Gå til innhold

Bipolar lidelse med hypomani

Anbefalte innlegg

Gjest Hippo73
Skrevet

Har etter en episode med depresjon/suicidal som endte opp på psykiatrisk ø.hj fått diagnosen. Trapper opp på Lamictal nå, er oppe i 75mg pr i dag. Problemet mitt er at jeg er livredd for å miste hyper-periodene mine, og lege/turnuslege gir forskjellige svar. Hvordan virker Lamictal? Mister jeg "meg", eller tar den bare toppene av bunn-periodene?

Gjest lurerjegpåda
Skrevet

Lamictal virker vel best på depresjoner, tror jeg, men den er jo stemningsstabiliserende så den virker nok litt på hypomanien også.

Jeg brukte lamictal selv og hadde verken opp eller nedturer da jeg brukte den. Veldig bra medisin, men jeg fikk bivirkning iform av dårlig korttidshukommelse og konsentrasjon. Tror ikke dette er noen vanlig bivirkning, så sier det ikke for å skremme deg :)

Gjest Hippo73
Skrevet

Lamictal virker vel best på depresjoner, tror jeg, men den er jo stemningsstabiliserende så den virker nok litt på hypomanien også.

Jeg brukte lamictal selv og hadde verken opp eller nedturer da jeg brukte den. Veldig bra medisin, men jeg fikk bivirkning iform av dårlig korttidshukommelse og konsentrasjon. Tror ikke dette er noen vanlig bivirkning, så sier det ikke for å skremme deg :)

Tusen takk for svar!

Det var det jeg fryktet ja... Har en venninne som har gått på såkalt lykkepille i noen år, og har sett på nært hold hva stemningsstabilisering er. Har ikke hatt de store svingningene, ingen alvorlig depresjon før nå(innlagt på psyk i 3 uker, dagpas. pr i dag), men vet ikke hvor stor faren er for å havne i samme situasjon uten medisin. Vet heller ikke hvor lenge jeg må gå på lamictal, er forespeilet ett år i første omgang, men ønsker selvfølgelig ikke å gå på dette over lengre tid.

Av svaret ditt så skjønner jeg at du og har samme diagnose? Hva består oppfølgingen av, hvilke tilbud vil jeg få? Helt fersk diagnose, så jeg vet veldig lite...

Gjest lurerjegpåda
Skrevet

Tusen takk for svar!

Det var det jeg fryktet ja... Har en venninne som har gått på såkalt lykkepille i noen år, og har sett på nært hold hva stemningsstabilisering er. Har ikke hatt de store svingningene, ingen alvorlig depresjon før nå(innlagt på psyk i 3 uker, dagpas. pr i dag), men vet ikke hvor stor faren er for å havne i samme situasjon uten medisin. Vet heller ikke hvor lenge jeg må gå på lamictal, er forespeilet ett år i første omgang, men ønsker selvfølgelig ikke å gå på dette over lengre tid.

Av svaret ditt så skjønner jeg at du og har samme diagnose? Hva består oppfølgingen av, hvilke tilbud vil jeg få? Helt fersk diagnose, så jeg vet veldig lite...

Hei igjen! Jeg er bipolar ja, med hypomanier, men depresjonene har vært verst hos meg også. Er for tiden ganske stabil, faktisk, uten medisiner. Så får jeg se hvor lenge dette går. Ser jo et stort poeng idet å bruke medisiner, men jeg er så "heldig" å få bivirkninger av alt jeg prøver.

Oppfølgingen jeg får er hos fastlege og psykolog. Psykologen gikk jeg til før jeg fikk diagnonsen pga mye tull som har skjedd meg i løpet av livet. Gikk på en "smell" for endel år siden og kjemper meg oppover.

Nå viser det seg jo at jeg er bipolar i tillegg og det gjør jo ikke saken enklere.

Du spør om hvilken oppfølging du kan regne med. Dette tror jeg er veldig forskjellig i fra sted til sted. Men det vanligste er å få en lege/psykiater som kan styre medisinene dine. Bipolar lidelse er jo en ren biologisk lidelse og medisiner er vel det eneste som kan hjelpe på dette. I tillegg er det viktig at behandleren lærer deg hvordan du kan leve med denne lidelsen, hvordan kjenne igjen en depresjon evt. hypomani når denne kommer og hvem du da kan kontakte for å få hjelp (medisinjusteringer).

Du finner veldig mye om dette hvis du søker på nettet, jeg har ihvertfall lært mye av dette. Lykke til og husk at det er lov å være lykkelig uten og være hypoman :))

Gjest bipolar II-diagnose
Skrevet

Tusen takk for svar!

Antidepressiva (lykkepille) er ikke det samme som stemningsstabiliserende. Min erfaring med Lamictal i forhold til seoxat (antidep) er at jeg ikke blir så flat/likegyldig som jeg ble av seroxaten. Lamictalen har tatt nedturene. Jeg merker fremdeles at de kommer, men de er ikke så tunge som tidligere. Hypomaniene kommer innimellom, men ikke i så sterk grad som før. Det kan også være litt fordi nå kjenner jeg igjen en opptur, så jeg behersker meg nok litt mer. Jeg må si jeg savner de store høydene, men om jeg tenker på omgivelsene så er det kanskje like bra at jeg har roet meg...hehe..

Jeg syns absolutt du skal prøve Lamictal, det har i alle fall gjort livet mye lettere for meg. Har aldri vært stabil over så lang tid før jeg begynte på Lamictal.

ellen propellen
Skrevet

Hei.

Jeg begynte på lamictal for ca et halvt år siden. Den har nesten fjerna depresjonene helt men oppturene er der fortsatt. Jeg har vel ikke kjent sånn ro i hodet noen gang tror jeg. Det var så deilig å føle seg litt"normal"

Jeg pleide å si det samme som deg før. "la meg beholde oppturene". Men nå har jeg akkuratt fått bakkekontakt igjen etter siste opptur.Å akkurat nå tenker jeg at det hadde vert greit med noe som tok de verste oppturene også. Siste runde var veldig voldsom.

Hvis du fortsatt klarer å holde kontroll i oppturene så er det jo greit.Uansett så er lamictal en veldig bra medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...