vintermor Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Jeg går på attføring pga problemer med skuldrene. Har bl.a operert begge flere ganger. Jeg er straks ferdig med en utdannelse og har de siste 6 mnd jobbet 60% gjennom Nav. Dette har vært for mye, men jeg har redusert på alt hjemme for å klare det. Når jeg nå skal ut å søke jobb ser jeg at jeg ikke klarer å jobbe 100% som var stillingesprosenten min før problemene startet. Jeg er svært usikker på om jeg kan søke tidsbegrenset ufør eller ufør på dette grunnlaget, eller om jeg bare må godta at jeg ikke kan søke på andre stillinger enn de som er 50%.Er det noen som vet? Takknemlig for svar fra dere kloke Dolere:-) Go helg hilsen fra 0 Siter
soleil Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Når du er ferdig med attføringen så vil jo noe av oppgaven til NAV være å vurdere dine framtidsutsikter og din arbeidsevne. Om de vurderer at du har 50 % arbeidsevne så bør du få råd om å søke 50 % ufør, mener jeg. Trolig vil du få midlertidig pga det er utsikter til bedring. Eventuelt må du kanskje ha 50 % rehabiliteringspenger til du er ferdig behandlet pga det er utsikter til bedring... Vil tro tidsaspektet for forventet bedring har noe å si om du får råd om det ene eller det andre. Sånn sett vil legeuttalelser være viktig dokumentasjon i tillegg til NAVs evaluering. Spør saksbehandleren din på NAV du. :-) 0 Siter
vintermor Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Skrevet 11. mai 2007 Når du er ferdig med attføringen så vil jo noe av oppgaven til NAV være å vurdere dine framtidsutsikter og din arbeidsevne. Om de vurderer at du har 50 % arbeidsevne så bør du få råd om å søke 50 % ufør, mener jeg. Trolig vil du få midlertidig pga det er utsikter til bedring. Eventuelt må du kanskje ha 50 % rehabiliteringspenger til du er ferdig behandlet pga det er utsikter til bedring... Vil tro tidsaspektet for forventet bedring har noe å si om du får råd om det ene eller det andre. Sånn sett vil legeuttalelser være viktig dokumentasjon i tillegg til NAVs evaluering. Spør saksbehandleren din på NAV du. :-) Tusen takk for svar. Det hadde jeg ikke tenkt på. Min saksbehandler er jo skikkelig ok, så hun går det an å prate med og få råd. 0 Siter
Gjest Happiness Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Sørg for å få gode uttalelser helst fra legespesialister. Da står du sterkere. Det er fullt mulig å få hal uføretrygd, men dokumentasjonen bør nok som regel være god. Akkurat fått 100%. Ikke noen god prosess, men tror det kjennes svært annerledes ut for de som søker 50%. Lykke til. Mvh 0 Siter
soleil Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Tusen takk for svar. Det hadde jeg ikke tenkt på. Min saksbehandler er jo skikkelig ok, så hun går det an å prate med og få råd. Vil tro det er viktig å si fra om at å jobbe 60 % ikke fungerer. Arbeidsevnen må være nedsatt med minst 50 % for å få uføretrygd, tror jeg. 0 Siter
Blésha Skrevet 14. mai 2007 Skrevet 14. mai 2007 Denne prosessen holder jeg med på også. Det saksbehandleren min har sagt er at fordi jeg har en arbeidsevne, om enn bare delvis, så bør jeg få en 50% stilling først, for så å søke på 50% tidsbegrenset uføretrygd. Når perioden man kan få en slik stønad for nærmer seg slutten, skal vi vurdere tilstanden igjen, og dersom jeg fortsatt kun har 50% arbeidskapasitet, vil vi søke uførestønad for de resterende 50%. Dokumentasjonen som trengs er omfattende, så det er nok bra å ha en saksbehandler som vet å gjøre jobben sin ordentlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.