Gå til innhold

Lån i banken,,,

Anbefalte innlegg

Gjest Nessie
Skrevet

Noen som jobber i bank, eller som kan gi meg en pekefing på om jeg har mulighet for å få meg et lån på ca 1.5mill...

Jeg kan få mine foreldre til å kausjonere, og etter alle faste utgifter er trukket fra så har jeg ca 9-10 000kr...

Har ikke unger eller samboer..

Noen som vet, så jeg vet sånn ca hva jeg har av å vente meg av svar når jeg kommer i banken?

Gjest stå på det ordner seg
Skrevet

Hvis du har fast inntekt og foreldrene dine gir pant i sin eiendom tror jeg ikke at du har noe problem. Du bør gå i banken med papirene dine og snakke med en kunderådgiver.

Skrevet

Når du sier alle faste utgifter, er det også inklusiv mat og så videre?

Skrevet

Du bør heller opplyse om hva du har i brutto årsinntekt og hva du har av gjeld fra før for å få råd om dette. Regner med du skal låne til bolig?

Normalt låner bankene ut ca brutto årsinntekt x 3. I en del tilfeller kan en få lånt mer og eventuelt annen gjeld blir tatt med i betraktningen. At foreldrene stiller med pant eller kausjon kan spille inn.

Gjest det går sikkert greit
Skrevet

Prinsippen er slik at man får låne inntil 3 x ditt brutto årsinntekt, hvis man ikke har noen egenkapital. Det er alltid slik at når man skal vurdere dine lånmuligheter, blir det laget et slags budsjett, hvor alle faste utgifter , regninger, mat, røyk, klær, alkohol, alt som mulig telles med. Og så regner de slik at nå ( uten lån ) har du sånn og sånn sum å leve for. Og hvis du tar opp lån på f.eks. 1,5 mill som du ønsker, så lager de akkurat lik budsjett , men tar utgangspunkt i litt høyre rente enn det er aktuelt ( som oftest 8 % ), slik at du vet om du kan leve med lånet også hvis rente blir høyre. Og så blir du vurdert, ut i fra det som du har igjen. Hvis du har 9-10 000 kr igjen etter alle utgifter som du ikke kan kutte ut 8 om det var behov for det ), går det helt sikkert greit. Da jeg tok opp mitt førstehjemslån februar ifjor, hadde jeg 300.000 kr brutto i årsinntekt. Hadde ingen egenkapital, så jeg fikk lån fra Husbanken ( de har veldig gode vilkår og landets laveste rente) som ble betraktet som egenkapital, og så fikk jeg i tillegg lån i vanlig bank , slik at jeg kunne da ta opp til sammen 1,5 mill. Kjøpte leilighet for 1,3 mill, men dette er en annen historie.

Skaff deg en time hos kunderrådgiver, gjerne i flere banker så får du oversikt over hvilke tilbud de har. Rente varierer jo fra bank til bank. Du må ha med deg siste selvangivelse , og siste lønnslip, dette spør alle banker om.Og selvfølgelig noen papirer på andre gjeld , hvis du har noen. Lykke til :)

Skrevet

Prinsippen er slik at man får låne inntil 3 x ditt brutto årsinntekt, hvis man ikke har noen egenkapital. Det er alltid slik at når man skal vurdere dine lånmuligheter, blir det laget et slags budsjett, hvor alle faste utgifter , regninger, mat, røyk, klær, alkohol, alt som mulig telles med. Og så regner de slik at nå ( uten lån ) har du sånn og sånn sum å leve for. Og hvis du tar opp lån på f.eks. 1,5 mill som du ønsker, så lager de akkurat lik budsjett , men tar utgangspunkt i litt høyre rente enn det er aktuelt ( som oftest 8 % ), slik at du vet om du kan leve med lånet også hvis rente blir høyre. Og så blir du vurdert, ut i fra det som du har igjen. Hvis du har 9-10 000 kr igjen etter alle utgifter som du ikke kan kutte ut 8 om det var behov for det ), går det helt sikkert greit. Da jeg tok opp mitt førstehjemslån februar ifjor, hadde jeg 300.000 kr brutto i årsinntekt. Hadde ingen egenkapital, så jeg fikk lån fra Husbanken ( de har veldig gode vilkår og landets laveste rente) som ble betraktet som egenkapital, og så fikk jeg i tillegg lån i vanlig bank , slik at jeg kunne da ta opp til sammen 1,5 mill. Kjøpte leilighet for 1,3 mill, men dette er en annen historie.

Skaff deg en time hos kunderrådgiver, gjerne i flere banker så får du oversikt over hvilke tilbud de har. Rente varierer jo fra bank til bank. Du må ha med deg siste selvangivelse , og siste lønnslip, dette spør alle banker om.Og selvfølgelig noen papirer på andre gjeld , hvis du har noen. Lykke til :)

Hadde du studielån, i så fall hvor mye?

Ser for meg våre studielån kan gjøre det vanskelig å få noe særlig huslån.

Skrevet

Hei igjen,

Jeg hadde ingen andre lån, verken studielån eller forbrukslån. Tror ikke det betyr så mye hvis det ikke er større sum. I vanlige bank er studielån ulempe, men det hjelper godt i husbanken. Prinsippen er slik at husbanken skal gi mulighet å kjøpe egenbolig til de som har minst råd, for eks aleneforeldre eller enslige. Jo mindre man tjener i året jo mer får man dekket av husbanken. Studielån telles der som fordel til deg som søker, men på denne måte at din inntekt blir redusert om studielån, og da har du rett til å få innvilget f. eks 100 % lånesum , og ikke bare 75 % ( som f. eks meg som ikke hadde studielån ). Og så får man gjerne høyre lånetilbud enn i andre banker, dette fordi de i husbanken er vant til det at kundene har ikke så god råd som det kreves i vanlige banker, og så rente er myye lavere i husbank.Håper du skjønte noe fra det :)

Skrevet

Glemte å tilføye at det hjelper sikkert med foreldrene, men i de aller fleste tilfeller blir det satt pant i leiligheten. Om du skulle være så uheldig å ikke kunne betjene lånet, er det alltid mulighet å betale kun rente og ikke avdrag ( ca ett år, varierer fra bank til bank ) inntil du klarer å ordne opp i økonomien. Om dette ikke skulle gå, er det alltid mulighet til å selge boligen og innfri lånet. Det er jo tendens til stigende boligpriser nå for tiden, så du tapper neppe på det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...