Gå til innhold

karakterer

Gjest A er lik hvor mye?

Anbefalte innlegg

Gjest A er lik hvor mye?
Skrevet

Nå som det er bokstavkarakterer som brukes på universitetet, hva tilsvarer hver enkelt til tallsnitt?

Hvor mye er A, når er det B osv?

A er vel ikke hele 1,0 til 1,9? Har hørt at 1,67 nemlig er B?

Noen som har en oversikt over denne fordelingen?

Skrevet

Avhenger av hva slags type fag det er snakk om.

Leste for en tid tilbake gjennom opptaksreglmenent til masterstudier ved HiO, og der vurderte de realfag/tekniske fag og andre fag ulikt. For realfag gikk grensen for en A ved 1.5 tror jeg, mens for samfunnsfag var grensen 2.1.

Skrevet

Det kan ikke uten videre oversettes.

Såvidt jeg har forstått skal man nå bruke hele skalaen i alle fag. Det gjorde man ikke før. Da jeg gikk på historisk-filosofisk fakultet ble ikke karakterer på 1 brukt overhodet - 2.0 var toppkarakter. På matematisk fakultet var alt som startet på 2 og høyere ikke mer enn middelmådig.

Gjest A er lik hvor mye?
Skrevet

Avhenger av hva slags type fag det er snakk om.

Leste for en tid tilbake gjennom opptaksreglmenent til masterstudier ved HiO, og der vurderte de realfag/tekniske fag og andre fag ulikt. For realfag gikk grensen for en A ved 1.5 tror jeg, mens for samfunnsfag var grensen 2.1.

Her er det snakk om samfunnsfag. Hva mener du at 2.1 er A?

Skrevet

Du kan ikke oversette de gamle karakterene til de nye. :) En A er en A og bør henge høyt. Den gjør ikke alltid det. På masterstudier vurderer de nå å kutte ut D og E fordi de ikke blir brukt. Når man kommer på et visst nivå er det ikke så stor forskjell på studentene.

Skrevet

Her er det snakk om samfunnsfag. Hva mener du at 2.1 er A?

Høgskolen i Oslo hadde en omregningsskala hvor de sa at tallkarakterer opp til 2.1 tilsvarte en A.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg har ikke den offisielle inndelinga, men mener å huske sånn ca.hvordan det er for humanistiske fag - og mener da det er sånn at 1,1-2,1 = A,

2,2-2,4 = B,

2,5-2,8 = C,

2,9-3,3 = D og

3,4-3,0 = E... men det er mulig nyansene er en smule annerledes.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har ikke den offisielle inndelinga, men mener å huske sånn ca.hvordan det er for humanistiske fag - og mener da det er sånn at 1,1-2,1 = A,

2,2-2,4 = B,

2,5-2,8 = C,

2,9-3,3 = D og

3,4-3,0 = E... men det er mulig nyansene er en smule annerledes.

Det der så veldig feil ut! At A skal gå over en hel tallkarakter og B bare over 0,2. Etter gammelt karaktersystem vil vel E være mer i retning 4 ettersom det var siste mulige ståkarakter?

Er som andre sier vanskelig å sammenligne, men det du skriver ser i alle fall i mine øyne fullstendig meningsløst ut.

Gjest girasol
Skrevet

Det der så veldig feil ut! At A skal gå over en hel tallkarakter og B bare over 0,2. Etter gammelt karaktersystem vil vel E være mer i retning 4 ettersom det var siste mulige ståkarakter?

Er som andre sier vanskelig å sammenligne, men det du skriver ser i alle fall i mine øyne fullstendig meningsløst ut.

He,he, men det stemmer faktisk det altså, meningsløst eller ikke :) Hadde vært ok å fått inn den ofisielle lista her nå - til sammenligning - men tror det er ganske riktig det jeg skriver! Som sagt - på humanistiske fag!

Gjest girasol
Skrevet

Til sammenligning - hentet fra Høgskolen i oslo sin side (se linken til frosken lenger nede):

For søkere med tallkarakter gis følgende poeng:

1.0-2.1 10 poeng

2.2-2.5 8 poeng

2.6-2.7 6 poeng

2,8-3,0 4 poeng

3,1-4,0 2 poeng

Gjest ChiengMai
Skrevet

Til sammenligning - hentet fra Høgskolen i oslo sin side (se linken til frosken lenger nede):

For søkere med tallkarakter gis følgende poeng:

1.0-2.1 10 poeng

2.2-2.5 8 poeng

2.6-2.7 6 poeng

2,8-3,0 4 poeng

3,1-4,0 2 poeng

Så den oversikten selv etter at jeg hadde svart deg, men sånn som jeg forsto det så gjelder det omregning i de gamle karakterene til poeng? Det ser ut til å være en større bragd å få B enn A. :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...