Gå til innhold

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Jeg syntes da ikke at f.eks grønnsaker er særlig dyrt. Poteter, blomkål, gulerøtter, løk - dette koster jo nesten ingenting.

Hvis man gidder å lage mat med mye grønnsaker, så koster det da ikke allverden.

Gjest Klovnefisk!
Skrevet

Nå prises ikke mat kun etter politiske vedtak i Norge heller, selvom en del bransjer er sponsa. Tilbud og etterspørsel er jo den viktigste prisreguleringen + hva maten faktisk koster å produsere. Sunn mat er dyrere å produsere. Forøvrig er jeg ikke helt enig med deg, brus, snop, fast food, ferdigmat og frossenmat er usunt OG dyrt i lengden. Jeg kjenner ingen som ikke har råd til å spise nogenlunde sunt, heller ikke studenter. Alkohol f.eks. Det er dyrt det.

Husholdingene i Norge har aldri brukt så lite penger på mat relativt sett som i dag. Allikevel klager vi på at frukt er dyrt. Det er helt latterlig. Jeg betaler gjerne mer for bedre og sunnere mat, og går ikke personlig konkurs av den grunn.

Skrevet

Jeg syntes da ikke at f.eks grønnsaker er særlig dyrt. Poteter, blomkål, gulerøtter, løk - dette koster jo nesten ingenting.

Hvis man gidder å lage mat med mye grønnsaker, så koster det da ikke allverden.

Blomkål, broccoli, tomater, asparges, auberginer, squash koster derimot en god del. Jeg lager en del vegetarmiddager, og det blir ofte dyrt.

fuji1365380447
Skrevet

Nå prises ikke mat kun etter politiske vedtak i Norge heller, selvom en del bransjer er sponsa. Tilbud og etterspørsel er jo den viktigste prisreguleringen + hva maten faktisk koster å produsere. Sunn mat er dyrere å produsere. Forøvrig er jeg ikke helt enig med deg, brus, snop, fast food, ferdigmat og frossenmat er usunt OG dyrt i lengden. Jeg kjenner ingen som ikke har råd til å spise nogenlunde sunt, heller ikke studenter. Alkohol f.eks. Det er dyrt det.

Husholdingene i Norge har aldri brukt så lite penger på mat relativt sett som i dag. Allikevel klager vi på at frukt er dyrt. Det er helt latterlig. Jeg betaler gjerne mer for bedre og sunnere mat, og går ikke personlig konkurs av den grunn.

Er så enig!

Det er jo ikke akkurat veldig billig å bare kjøpe ferdigmat heller da.

Skrevet

Hvorfor er det da så mange som ikke tåler melk? Og hvorfor har vi i Norge som er et av verdens mest melkedrikkende land også den største forekomsten av benskjørhet?

Det er jo også så mange andre naturlig ting mange ikke tåler.

Nordmenn drikker faktisk ikke så mye melk. Gjennomsnittlig 3 dl daglig om jeg ikke husker helt feil, og det er ikke nok. For at kalk skal tas opp i kroppen må man dessuten få i seg nok D-vitamin, noe svært mange nordmenn ikke får på langt nær nok av.

Gjest jappi0
Skrevet

hva slags verden lever du i a, hvis du ikke kjenner studenter som ikke har råd til å leve sunt lol.....

Gjest Klovnefisk1
Skrevet

hva slags verden lever du i a, hvis du ikke kjenner studenter som ikke har råd til å leve sunt lol.....

Jeg kjenner studenter som ikke tar seg råd til å leve sunt, men som prioriterer alkohol, kafe-og kantinemat, hamburgere og pizza. Det er usunt OG dyrt. Alle velger selv, men det er dumt å klage på prisene når det er helt andre ting som avgjør hva man velger. Potet, kål, løk, gulerøtter, laks, bønner, osv. er billig og nei, jeg kjenner ingen studenter som ikke har råd til å kjøpe mat. Lever er noe av det billigste og sunneste som finns :)

Skrevet

Det er jo også så mange andre naturlig ting mange ikke tåler.

Nordmenn drikker faktisk ikke så mye melk. Gjennomsnittlig 3 dl daglig om jeg ikke husker helt feil, og det er ikke nok. For at kalk skal tas opp i kroppen må man dessuten få i seg nok D-vitamin, noe svært mange nordmenn ikke får på langt nær nok av.

Tine ekstra lett melk har ekstra d-vitamin :) hvis det er ikke er juks da ;) den drikker jeg

Skrevet

Hvor mener du ellers man skal få kalk fra om man ikke får i seg melkeprodukter? Kalktabletter som er et fint alternativ i dag har man jo ikke alltid hatt. Jeg vet det er kalk i en del grønne saker, men skal man få i seg all kalken derfra, må man for eksempel spise nesten to kilo brokkoli daglig.

Det er forskjell på melka rett fra kua som folk drakk før, og den melka vi drikker nå som er behandlet masse. Selv tåler jeg utmerket melk rett fra kua, mens melk fra meieriet gir meg masse røde prikker i huden.

Skrevet

Hvor mener du ellers man skal få kalk fra om man ikke får i seg melkeprodukter? Kalktabletter som er et fint alternativ i dag har man jo ikke alltid hatt. Jeg vet det er kalk i en del grønne saker, men skal man få i seg all kalken derfra, må man for eksempel spise nesten to kilo brokkoli daglig.

Tja, jeg drikker ikke melk men har vel ellers et normalt forbruk av ost og rømme. Gjorde ikke det under oppveksten heller.

Bentettheten min er helt problemfri. Spiser mye parboiled ris, noe naturris, kornprodukter og mye grønnsaker.

Skrevet

Ja, ikke sant? Når jeg forteller det til noen, så blir de nesten sinna på meg. Det er visst altfor mye å bruke på mat! Jeg forstår at økonomien setter grenser og at sunn mat er for dyrt i forhold til andre ting, men maten er jo drivstoffet mitt. Vil jo gjerne ha det beste på tanken både i forhold til næringsstoffer og smak. :)

Det er med mat som med søvn, folk flest ser ut til å mene at det riktige er å unne seg så lite som mulig av det/ev. bruke så lite som mulig med penger på det.

Ganske merkelig, i grunn. Jeg møter også folk som tilnærmet blir sinte av at jeg prioriterer pengene til ypperlig mat.

Det er vel som regel de samme folka som mener at jeg er flink når jeg raver rundt av søvnmangel og lat når jeg sover ut ... når jeg tenker meg om :-)

Skrevet

Hvorfor er det da så mange som ikke tåler melk? Og hvorfor har vi i Norge som er et av verdens mest melkedrikkende land også den største forekomsten av benskjørhet?

Det er mange som ikke tåler fisk også - ja, i enkelte tilfeller kan det være dødelig. Likevel er det ingen som bestrider at fisk er sunt. :-)

Ang benskjørhet: kalk må ha D-vitaminer for å "fungere". Og det får vi først og fremst av sola. Her er det sannelig ikke mye sol! Jeg regner egentlig med at forekomsten av benskjørhet kommer til å gå ned nå når iallefall ekstralett melka er tilsatt litt D-vitaminer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tja, jeg drikker ikke melk men har vel ellers et normalt forbruk av ost og rømme. Gjorde ikke det under oppveksten heller.

Bentettheten min er helt problemfri. Spiser mye parboiled ris, noe naturris, kornprodukter og mye grønnsaker.

De færreste merker noe til benskjørhet før de er langt oppe i årene. Uansett kan man ikke basere viten på enkelttilfeller. :-) (Det er 90-åringer som har røyket hele livet og er helt friske. Allikevel er det ingen tvil om at røyking er farlig.)

Skrevet

De færreste merker noe til benskjørhet før de er langt oppe i årene. Uansett kan man ikke basere viten på enkelttilfeller. :-) (Det er 90-åringer som har røyket hele livet og er helt friske. Allikevel er det ingen tvil om at røyking er farlig.)

Bentettheten min ble målt, i tillegg tar jeg blodprøver 1-2 ganger i året pga risiko for arvelig hjertesykdom.

Alle mulige ting måles rimelig ofte i det henseende inkludert kalsiumnivå i blod, og alle nivåer er perfekte.

Jeg spurte tilogmed spesifikt om det med tettheten i beina vs kalsiuminntak, og alt tyder på at jeg har mer enn nok.

Skrevet

Bentettheten min ble målt, i tillegg tar jeg blodprøver 1-2 ganger i året pga risiko for arvelig hjertesykdom.

Alle mulige ting måles rimelig ofte i det henseende inkludert kalsiumnivå i blod, og alle nivåer er perfekte.

Jeg spurte tilogmed spesifikt om det med tettheten i beina vs kalsiuminntak, og alt tyder på at jeg har mer enn nok.

Som sagt, man kan ikke basere vitenskap på enkelttilfeller.

Skrevet

Som sagt, man kan ikke basere vitenskap på enkelttilfeller.

Nei men det er jo almen viten at det er rimelig uproblematisk å få nok kalk selv uten melk. Store deler av verden tåler ikke engang melk.

Skrevet

Nei men det er jo almen viten at det er rimelig uproblematisk å få nok kalk selv uten melk. Store deler av verden tåler ikke engang melk.

Ja, du kan jo spise over ett kilo brokkoli om dagen for eksempel. Eller spise kalktabletter. Melkeallergi er en forholdsvis ny "oppfinnelse".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...