettsmedisiner)? James Patterson, seriemorderkrim? T.Jefferson Parker, også ofte i seriemorderkrimgenren.

Men det er bra vi er forskjellige

Gjest krimelskeren
Skrevet

Det er mye bra svensk der ute:

Anna Jansson, Camilla Läckberg, Helene Tursten, Karin Wahlberg, Karin Alvtegen

Dansk: Gretelise Holm

Tursten og Lackberg liker jeg. De andre har jeg til gode, bortsett fra Holm. Hun kjedet meg de første sidene, så jeg mistet lysten.

hare1365380455
Skrevet

Ja, han er helt topp. Liker ham godt. Også Fred Vargas har jeg stor sans for. Litt merkelig, men lesverdig. Og Peter Robinson er også bra, synes jeg.

De har jeg ikke lest noe av. :)

Gjest krimelskeren
Skrevet

Noen av mine favoritter.

Av Val McDermid, Retterstedet. Veldig, veldig bra.

Bøkene Til Fred Vargas, Indridason og Peter Robinson.

Bøkene til Jonathan Kellerman, fordi blant annet forfatteren er psykolog.

Bøkene til Mankell, Nesser Og Nesbø.

Elisabeth George.

Mange av bøkene til Ruth Rendell

Alle bøkene til P.D.James. Den beste årgangsvinen.

Dennin Lehane

En del av bøkene til Minette Walters

Åsa Larsson er ikke så verst.

Sarah Paretsky liker jeg.

Og "En fremmed i min grav" av Margaret Millar, en stor klassiker.

Har garantert glemt noen. Av de norske er Karin Fossum den beste synes jeg. Men nå har jeg falt av, for jeg har lest nok av dem.

Nærmere beskrivelse av type krim av de ovennevnte kan fåes ved forespørsel:o)

Gjest krimelskeren
Skrevet

Har lest bøker av alle disse. Jeg er ikke helt fan av den typiske seriemorderkrimen. Og Melder også litt pass med rettsmedisinerkrim, selv om jeg har mange av Cornwalls bøker. Har du lest Kathy Reisch(rettsmedisiner)? James Patterson, seriemorderkrim? T.Jefferson Parker, også ofte i seriemorderkrimgenren.

Men det er bra vi er forskjellige

De to sistnevnte er blant de mest solgte seriemorderkrimbøkene. De selger i bøtter og spann. Så kanskje er dette noe for deg:o) Førstnevnte er litt for mye rettsmedisin for meg og min smak. Bones, serien,(TV 3?) bygger på førstnevntes skikkelse.

Gjest krimelskeren
Skrevet

De har jeg ikke lest noe av. :)

De to sistnevnte er blant de mest solgte seriemorderkrimbøkene. De selger i bøtter og spann. Så kanskje er dette noe for deg:o) Førstnevnte er litt for mye rettsmedisin for meg og min smak. Bones, serien,(TV 3?) bygger på førstnevntes skikkelse.

hare1365380455
Skrevet

Jeg får notere tipsene, og så kan jeg sjekke de ut i sommer! :D

Gjest krimelskeren
Skrevet

Men pliis ikke skyld på meg om du hater dem:o) Prøv en i gangen.

hare1365380455
Skrevet

Men pliis ikke skyld på meg om du hater dem:o) Prøv en i gangen.

Ok, jeg har bare tid til en bok om gangen også.. ;)

Gjest krimelskeren
Skrevet

Men har du ike lest retterstedet av Val McDermid, hadde den stått øverst på min liste. Den er såå bra.

hare1365380455
Skrevet

Men har du ike lest retterstedet av Val McDermid, hadde den stått øverst på min liste. Den er såå bra.

Jeg har lest en bok av henne, og den var kjempegod! Nå kommer jeg ikke på hva den heter, men...

Noe med ekko...

Skrevet

Skriver Kolbjørm Hauge på nynorsk? Jeg innbiller meg det. I tilfelle har jeg litt problemer med det. Hvis ikke får jeg sjekke ut ham.

Han skriver på nynorsk, men på et veldig "lett" nynorsk. Første gangen jeg leste ham leste jeg halve boka før det gikk opp for meg at den var på nynorsk. :o)

Skrevet

Hva med Arnaldur Indridason?

Røsten av Arnaldur er ikke så godt, men de andre 3 er gode, særlig den nyeste, Vannet.

hare1365380455
Skrevet

Røsten av Arnaldur er ikke så godt, men de andre 3 er gode, særlig den nyeste, Vannet.

Å..... *skuffet*

Den nyeste vet jeg ikke om de har på biblioteket.

Gjest krimelskeren
Skrevet

Han skriver på nynorsk, men på et veldig "lett" nynorsk. Første gangen jeg leste ham leste jeg halve boka før det gikk opp for meg at den var på nynorsk. :o)

Ok, Jeg kommer jo fra en del av landet hvor nynorsk ikke bør være noen hindring. Kanskje jeg får gi det en sjanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...