Gå til innhold

Hvor mye bør vi ta i timen?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor mye bør vi ta i timen?
Skrevet

Driver eget it-firma og er nå leid inn på lang sikt i et stort it-firma. Jobbet en liten periode gjennom vikabyrå i samme bedriften, men det ble for dyrt for dem å leie oss inn via byrå. Vi ble dermed enige om å leie oss inn selv via vårt eget firma. Fikk 150 kr timen gjennom vikarbyrået. Nå tar vi 230 kr timen, men det skal dekke alt av sosiale utgifter som pensjon, moms, feriepenger, sykeforsikring osv osv. Er det for lite? Vi bør sitte igjen med iallefall i overkant av 300000 i året. Er det ikke slik at selvstendig næringsdrivende ikke får minstefradrag på skatten? Isåfall må vi jo dekke inn det tapet også. Kanskje snakk om 20 000 i året netto. I tillegg får man ikke arbeidsledighetstrygd som selvstendig næringsdrivende. Er dette noe vi bør bake inn i lønna? Er det andre utgifter vi har glemt? Skal i reforhandling av kontrakt i august og tenkte å forhandle lønna i samme slengen. Tror kanskje vi tar for lite.

Skrevet

Da jeg jobbet som it-konsulent for noen år siden, tok firmaet jeg jobbet i ca. 1000 kroner timen for meg.

230 kroner er altfor lite.

Skrevet

Da jeg jobbet som it-konsulent for noen år siden, tok firmaet jeg jobbet i ca. 1000 kroner timen for meg.

230 kroner er altfor lite.

Da vi drev firmaet tok vi 500 + mva i timen. Men nå som vi er leid inn på nesten fast basis kan vi ikke ta samme beløpet. De hadde jo ikke råd til å leie oss gjennom vikarbyrå og de tar jo kanskje det dobbelte av oss, 460 kr timen. Ergo må vi legge oss en god del under det. Vi kommer kanskje til å bli værende i dette firmaet for evig tid. De har litt kronglete ansettelsespolitikk så de kan ikke ansette oss fast med en gang, derfor er vi innleid.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det høres veldig lite ut, ja. For næringsinntekt bør du ta utgangspunkt i en vanlig timelønn (som garantert ligger over det du angir der), og legge til ca 20 prosent som såkalt næringstillegg - nettopp fordi du selv må dekke de fleste sosiale goder og ytelser. Og husk at arbeidsgiver til gjengjeld slipper å betale bla arbeidsgiveravgift og denslags for deg.

Skrevet

Kanskje regnskapsfører kan hjelpe? Vedkommende bør ha greie på hva det bør koste hvor at dere skal gå i pluss og samtidig ha et buffer.

Skrevet

Det høres veldig lite ut, ja. For næringsinntekt bør du ta utgangspunkt i en vanlig timelønn (som garantert ligger over det du angir der), og legge til ca 20 prosent som såkalt næringstillegg - nettopp fordi du selv må dekke de fleste sosiale goder og ytelser. Og husk at arbeidsgiver til gjengjeld slipper å betale bla arbeidsgiveravgift og denslags for deg.

Regner med du mente 20% uten momsen? For den er jo på 25% alene. Si at vi tar en timelønn på 170 kr. Plusser jeg på 20% som du sa blir timelønna 204 kr + mva = 255 kr. Er kanskje det vi burde ha lagt oss på da?

Mrs. Wallace
Skrevet

Regner med du mente 20% uten momsen? For den er jo på 25% alene. Si at vi tar en timelønn på 170 kr. Plusser jeg på 20% som du sa blir timelønna 204 kr + mva = 255 kr. Er kanskje det vi burde ha lagt oss på da?

Jeg synes fremdeles det høres lite ut, jeg. Er selv selvstendig næringsdrivende (enkeltp.foretak) og tar godt over 500 kr timen (litt varierende i forhold til hvem jeg jobber for).

Skrevet

Jeg synes fremdeles det høres lite ut, jeg. Er selv selvstendig næringsdrivende (enkeltp.foretak) og tar godt over 500 kr timen (litt varierende i forhold til hvem jeg jobber for).

Jo vi tok også 500 kr timen før. Men som jeg skrev lenger ned så er vi leid inn fast hos en bedrift i laang tid framover. De hadde ikke råd til å betale vikarbyråpris for oss som kanskje er på 450 kr timen. Da sier det seg selv at de ikke kan betale oss 500 kr timen. Dette blir jo mer som en fast jobb for oss bare at vi er innleid i flere år. Så vi bør ikke sitte igjen med mer enn 330 000 kr i året. Da tror jeg 255 kr timen skal være bra?

Mrs. Wallace
Skrevet

Jo vi tok også 500 kr timen før. Men som jeg skrev lenger ned så er vi leid inn fast hos en bedrift i laang tid framover. De hadde ikke råd til å betale vikarbyråpris for oss som kanskje er på 450 kr timen. Da sier det seg selv at de ikke kan betale oss 500 kr timen. Dette blir jo mer som en fast jobb for oss bare at vi er innleid i flere år. Så vi bør ikke sitte igjen med mer enn 330 000 kr i året. Da tror jeg 255 kr timen skal være bra?

Joda, dere må jo vurdere helheten. Men regn litt på hva tilleggsforsikringer ved feks sykdom/permisjoner vil koste og ta høyde for at dere må kunne dekke alt sånt.

Skrevet

Dette høres fryktelig lite ut; dere bør absolutt presse prisen tilbake _minst_ til de 500 du nevner i et par andre tilsvar her. Jeg driver som delvis frilans innenfor noenlunde samme bransje, og tar 550 for timebaserte oppdrag (slakker litt på prisen for organisasjoner og der jeg ser at det kan lønne seg på sikt å opprette et kundeforhold, men er fremdeles godt over 200-kroners sjiktet).

Skrevet

Da vi drev firmaet tok vi 500 + mva i timen. Men nå som vi er leid inn på nesten fast basis kan vi ikke ta samme beløpet. De hadde jo ikke råd til å leie oss gjennom vikarbyrå og de tar jo kanskje det dobbelte av oss, 460 kr timen. Ergo må vi legge oss en god del under det. Vi kommer kanskje til å bli værende i dette firmaet for evig tid. De har litt kronglete ansettelsespolitikk så de kan ikke ansette oss fast med en gang, derfor er vi innleid.

Jeg var også innleid over lengre tid - opptil to år på samme sted.

Skrevet

Jeg var også innleid over lengre tid - opptil to år på samme sted.

Jo jeg forstår det, men hadde vi lagt oss på det du sier hadde vi aldri i verden fått jobben. Vi ser ikke på oss selv som konsulenter egentlig, da vi allikevel ikke kommer til å drive firmaet vårt på sikt. Vi leter begge etter fast jobb og der vi er innleid nå er det mulighet for det etterhvert. Den eneste grunnen til at de leier oss inn via vårt eget firma framfor å leie oss inn direkte er at da slipper de alt papirarbeidet. Så vi er på en måte ansatt hos dem, bare at vi fakturerer dem istedetfor at de lønner oss. Ergo kan vi ikke ta mer i lønn enn vi ville gjort hvis vi var innleid direkte hos firmaet. Og da hadde vi iallefall ikke sittet igjen med mer enn 330 000 i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...