Gå til innhold

Migrene

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har vært hos legen igjen i dag, og fikk diagnosen migrene. :(

Fikk noen tabletter jeg skal prøve.

Men har jo hørt at det er noen matvarer man burde holde seg unna, som kan utløse anfall. Kan noen komme med råd om ting jeg ikke burde spise og drikke?

Tar også gjerne i mot andre råd for å få færrest mulig migreneanfall.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

4

• fresja

2

• pekkaline

1

• Kalevala

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Rødvin, kaffe, sjokolade, sitrusfrukter, cola - er i alle fall ting jeg reagerer veldig på. Når det gjelder rødvin, er det tydeligvis garvesyren jeg reagerer på, så jo mindre garvesyre det er i vinen, jo bedre går det med migrenen...

Skrevet

Røkelaks, Solo.

Drikkesjokolade og sjokolademousse/sjokoladepudding synes jeg er verre enn hard sjokolade, trolig fordi det kommer fortere i blodet. Unngå sukker.

Regelmessig søvn og regelmessige måltider er viktig.

Gjest annlovinda
Skrevet

Røkelaks, Solo.

Drikkesjokolade og sjokolademousse/sjokoladepudding synes jeg er verre enn hard sjokolade, trolig fordi det kommer fortere i blodet. Unngå sukker.

Regelmessig søvn og regelmessige måltider er viktig.

Tusen takk for svar.

Syntes det er helt forferdelig å lese alle bivirkningen på tablettene jeg fikk jeg da. Nesten så jeg ikke turde ta de, men tok nå en. Spes. bivirkninger i forbindelse med hjerte, så nå sitter jeg her med litt vondt i brystet og er nervøs. Men, men. Går vel over?

Gjest annlovinda
Skrevet

Rødvin, kaffe, sjokolade, sitrusfrukter, cola - er i alle fall ting jeg reagerer veldig på. Når det gjelder rødvin, er det tydeligvis garvesyren jeg reagerer på, så jo mindre garvesyre det er i vinen, jo bedre går det med migrenen...

Tusen takk for svar.

Syntes det er helt forferdelig å lese alle bivirkningen på tablettene jeg fikk jeg da. Nesten så jeg ikke turde ta de, men tok nå en. Spes. bivirkninger i forbindelse med hjerte, så nå sitter jeg her med litt vondt i brystet og er nervøs. Men, men. Går vel over?

Skrevet

Tusen takk for svar.

Hva slags tabletter har du fått da?

Og husk det, at ALLE bivirkninger som noen gang er blitt rapportert er blitt listet opp på pakningsvedlegget - de er forpliktet til å gjøre det. Men dette er veldig sjeldent. Jeg har brukt Maxalt Repitab i bortimot fem år, og har aldri merket noe "skummelt" med dem...

Gjest migrenejenta
Skrevet

Hei,

Det er ikke alltid lett å leve med migrene, men det går an. Etter hvert lærer man seg litt mer om sin egen kropp og det man reagerer på, da blir det lettere å styre det og unngå ting, eller stanse anfallene i tide.Anbefaler sterk å gå på : www.astrazeneca.no, so klikker du på link: E-læring om sykdommer, og finnes kurs om migrene nederst på listen , blandt KOLS og astma. Veldig greit å gå gjennom dette, du får forklart masse på enkelt og forståelig måte. Og inneholder masse tips og gode råd. Lykke til :)

Skrevet

Ei jeg kjenner mener mestemt at migrenen holder seg borte når hun holder seg unna raffinert sukker, og spiser mat hver 2time ca.

Gjest annlovinda
Skrevet

Hva slags tabletter har du fått da?

Og husk det, at ALLE bivirkninger som noen gang er blitt rapportert er blitt listet opp på pakningsvedlegget - de er forpliktet til å gjøre det. Men dette er veldig sjeldent. Jeg har brukt Maxalt Repitab i bortimot fem år, og har aldri merket noe "skummelt" med dem...

Jeg fikk imigram 50 mg.

Jeg tok først en, så etter to timer tok jeg en til. Men syntes ikke det hjalp spesielt mye. Det var i grunn litt deprimerende at det ikke ble noe særlig bedre.

Er i grunn litt lei, har hatt vondt i hodet hver dag siden onsdag kveld.

Men legen var i grunn veldig sikker på at det var migrene da.

Spesielt fordi jeg har hatt en del synsforstyrrelser (synet er 'strekete') og har hatt veldig vondt i panna og bak øynene. I tillegg mente han også at jeg har en form for spenningshodepine, så jeg står på venteliste for fysikalsk behandling.

Kjedelig og pyton er det iallefall.

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg anbefaler deg regelmessig søvn. Uregelmessig søvn kan utløse anfall hos meg. Pluss sjokolade, ost og rødvin...

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg fikk imigram 50 mg.

Jeg tok først en, så etter to timer tok jeg en til. Men syntes ikke det hjalp spesielt mye. Det var i grunn litt deprimerende at det ikke ble noe særlig bedre.

Er i grunn litt lei, har hatt vondt i hodet hver dag siden onsdag kveld.

Men legen var i grunn veldig sikker på at det var migrene da.

Spesielt fordi jeg har hatt en del synsforstyrrelser (synet er 'strekete') og har hatt veldig vondt i panna og bak øynene. I tillegg mente han også at jeg har en form for spenningshodepine, så jeg står på venteliste for fysikalsk behandling.

Kjedelig og pyton er det iallefall.

Føler med deg. Forsøk å unngå stress. Kan være lettere sagt enn gjort men..

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg anbefaler deg regelmessig søvn. Uregelmessig søvn kan utløse anfall hos meg. Pluss sjokolade, ost og rødvin...

Hm, det med søvn kan sikkert være noe.

Den siste tida har nemlig 5-åringen våknet i 1-2 tida på natta, for å få dyna pakket over seg igjen, og da har jeg litt problemer med å sovne igjen jeg. I tillegg som det gjerne blir litt i seneste laget nesten hver eneste kveld.

Og det er ikke lett å unngå stress, med en 5-åring som skal hentes i barnehagen, masse å gjøre på jobben og en 17-åring som ofte må kjøres hit og dit i forbindelse med trening. Men får prøve å slappe av og stresse ned så godt det lar seg gjøre.

Tusen takk for svar.

Gjest imgranbaby
Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har brukt imigran i mange år, aldri fått bivirkninger. Men du sier du har anfall nå - men sitter på pcn? Da tror jeg IKKE du har migrene akkurat nå - snarere spenningshodepine. Migrene er SVÆRT sterk hodepine som gjør man vil være i mørkt rom uten lyder og bare ligge i ro. Det er slike anfall Imigran skal brukes til. Mot spenningshodepine er det bedre med en gåtur i frisk luft, drikke litt kaffe, varm dusj, og leve regelmessig. Og ikke sitt ved pcn!!!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Hvilke tabletter fikk du da? Det var vel ikke Anervan, eller en med samme virkestoff, men noe nyere?

Gjest faktiskja
Skrevet

Jeg har fått færre og mindre smertefulle migreneanfall etter at jeg sluttet med p-piller. Når jeg tenker meg om så fikk jeg faktisk de første kraftige migreneanfall som 16-åring, rett etter at jeg begynte på p-piller.

Det kan være verdt et forsøk å slutte på disse!

Skrevet

Jeg kan også skrive under på innlegget til faktiskja.

Begynte på P-piller som 15-åring, og har vært plaget med sterke hodesmerter siden da. (i ca. 15 år)

Det skumle var at jeg aldri koblet de to tingene sammen. Jeg har også brukt P-sprøyte og P-plaster i perioder uten at det ga noen merkbar endring.

For 3 år siden kuttet jeg for første gang ut all prevensjon med hormoner, (satte inn kobberspiral) og har gått fra 6 - 8 migreneanfall pr. måned til 2 - 3.

Det var under graviditeten det gikk opp et lys for meg - det var nemlig 9 totalt migrenefrie måneder.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har brukt imigran i mange år, aldri fått bivirkninger. Men du sier du har anfall nå - men sitter på pcn? Da tror jeg IKKE du har migrene akkurat nå - snarere spenningshodepine. Migrene er SVÆRT sterk hodepine som gjør man vil være i mørkt rom uten lyder og bare ligge i ro. Det er slike anfall Imigran skal brukes til. Mot spenningshodepine er det bedre med en gåtur i frisk luft, drikke litt kaffe, varm dusj, og leve regelmessig. Og ikke sitt ved pcn!!!

Nei, jeg håper virkelig det er spenningshodepine jeg har jeg.

Det var legen som satte diagnosen migrene, det var han visst så sikker på at det var.

Jeg har de siste 5 nettene våknet opp og hatt synsforstyrrelser (ser mørke striper), og i tillegg har jeg hatt daglig kraftig hodepine siden torsdag. Vondt i panna og øynene, men også ofte i hodet ellers også.

Men det jeg har tenkt litt på er at de synsforstyrrelsene begynte ca en uke etter at jeg begynte å bruke briller, så jeg trodde vel egentlig at det hang sammen med det, eller håpet det.

I går ettermiddag lå jeg i senga nesten hele tida, men la inn spørsmål her som jeg sjekket innimellom, så jeg satt ikke noe særlig på pc, 2 ganger 5 min.

Men i dag må jeg nok sitte her en del, sitter på pc hele dagen på jobb. Og jeg kan jo ikke være hjemme fra jobb hver dag heller, har akkurat brukt 3 dager hjemme.

Men jeg håper det skal være spenningshodepine jeg, og ikke migrene.

Hadde akkurat de samme smertene i hodet og øynene for bare 2-3 uker siden, og så hadde jeg vel 5-6 dager uten hodepine før det satte igang igjen.

Men de tablettene jeg fikk (noe som tilsvarer imigran, de har jo sjelden det en har fått resept på, på apoteket) i går, prøvde jeg to stykker av, først en, og så en ny etter 2 timer, men syntes ikke de hjalp noe særlig.

Gjest annlovinda
Skrevet

Hvilke tabletter fikk du da? Det var vel ikke Anervan, eller en med samme virkestoff, men noe nyere?

Jeg fikk resept på imigran, men de hadde ikke den på apoteket, men en som var rimeligere men som visstnok var det samme. Men annet merke.

Prøvde to i går med to timers mellomrom, men hjalp ikke noe særlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...