Gå til innhold

NHD- Hvordan få mere ut av terapitimer?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil vokse

Jeg startet opp med ny psykolog for et halvt år siden. Hun er veldig hyggelig, men timene jeg har med henne gir meg ikke så mye. Jeg har erfart at samtaleterapi virker. Min tidligere psykolog stilte spørsmål og ga meg råd som påvirket meg veldig positivt. Jeg fikk mye selvtillit etter å ha vært hos henne. Jeg tror grunnen til at hun kunne hjelpe meg var fordi hun var genuin i sine svar og spørsmål. Det hun sa fikk en betydning for meg fordi hun hadde en forståelse av hva det innebar. Jeg får ikke den samme fornemmelsen hos min nye psykolog. Hun har nok mye kunnskap, men jeg tror ikke at det er nok. Hva tenker du?Er det event. noe jeg kan gjøre for å få mere ut av mine terapitimer?

Fortsetter under...

Hvorfor byttet du psykolog,når den du hadde "passet"deg så godt??

Kanskje rart spørsmål,jeg bare lurte bare....... Går selv til psykolog;der er det mye jobbing hele tiden.Det er jeg som bestemmer HVA vi skal jobbe med;vi har ikke noe skjema eller fastlagt program. Det blir ofte å bruke innfallsmetoden,da psyk. mener det er jeg som skal ha mest føring,om du forstår. Som regel er jeg ikke i beita om hva jeg vil snakke om;jobber mye med meg selv mellom timene; evt. går jeg tilbake til ting som virket uavklart eller ikke forstått;eller ett tema kan være så viktg at vi må bruke lang tid på det. Da blir det nesten som en dialog mellom oss. Eller så er det jeg som snakker mest,avbrutt av kommentarer,korrigeringer el.l. Av og til er hele timen terapeutens,hvor jeg lytter/er mottager. Uansett,så faller mest jobb på meg;og det krever at jeg jobber med meg selv mellom timene. Spennende utfordrende,vanskelig,dumt og noen ganger får jeg det til, osv......Det er våres måte å gjøre det på. Vi mennesker er forskjellige,slik er det også med behandlere;de bruker nok ulik måte å møte pasienten i terapirommet. Antagelig slik som du opplever nå. Tror derfor det er uriktig å sammenligne de to terapeuters arbeidsmetode.

Uansett hvordan dere jobber,viktigste er at du får hjelp,og at teraoien gir deg noe så du kommer videre i livet. Lykke til ønskes deg, fra

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes fortsatt terapeuter som tror at pasientene blir særlig bedre ved at en selv bare sitter og sier hmmmmm.

Kan du utfordre henne bla ved å spørre: "Er det noe spesielt du vil jeg skal arbeide med hjemme til neste time?" Du kan også utfordre henne på hennes passivitet ved å spørre om hun har noen tanker om hva som kan hjelpe deg, hva de vil være smart å snakke om i timene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...