Gå til innhold

Tvangstanker, fobi eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Fortvilet

Jeg har i de senere år hatt et par merkelige problemer som jeg hverken skjønner hva kommer av eller hvordan jeg kan komme meg ut av dem. For det første kvier jeg meg veldig for å ta telefonen når den ringer og for å ringe til ukjente personer. Jeg må psyke meg skikkelig opp for å svare på anrop og ofte ringer jeg ikke tilbake når folk har lagt igjen beskjed fordi terskelen rett og slett blir for høy. Jeg har som oftest mobilen på lydløs for å gi meg selv litt distanse fra telefonen. For det andre kan jeg sitte på kontoret på jobben flere dager på rad uten å klare å gjøre det jeg skal. Jeg er bare fullstendig låst i forhold til de oppgavene jeg skal gjøre og terskelen for å gjøre den minste filleting blir skyhøy. For å få tiden til å gå og for å slippe å tenke på den håpløse situasjonen, fordyper jeg meg i all verdens hobbyer og temaer, gjerne ting jeg aldri har vist interesse for før. Mange vil sikkert si at dette kun dreier seg om latskap og virkelighetsflukt og jeg har stilt meg selv spørsmålet, men prisen jeg betaler for å ikke gjøre det jeg skal tilsier at dette er noe helt annet. For det første fører jeg ofte hele arbeidsdager som ferie selv om jeg har sittet på kontoret i 8 timer bare for å døyve min egen samvittighet noe. For det andre gir dette meg stadig større forklaringproblemer overfor min sjef og de jeg samarbeider med noe som jeg synes er svært ubehagelig og nedverdigende. Det værste er den dårlige samvittigheten som bare tårner seg helt opp. Jeg føler jeg har mye å bidra med faglig sett, men at psyken spiller meg et puss og gjør meg ute av stand til å fungere normalt. Jeg har hatt flere relativt utfordrende og frie stillinger men problemene har vært de samme hos flere arbeidsgivere. Har derfor liten tro på at det hjelper å bytte jobb igjen. Dessuten er miljøet på jobben kjempegodt. Tidligere har jeg både vært sykmeldt for utbrenthet (i mangel på andre gode forklaringer) og jeg har tatt meg et par friår for å se om det ville hjelpe med et langt avbrekk, men nå er jeg altså tilbake med de samme problemene. Har du noen formening om hva dette kan dreie seg om og hvordan jeg kan bli kvitt problemene? Jeg har aldri tatt dette skikkelig opp med lege i frykt for å ikke bli trodd, det høres jo unektelig litt for dumt ut, men for meg er dette en håpløs situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275570-tvangstanker-fobi-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tenkt på om der er angst du har? Kognetiv terapi kan hjelpe bra på slike problemer du beskriver, så du burde absolutt gå til legen med dette.

Har aldri tenkt på at det kan være angst, nei. Har aldri sett på meg selv som en redd person og det tror jeg ikke de rundt meg har heller. Men når jeg leser om angst på denne websiden, er det jo visse ting som stemmer bra. Særlig dette med at ting fullstendig mister proporsjonene. I tillegg kobler jeg ofte av med alkohol og prioriterer nokså ofte noen whisky hjemme på sofaen i stedet for å dra ut og treffe folk. Har også noe klaustrobofi, kan få tendenser til panikk om jeg ikke har litt luft rundt meg og mistrives feks i kjøpesenter fulle av folk. Samtidig er jeg nokså uredd og sosial når jeg først kommer meg ut blant folk. Og jeg har ikke problemer med nattesøvn, vondt i magen, skjelving etc.

Gjest ghb64

Har aldri tenkt på at det kan være angst, nei. Har aldri sett på meg selv som en redd person og det tror jeg ikke de rundt meg har heller. Men når jeg leser om angst på denne websiden, er det jo visse ting som stemmer bra. Særlig dette med at ting fullstendig mister proporsjonene. I tillegg kobler jeg ofte av med alkohol og prioriterer nokså ofte noen whisky hjemme på sofaen i stedet for å dra ut og treffe folk. Har også noe klaustrobofi, kan få tendenser til panikk om jeg ikke har litt luft rundt meg og mistrives feks i kjøpesenter fulle av folk. Samtidig er jeg nokså uredd og sosial når jeg først kommer meg ut blant folk. Og jeg har ikke problemer med nattesøvn, vondt i magen, skjelving etc.

Angst er ikke alltid at man føler seg redd, mer at man er paralysert, lammet og klarer ikke å gjøre det på tross av at man vil. Alkohol kan øke slike problemer så du burde være forsiktig med inntaket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...