Gå til innhold

Nhd - Depresjon/angst

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Jeg har siden jeg seponerte (svært langsomt) cipralex for ett år siden lidd av depresjon. Seponerte fordi jeg fikk panikkanfall på dem. Og depresjonen kom med nedtrappingen. Psykiatikeren min hadde ikke sett noen verre seponering, og det endte med innleggelse. Jeg hadde ikke hatt depresjon eller panikkanfall før cipralex, men hadde i flere år slitt med somatisert GAD. Prøver på Auroix 450 mg, men det hjelper ikke mye. Så til spørsmålet . Det er fryktelig vondt å leve som jeg gjør nå . ER det noen håp for meg å bli kvitt deprejon uten AD. Eller er livet levd. Det er slik jeg føler det. Trodde depresjon hadde perioder, i så fall har jeg hatt tre forferdlige perioder dette året. Resten har jeg "trådd vannet" og angsten har sittet som en klo i meg siden den seponeringen. Det hadde jeg heller ikke opplevd før. Så jeg føler cipralex har ødelant meg. Men er det noe håp --- kan en depresjon brenne ut av seg selv, eller må jeg gå å ha det vondt resten av livet?? Med deprejson klarer jeg heller ikke fighte angsten???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Personlig synes jeg Cipramil funker mye bedre enn Cipralex. Jeg begynte med Cipramil, virket bra, men når Cipralex kom på markedet ble jeg anbefalt denne. Uff, så dårlig jeg ble!

Har gått over til Cipramil igjen og er så og si frisk (med veldig god hjelp av terapi. Vil tilføye at jeg også gikk i terapi når jeg brukte Cipralex)

Ikke gi opp håpet!! Du blir frisk igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2228397
Del på andre sider

ink1365380698

En skal aldri si aldri, men jeg tro ikke mye på at du kan greie deg uten medisiner. Har du prøvd å øke Aurorix?

Det finnes en del medisiner igjen som du kan prøve. Dessuten kan ECT forsøkes.

Jeg greide meg med litt benzo, når jeg "bare" led a av somatisert GAD. Med så ville jeg prøve et ssri, for å se om det kunne hjelpe. Panikkangsten, Depresjonen og "kloa" i magen kom med cipralexen.Mener du virkeligt at de kan ha ødelagt meg for alltid??? Det vil jeg gjerne ha svar på, om det er kommet inn slike rapporter!!. Kan ikke terapi hjelpe heller?? At jeg må gå deprimert resten av livet. Det er jo ikke til å holde ut tanken på. Jeg prøver å øke litt på Aurorix nå- men synes ikke de hjelper. Jeg har i begynnelsen av min GAD som tok med kroppslige plager prøvd både sinequan, seroxat, tolvon, og anafranil. Måtte slutte med alle på grunn av bivirkninger. Eneste jeg ikke har så mye bivirkninger med er Aurorix. Cipralex sleit jeg veldig med å komme opp i dose på. Brukte mange vonde uker å komme opp på 7,5 mg. Men 5 mg holdt for meg. Jeg startet og sluttet med 1.25 mg. Nå tok du virkelig motet fra meg. Jeg har alltid hørt at depresjoner ikke varer for alltid. Og jeg fikk det jo reint kjemisk på grunn av cipralex. Dette blir en søvnløs natt. Tåler veldig dårlig narkoser så det OCD? alternativet er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2228655
Del på andre sider

Gjest marthe linn

Jeg greide meg med litt benzo, når jeg "bare" led a av somatisert GAD. Med så ville jeg prøve et ssri, for å se om det kunne hjelpe. Panikkangsten, Depresjonen og "kloa" i magen kom med cipralexen.Mener du virkeligt at de kan ha ødelagt meg for alltid??? Det vil jeg gjerne ha svar på, om det er kommet inn slike rapporter!!. Kan ikke terapi hjelpe heller?? At jeg må gå deprimert resten av livet. Det er jo ikke til å holde ut tanken på. Jeg prøver å øke litt på Aurorix nå- men synes ikke de hjelper. Jeg har i begynnelsen av min GAD som tok med kroppslige plager prøvd både sinequan, seroxat, tolvon, og anafranil. Måtte slutte med alle på grunn av bivirkninger. Eneste jeg ikke har så mye bivirkninger med er Aurorix. Cipralex sleit jeg veldig med å komme opp i dose på. Brukte mange vonde uker å komme opp på 7,5 mg. Men 5 mg holdt for meg. Jeg startet og sluttet med 1.25 mg. Nå tok du virkelig motet fra meg. Jeg har alltid hørt at depresjoner ikke varer for alltid. Og jeg fikk det jo reint kjemisk på grunn av cipralex. Dette blir en søvnløs natt. Tåler veldig dårlig narkoser så det OCD? alternativet er ikke noe for meg.

han sier jo ikke at du blir deprimert for alltid, men at du kanskje må bruke medisiner alltid. men er ikke det verdt det da, så lenge du ikke er deprimert når du bruker dem.Det er ganske mange som må det. Du ville jo uansett måttet brukt benzo alltid, om du ikke hadde forsøkt cipralex?

Kanskje ECT-behandling kunne "restarte" hjernen din tilbake til før depresjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2228665
Del på andre sider

ink1365380698

han sier jo ikke at du blir deprimert for alltid, men at du kanskje må bruke medisiner alltid. men er ikke det verdt det da, så lenge du ikke er deprimert når du bruker dem.Det er ganske mange som må det. Du ville jo uansett måttet brukt benzo alltid, om du ikke hadde forsøkt cipralex?

Kanskje ECT-behandling kunne "restarte" hjernen din tilbake til før depresjonen.

Problemete er at jeg ikke finner noe AD som hjelper. OCD er utelukket da jeg ikke tåler narkoser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2228741
Del på andre sider

Annonse

ink1365380698

En skal aldri si aldri, men jeg tro ikke mye på at du kan greie deg uten medisiner. Har du prøvd å øke Aurorix?

Er det noe spesielt når en får deprejson av kjemikalier?? Jeg kjenner jo mennesker som er blitt bra av deprejsoner av seg selv. Og er psykologer en utdøende rase?? Det er jo mange som går til dem med sine deprejoner. Som ikke vil bruke medisiner eller ikke tåler. Leiter bare etter et lys i tunnellen her, fikk ikke sove i natt, og har "klo" i magen med tanke på at det kanskje ikke hjelper å kjempe som jeg gjør- at jeg må ha det vondt resten av livet. Har lyst til å snu ryggen til verden å bli liggende der, men har familie og kjemper en kamp hver dag, for at de skal merke minst mulig til min indre smerte.At jeg klarer å virke positiv ovenfor ungene er min viktigste kamp. Tenkte denne kampen kunne hjelpe meg, prøve å tenke positivt, det å klare å ta meg av familien osv.

Det er for ille at et ssri preparat skal sende en inn i mørke, jeg tror ikke det var tilfeldig at jeg fikk min første depresjon ved seponering cipralex. Du vil kanskje hevde de var min grunnlidelse, men det var det ikke. Har tatt flere slike tester, og depresjon ble aldri nevnt.Bare angst. Men ved seponering var som en kurve som pekte nedover til mindre jeg tok, til slutt ble alt ett kaos av smerte og abstinenser. Psykiatikeren som jeg hadde kontakt med da, og som skrev ut disse til meg som et forsøk på på bli kvitt den somatiserte angsen, sa at det ville gå seg til av seg selv. Når jeg sikkert enkelt forklart begynte å produsere serotinin selv igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2228837
Del på andre sider

ink1365380698

En skal være forsiktig med å ta håpet fra folk. Du har tatt nattesøvnen fra meg med dine dystre spådommer.Å ha de vondt for resten av livet. Var det ikke bedre med litt oppmuntring. Ikke alle tåler AD eller får virkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2229319
Del på andre sider

En skal være forsiktig med å ta håpet fra folk. Du har tatt nattesøvnen fra meg med dine dystre spådommer.Å ha de vondt for resten av livet. Var det ikke bedre med litt oppmuntring. Ikke alle tåler AD eller får virkning.

Ønsker du primært svar på dine spørsmål, eller primært trøst?

Hvis du spør hva noen "tror", så ville jeg trodd du ønsket nettopp svaret på hva de trodde. Du er voksen nok til å vite av nhd ikke kan se inn i fremtiden, slik at han svarer nettopp det han ut i fra sin faglige bakgrunn "tror".

Har du funnet noen ny behandler i RL? Hver gang du skriver om disse tingene, så tenker jeg at det måtte vært mye bedre for deg å ha en fast samtalepartner som kunne hjelpe deg videre (med eller uten medikamenter). Håper du får den hjelpen du trenger :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275851-nhd-depresjonangst/#findComment-2229394
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...