Gå til innhold

Parmesanost

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg fikk et stort stykke parmesanost i en matkurv til jul. Visstnok en relativt dyr parmesanost. Det er fortsatt ganske så mye igjen av den. Har brukt den innimellom til pasta, men glemmer det ofte, selv om det er veldig godt.

Den er merket best før 23. mai, og det er som sagt fortsatt en god del igjen av den. Kan den deles i passende stykker og fryses? Eller vil den ødelegges om den fryses?

Og med det samme, et spørsmål til. Fikk også et glass med pesto. Hva kan jeg bruke den til, altså hva serverer jeg den til? Sikkert et teit spørsmål, men har aldri brukt det tidligere.

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke sikker på om du kan fryse parmesan.

Men pesto kan brukes til mye!! Jeg bruker det mest i pasta (blander det med kokt pasta og river parmesan over der igjen).

Du kan smøre det på skiven eller underst i baguetter og toppe med grønnsaker, salat, kjøtt og ost, bruke litt i kyllingretter osv. Pesto setter ofte en spiss på maten.

Gjest alegre
Skrevet

Lag følgende kjøttboller:

1 pk kjøtt- eller biffdeig,

3-4 ss persille,

1 ss griljermel,

60g (event mer) parmesanost.

Knø sammen, trill små, runde boller. Stekes på middels varme

Serveres med pasta + pestosaus.

Gjest annlovinda
Skrevet

Lag følgende kjøttboller:

1 pk kjøtt- eller biffdeig,

3-4 ss persille,

1 ss griljermel,

60g (event mer) parmesanost.

Knø sammen, trill små, runde boller. Stekes på middels varme

Serveres med pasta + pestosaus.

Takk for svar.

Oppskriften er notert og skal prøves. Den så iallefall god ut.

Gjest annlovinda
Skrevet

Er ikke sikker på om du kan fryse parmesan.

Men pesto kan brukes til mye!! Jeg bruker det mest i pasta (blander det med kokt pasta og river parmesan over der igjen).

Du kan smøre det på skiven eller underst i baguetter og toppe med grønnsaker, salat, kjøtt og ost, bruke litt i kyllingretter osv. Pesto setter ofte en spiss på maten.

Tusen takk for svar.

Da skal jeg prøve pestoen med det første.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg elsker parmesan! Den er alltid dyr, det finnes ikke billig ekte parmesanost.

Jeg bruker parmesan først og fremst på pasta, men også til salater og noen ganger på pizza.

Om du ønsker å slå to fluer i en smekk lager du en god pastasalat (gjerne med kylling) med pestosaus og parmesan over. Skjær da parmesanen med ostehøvel i grove flak over - kjempegodt!

Annonse

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg elsker parmesan! Den er alltid dyr, det finnes ikke billig ekte parmesanost.

Jeg bruker parmesan først og fremst på pasta, men også til salater og noen ganger på pizza.

Om du ønsker å slå to fluer i en smekk lager du en god pastasalat (gjerne med kylling) med pestosaus og parmesan over. Skjær da parmesanen med ostehøvel i grove flak over - kjempegodt!

Tusen takk for svar.

Og takk for oppskrift, det så godt ut.

Gjest liede
Skrevet

Det går helt fint å fryse parmesan. Jeg pleier faktisk å rive den frossen også fordi jeg har vært så sløv at jeg ikke delte den opp i mindre biter før jeg la den i frysen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...