Gå til innhold

Medisin som vurderes tatt bort fra markedet.

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i dag, men håper på svar.

Sitter litt her og lurer på hvordan det vil gå med somadril. Media går ut med att denne blir vekke fra det norske markedet, men smerteklinikken og min nevrolog tror den vil fortsette å være her, men att man kun får den under spesielle situasjoner, og ved noen diagnoser.

Siden jeg har stått på denne fast over flere år, blir jeg jo litt bekymret selv også. Har en nervesykdom hvor somadril er den eneste medisinen jeg har hatt effekt av. Har prøvd alt mulig, både sterkere medisiner og injeksjoner ute hell.

Viss denne forsvinner fra markedet, skjer det over natten, eller over tid? Håper du kan gi meg ett svar på hva du tror, og hvordan de vil løse dette på "oss" som har gått fast på denne over lengere tid. Bruker den kun i anbefalt dose, og har en medisinfri dag i uken.

På forhand takk for svar.

Fortsetter under...

serenity777

er vist mange leger som mener den er kun egnet til å "ruse" seg med. Dumt igrunn, men jeg har lest at rivotril nevnes som en god erstatning. Rivotril er også vanedannende, men den har også den muskelavslappende effekten som somadril har. Kanksje nevrologen din mener den skal bli såkalt A preparat? De er ekstra strenge på å skrive ut a preparater. Feks har de fleste gamle sovemedisinene som rohypnol og sånn blitt A preparater. Personlig synes jeg det er dumt at enkeltes misbruk gjør sånn at andre heller ikke får preparatet, selv om de kunne ha nytte av det.

er vist mange leger som mener den er kun egnet til å "ruse" seg med. Dumt igrunn, men jeg har lest at rivotril nevnes som en god erstatning. Rivotril er også vanedannende, men den har også den muskelavslappende effekten som somadril har. Kanksje nevrologen din mener den skal bli såkalt A preparat? De er ekstra strenge på å skrive ut a preparater. Feks har de fleste gamle sovemedisinene som rohypnol og sånn blitt A preparater. Personlig synes jeg det er dumt at enkeltes misbruk gjør sånn at andre heller ikke får preparatet, selv om de kunne ha nytte av det.

Jeg spiser både Rivotril og Somadril hver dag og jeg kan ikke skjønne at de skal ta bort Somadril uten å finne en erstatning. De virker helt forskjellig så jeg synes ikke det ene kan erstatte det andre.

Nå spiser jeg en liten dose da så hvis jeg øker Rivotrildosen så vet jeg ikke hva som skjer.

Jeg spiser både Rivotril og Somadril hver dag og jeg kan ikke skjønne at de skal ta bort Somadril uten å finne en erstatning. De virker helt forskjellig så jeg synes ikke det ene kan erstatte det andre.

Nå spiser jeg en liten dose da så hvis jeg øker Rivotrildosen så vet jeg ikke hva som skjer.

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=171992

Jeg har tidligere prøvd rivotril i tillegg til mange medisiner på A resept, uten samme effekt. Synes også det er synd att de som misbruker denne typen medisiner ødelegger for "oss" som trenger den.Er også redd de ikke finner en type som kan erstatte denne, da jeg tror min livskvalitet vil gå betraktelig ned viss den blir fjernet fra markedet.

Men jeg forstår att noen ruser seg på denne, har selv sett det i nær omgangskrets, men det gjelder jo ikke alle. Håper virkelig det snart kommer ett svar på hva som skjer, for jeg gruer meg til den dagen de evt. blir borte. Att det muligens kun blir nevrologer, og de som er spesialister på smerter osv. som kan skrive de ut er helt i orden for meg.Også att den blir ett

A-preparat. Blir den borte synes jeg ikke det er greit :-(

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved eventuell avregistrering vil nok dette bli kunngjort 3-6 mnd i forveien.

En meget liten del vil nok kunne få medisinen på registreringsfritak dersom de har velbegrunnet attest fra spesialist.

Annonse

Ved eventuell avregistrering vil nok dette bli kunngjort 3-6 mnd i forveien.

En meget liten del vil nok kunne få medisinen på registreringsfritak dersom de har velbegrunnet attest fra spesialist.

Tusen takk for svar. Da vil jeg tro jeg er en av de som kan kunne få den på spesielt grunnlag. Jeg har hele veien vært opptatt av å prøve andre medisiner, men alle spesialister setter meg tilbake på somadril.

Er forøvrig enig i att dette er en "drittmedisin" men den hjelper på mine nerveplager.( og i moderate mengder og med respekt for hvor farlig den er, velger jeg å fortsette på den.)

Jeg vet ikke om jeg synes morfinpumpe med morfin eller Prialt er noe alternativ egentlig.

Men jeg forstår det med ruseffekten, det er ikke uten grunn jeg tar det om kvelden når jeg skal sove. Jeg har oppdaget at mange ruser seg på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...