Gå til innhold

Etter et dødsfall,hva skal jeg gjøre NHD? Andre?

Anbefalte innlegg

Gjest HjelpMottas

Hei!

Jeg mistet min far for en stund tilbake. Det var et hardt slag for oss alle, men spesielt for min søster på 15 år. Det har kommet frem mye rart i etterkant av dødsfallet, ikke alt like godt å takle for oss som sitter igjen.

Så til problemet: Min søster stenger seg helt inne i seg selv. Hun snakker ikke om dødsfallet med noen, og blir helt stille og "sur" når noen prøver å snakke om tingene som har skjedd. Alt hun sier er "vet ikke". Har også vært henvist til psykolog, men psykologen ga henne opp!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har tatt en alvorsprat med henne og sagt at det er slitsomt for oss andre å skulle behandle henne som en prinsesse hele tiden i redsel for at vi skal si noe galt. Hjemme er det en helt forferdelig stemning. Hun snakker ikke med mamma, og virker som hun er sinna på henne. Mamma igjen har det veldig vanskelig p.g.a dette, og får ikke sove, gråter helt plutselig osv. sov. Hvor skal jeg henvende meg? Hva skal jeg gjøre? Kan jeg fortsette å "provosere frem" en reaksjon hos min søster som jeg gjør nå? Jeg kan være veldig skarp med henne innimellom, kun for å få frem en eller annen form for reasjon.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Egentlig burde BUP prøve en ny runde med en annen behandler.

Jeg anbefaler at du behandler henne "helt vanlig", verken provosere eller dulle med og ta spesielle hensyn.

Prøv å få henne i gang med aktiviteter.

Aktivitet er grovt undervurdert som behandling i forhold til snakking.

Gjest xbellax

Det er umulig samt nytteløst å presse hjelp på et annet menneske, vedkommende må ville det selv. Skjønt denne jenten er så ung at BUP burde ta tak i dette, men vil hun ikke så vil hun ikke. Gi henne tid. Det beste du kan gjøre er som nhd skriver under her; behandl henne som vanlig. Gjør deg tilgjengelig for henne uten å presse deg på henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...