Gå til innhold

Fellesdugnad

Anbefalte innlegg

Gjest solidaritet4ever
Skrevet

I vårt borettslag holder hver enkelt blokk sin egen dugnad, og med kun 16 leiligheter så sier det seg selv at det ikke blir voldsomt oppmøte. Vi har veldig mange eldre i blokken og det sier seg selv at man ikke kan forvente noen deltakelse fra disse. I år, som de siste 2 årene, møtte kun representanter fra 5 leiligheter, herav 2 eldre mennesker. Igjen var det de samme 3 parene(i 30-årene) som uteble. 2 av disse parene var i tillegg hjemme!!

I blokken vår er vi for det meste på hils, og vi har ikke noen spesiell form for fellesskap, men man må da kunne forvente at voksne mennesker bidrar for fellesskapet!?!

Hvordan hadde du gått frem for å få disse med neste år? Passer det seg å skrive en "krass" invitasjon før neste års dugnad?

Gjest slik gjøres det hos oss
Skrevet

Hos oss tar vi inn litt høyere husleie enn vi må hver mnd og så betales dette ut igjen til de som deltar i dugnaden. Alle deltar, også de på 80, de sitter i hvertfall ute sammen med oss, snakker med barna og drikker kaffe.

Men det burde være slik at alle kom uten penger, jeg tror egentlig vi som bor her nå ville stilt opp uansett. Men det har vel vært en periode med dårlig oppmøte.

Skrevet

Ikke skriv noe krast, men eks melde fra om at det er tid for dugnad igjen og at vi må gjøre det leiligheten forplikter oss til. (Et fint fellesområde)Men kaffe og kake må dere også ha tid til. osv Det innviterer til sosialt samvær også. Be de eldre om å komme til kaffe mens vikaren de sin jobber ;)

Skrevet

Hvis de var hjemme i dag, ville jeg ringt på og gitt de en spade og rake.

Ellers kan man gjøre som overalt ellers, enten er man med på dugnaden, ellers betaler man for å leie inn proffe folk til å gjøre det.

Skrevet

Forresten, nå kom jeg på hvordan vi pleide å gjøre der jeg bodde tidligere. I stedet for å ha fellesdugnad ble det bare laget en liste med ting som skulle gjøres, den ble hengt opp i gangen og alle måtte skrive seg på 1 eller 2 oppgaver. Så fikk man velge selv når i løpet av 1 ukes tid man ville gjøre det.

Skrevet

Jeg er glad jeg ikke bor i en blokk eller borettslag hvor man har fellesdugnad. Jeg føler meg litt dum når jeg må utføre ting jeg ikke er så god til, spesielt om de andre er flinke. Ville mye heller ha betalt ganske mange hundre for å slippe!.

Gjest anti-dugnad jeg
Skrevet

Synes selv at dugnad er ikke noe god idee i hele tatt, jeg. Har alltid bodd i borettslag blokker, og erfaringmessig ble det nesten aldri folk på dugnedene. Det var som oftest kun 2-3 faste deltakere ( blant de styreleder ) som deltok, dugnedene ble alltid satt til slik tid at ingen ørket å være med, pluss at det er ikke noe spennende når det regner fult som det gjør ofte i Bergen.

Jeg går aldri på dugnad selv. Synes vi har høy nok leie til at man skal bruke godt fortjent fritid etter arbeidsdag på dugnad. Både meg og mannen jobber i helsevesenet, og vi gjør mer enn nok for samfunnet hver eneste dag for å ikke ha dårlig samvittighet i hele tatt når det gjelder dugnad. Etter 8 timers tung arbeid har man lov og rett for hvile. Det synes jeg.

Andre saken er at borettslaget vår har over 1 million kr overskudd, derimot har vi mer enn god nok tråd til å leie inn folk for å gjøre ting.

Om du hadde bodd i blokken vår og ringt på døra, ville jeg helt garantert sagt hva jeg synes om denne ideèn. Uten å skamme meg over det . Vi lever i slike tider at folk har mer enn nok med jobben og familie, og ikke vil bruke fritiden på arbeid som blir ikke verdsett en gang. Jeg tror nok dugnad blir om ikke så lenge bare minne fra de gamle dager, for i dag er det ikke plass til det i hverdagen.

black wealch
Skrevet

Synes selv at dugnad er ikke noe god idee i hele tatt, jeg. Har alltid bodd i borettslag blokker, og erfaringmessig ble det nesten aldri folk på dugnedene. Det var som oftest kun 2-3 faste deltakere ( blant de styreleder ) som deltok, dugnedene ble alltid satt til slik tid at ingen ørket å være med, pluss at det er ikke noe spennende når det regner fult som det gjør ofte i Bergen.

Jeg går aldri på dugnad selv. Synes vi har høy nok leie til at man skal bruke godt fortjent fritid etter arbeidsdag på dugnad. Både meg og mannen jobber i helsevesenet, og vi gjør mer enn nok for samfunnet hver eneste dag for å ikke ha dårlig samvittighet i hele tatt når det gjelder dugnad. Etter 8 timers tung arbeid har man lov og rett for hvile. Det synes jeg.

Andre saken er at borettslaget vår har over 1 million kr overskudd, derimot har vi mer enn god nok tråd til å leie inn folk for å gjøre ting.

Om du hadde bodd i blokken vår og ringt på døra, ville jeg helt garantert sagt hva jeg synes om denne ideèn. Uten å skamme meg over det . Vi lever i slike tider at folk har mer enn nok med jobben og familie, og ikke vil bruke fritiden på arbeid som blir ikke verdsett en gang. Jeg tror nok dugnad blir om ikke så lenge bare minne fra de gamle dager, for i dag er det ikke plass til det i hverdagen.

Da tror jeg mange barne- og ungdomsaktiviteter går dukken, om dugnaden forsvinner....

Forstår ikke helt forfor det skal være så ille å bidra litt. En sliter seg ikke ut av å hjelpe til litt et par ganger i året.

Og det med tid er feil, vi har vel aldri hatt bedre tid enn i dag. Men TV'n og sofahvilen krever vel sitt.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dugnad fra borettslag o.l. men fra skole. Jeg synes det er moro å være med på dugnad jeg da, ikke nødvendigvis pga jobben som må gjøres, men synes det er hyggelig å bli kjent med de andre foreldrene, og det er lettere i slike sammenhenger enn på foreldremøter, synes jeg... Men så er ikke tiden det som stopper meg da, jeg har vel bedre tid enn de fleste og synes det er godt å komme meg ut litt:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...