Gå til innhold

Koke kaffe med kjele?

Anbefalte innlegg

Gjest gomle
Skrevet

Pressekanna mi har knust, og jeg skal ha bursdaglag i dag, så da må jeg koke kaffe i kjele. (Har ikke trakter, hverken min mann eller jeg drikker kaffe). Men hvordan gjør jeg nå det?? Jeg husker ikke hvor mange skjeer kaffe jeg skal ha til hvor mye vann. Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Svigers koker kaffe. Jeg aner ikke noe om hvor mange skjeer, men det skal være en kaffehaug som "en jomfrus bryst" i følge svigerfar ;)

Og så skal det kokes opp, trekkes av plata, kaffen skal sige ned og så skal den være ferdig - tror jeg.

Skrevet

Før jeg fikk kaffetrakter kokte jeg vann, satte et filter med filtermalt kaffe i en trakt (heter det det?), og slo vann over.

Koker du kaffe, må du ka kokemalt kaffe. Jeg kokte kaffe på en liten kaffekjel en periode også, men aner ikke hvor mye kaffe jeg brukte. Det som står på poser og i andre bruksanvisninger er normalt for mye. Kaffen blir kruttsterk!

Gjest prust
Skrevet

Svigers koker kaffe. Jeg aner ikke noe om hvor mange skjeer, men det skal være en kaffehaug som "en jomfrus bryst" i følge svigerfar ;)

Og så skal det kokes opp, trekkes av plata, kaffen skal sige ned og så skal den være ferdig - tror jeg.

Kaffe som en jomfrus bryst???!!!!!!

Utrolig bra målemetode :-D

Skrevet

Kaffe som en jomfrus bryst???!!!!!!

Utrolig bra målemetode :-D

Jeg synes også den er kjempesøt! Og så veldig typisk svigerfars humor - akkurat som faren hans' humor.

Svigerfar smiler like lurt hver gang han får en mulighet til å si det :)

Skrevet

Til en "vanlig" kannestørrelse mener jeg å huske jeg å huske du trenger ca. 4 toppede spiseskjeer, litt avhengig av kaffetypen. Det pleier å stå på posen, så må du bare regne om fra kopper. Legg kaffen i et kaffefilter og hell kokende vann over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...