Gå til innhold

Regnskapskyndige som kan hjelpe meg ??

Anbefalte innlegg

Gjest punche-dama
Skrevet

I helgen har jeg hjulpet en med å legge inn bilag i datax regnskapsprogram. Han har avsatt ekstra midler på en skattetrekkskonto (vet at ikke det er krav til det lengre, men det er gjort for at det skal være ryddig) og innbetalte i februar 2006 kr. 100.000 ekstra i skatt for 2005. Hvordan skal jeg føre dette ? Fører jeg det mot konto "skatt" så kommer det frem at han har innbetalt det som skatt for dette regnskapsåret - altså 2006, men det gjelder jo 2005. Han har også belastet restskatt i firmaet - og det skulle vel egentlig ikke vært gjort ? Kan restskatt betales av midler som ikke allerede er beskattet ? Må jeg føre det som lønn / privat kontantuttak slik at det fremgår som skattbar innekt - eller hvordan gjør jeg det ? Disse pengene ble også belastet på den kontoen som han hadde satt tilside penger til skatt. Noen med litt mer peiling enn meg som kan hjelpe meg med dette ? Jeg er flink til å registrere bilag, men dårlig på det regnskaps-tekniske. Håper dere skjønte hva jeg spurte om. Hvilke kontoer i kontoplanen brukes til dette ?

Gjest mandolina
Skrevet

Betaler en selvstendig næringsdrivende private skatter med midler fra firmaets konto, skal det føres slik:

Kredit bankkonto

Debet Private skatter konto 2070 i DaTax sitt regnskapsprogram.

Hilsen

Gjest punche-dama
Skrevet

Betaler en selvstendig næringsdrivende private skatter med midler fra firmaets konto, skal det føres slik:

Kredit bankkonto

Debet Private skatter konto 2070 i DaTax sitt regnskapsprogram.

Hilsen

Selv om det gjelder tilleggsinnbetaling for foregående år - altså ikke det året man fører regnskap for ? Forøvrig takk. Det er sånn jeg har ført den men trodde det ble feil.

Gjest mandolina
Skrevet

Selv om det gjelder tilleggsinnbetaling for foregående år - altså ikke det året man fører regnskap for ? Forøvrig takk. Det er sånn jeg har ført den men trodde det ble feil.

Det er slik det skal føres.

Eneste en må huske på er å ta hensyn til innbetaling for tidligere år, når en beregner restskatt eller tilbakebetaling av skatt for inneværende år.

Hilsen

Gjest punche-dama
Skrevet

Det er slik det skal føres.

Eneste en må huske på er å ta hensyn til innbetaling for tidligere år, når en beregner restskatt eller tilbakebetaling av skatt for inneværende år.

Hilsen

Må man passe på det selv, ev. gi Kemneren beskjed eller ser de det ut fra hvilke innbetalingsblanketter som er brukt om det er forskuddsskatt, tilleggskatt eller restskatt?

Takk igjen for hjelpen!

Gjest mandolina
Skrevet

Må man passe på det selv, ev. gi Kemneren beskjed eller ser de det ut fra hvilke innbetalingsblanketter som er brukt om det er forskuddsskatt, tilleggskatt eller restskatt?

Takk igjen for hjelpen!

Man angir på innbetalingsblanketten om det er restskatt, forskuddsskatt eller tilleggsforskuddsskatt og for hvilken termin og år innbetalingen gjelder.

Hilsen

Gjest punche-dama
Skrevet

Man angir på innbetalingsblanketten om det er restskatt, forskuddsskatt eller tilleggsforskuddsskatt og for hvilken termin og år innbetalingen gjelder.

Hilsen

.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...