Gjest annlovinda Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Jeg tror ikke du skal bekymre deg for om det er noe galt. Det er sjeldent det med hodepine. Migrene varer ikke mer enn i tre døgn. Men av og til kan anfall komme tett. Og andre ganger kan det være så helt forjævlig vondt, at en får spenningshodepine i etterkant av de tre døgnene. Men jeg vet alltid forskjell på de ulike formene for hodepine. Migrene kjennes annerledes ut. Den er også halvsidig. Selv om igjen spenning gjennom døgn med migrene kan gi en hodepine andre steder i hodet. Jeg har gått mye til behandling, ulike former for fysioterapi, akupunktur og kiropraktor. Du skriver nå at du ofte får en tiltagende hodepune etter at du våkner, og jeg tolker det dithen at det øyeblikket du våkner ikke er det verste. Slik har jeg hatt det når jeg har hatt låsninger i nakke. Det er ikke alltid jeg kan kjenne selve låsningen heller. Når det gjelder fysioterapeuter er det min erfaring at de ikke klarer å løse opp mine låsinger med massasje. Jeg må til en manuell terapeut eller kiropraktor først. Når det gjelder nakke er en kiropraktor å foretrekke. Man trenger ikke gå lenge hos vedkommende, men starte med å løsne ledd, og senere jobbe med muskulatur hos en fysioterapeut. Ellers kan man bli massert i det uendelige, etter min erfaring, uten den store nytten.Og det har jeg gjort nok av perioder av mitt liv. Gud hvor jeg har angret mange ganger når jeg endelig kom til en kiropraktor på at jeg ikke gikk dit med en gang. Så etter mange år har jeg lært. Det er nemlig også slik at mange fysioterapeuter ikke ser at du trenger noe mer enn deres tilbud, og så står ting i stampe når en først har begynt hos dem. Det har jeg også opplevd mange ganger. Jeg tror virkelig ikke du skal være redd det er alvorlig, selv om det er alvorlig nok å ha det så vondt. Mvh Tusen takk igjen for beroligende ord. Og bekymring gjør jo heller ikke hodepinen bedre. Nå skal jeg ut å gå en tur i lunsjen - koble av litt. 0 Siter
Gjest Happiness Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Da håper jeg du har rett. Selv om spenningshodepine ikke er noe særlig det heller, men kanskje litt lettere å gjøre noe med det? Da skal jeg se om jeg kan klare å skaffe meg en time hos kiropraktor også. Tusen takk for svar. Men uansett, er jeg ikke noe bedre over helga, ringer jeg nok legen en gang til. Han synes sikkert jeg er masete, men det får nå være. Leger er ofte litt ubrukelige når det gjelder hodepine og årsakene til det, tror jeg. Men de er betalt for å være legene våre, så bare ring du:o) 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Jeg tror ikke du skal bekymre deg for om det er noe galt. Det er sjeldent det med hodepine. Migrene varer ikke mer enn i tre døgn. Men av og til kan anfall komme tett. Og andre ganger kan det være så helt forjævlig vondt, at en får spenningshodepine i etterkant av de tre døgnene. Men jeg vet alltid forskjell på de ulike formene for hodepine. Migrene kjennes annerledes ut. Den er også halvsidig. Selv om igjen spenning gjennom døgn med migrene kan gi en hodepine andre steder i hodet. Jeg har gått mye til behandling, ulike former for fysioterapi, akupunktur og kiropraktor. Du skriver nå at du ofte får en tiltagende hodepune etter at du våkner, og jeg tolker det dithen at det øyeblikket du våkner ikke er det verste. Slik har jeg hatt det når jeg har hatt låsninger i nakke. Det er ikke alltid jeg kan kjenne selve låsningen heller. Når det gjelder fysioterapeuter er det min erfaring at de ikke klarer å løse opp mine låsinger med massasje. Jeg må til en manuell terapeut eller kiropraktor først. Når det gjelder nakke er en kiropraktor å foretrekke. Man trenger ikke gå lenge hos vedkommende, men starte med å løsne ledd, og senere jobbe med muskulatur hos en fysioterapeut. Ellers kan man bli massert i det uendelige, etter min erfaring, uten den store nytten.Og det har jeg gjort nok av perioder av mitt liv. Gud hvor jeg har angret mange ganger når jeg endelig kom til en kiropraktor på at jeg ikke gikk dit med en gang. Så etter mange år har jeg lært. Det er nemlig også slik at mange fysioterapeuter ikke ser at du trenger noe mer enn deres tilbud, og så står ting i stampe når en først har begynt hos dem. Det har jeg også opplevd mange ganger. Jeg tror virkelig ikke du skal være redd det er alvorlig, selv om det er alvorlig nok å ha det så vondt. Mvh Halvsidig hodepine har jeg ikke. Den sitter i hele panna og også hele bakhodet når den først er der. Igjen, takk for svar. 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Det er slik at vi som har migrene har større statistisk mulighet forå bli belemret med andre typer hodepine også. Temmelig urettferdig spør du meg:o( Det er ofte vanskelig å skille i begynnelsen. Huff, ja verden er urettferdig!! 0 Siter
Gjest migrenejenta Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Et migreneanfall varer aldri mer enn 3 døgn. Man kan ha hodepine lenger, men da er det i tilfelle hodepine i en annen form som kommer av spenning fra smerter gjennom lang tid. Det er slett ikke sikkert at det er migrene du har. Synsforstyrrelser kan man få av feilstilling i nakken, og var jeg deg ville jeg tatt meg en tur til kiropraktor. Man kan også bli svimmel og kvalm av ting i nakken, rygg. Din lege er sikker på at det må være migrene.. Så lett er det ikke å si, tror jeg. jeg har hatt veldig mange typer hodepine. Jo, migreneanfall kan vare opp til flere dager, med varierende intensitet selvfølgelig. Det har jeg opplevd selv flere ganger , og har vært plaget av migrene og følgt opp av spesialister i mange år nå. Å stille diagnosen er slett ikke bare bare, det trenger tid og utredning, mye observasjon av både livsstil og type smerter, men jeg tror neppe noen lege hadde stilt det uten å være sikker på..Selv om man har levd med det i mange år, betyr ikke at man vet og kan alt.Mennesker er forskjellige, man lærer stadig nye ting og vitenskapen blandt leger blir større, så jeg tror vi skal overlate det å stille diagnose til de som virkelig kan dette og har utdanning til det. Hilsen 0 Siter
Gjest Happiness Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Jo, migreneanfall kan vare opp til flere dager, med varierende intensitet selvfølgelig. Det har jeg opplevd selv flere ganger , og har vært plaget av migrene og følgt opp av spesialister i mange år nå. Å stille diagnosen er slett ikke bare bare, det trenger tid og utredning, mye observasjon av både livsstil og type smerter, men jeg tror neppe noen lege hadde stilt det uten å være sikker på..Selv om man har levd med det i mange år, betyr ikke at man vet og kan alt.Mennesker er forskjellige, man lærer stadig nye ting og vitenskapen blandt leger blir større, så jeg tror vi skal overlate det å stille diagnose til de som virkelig kan dette og har utdanning til det. Hilsen Et migreneanfall kan vare i tre døgn. Det er ganske mange dager ja. Jeg tror slett ikke jeg vet alt om migrene. Det er det ingen som vet, heller ikke legene. Ikke nevrologen jeg var hos, som er en av de fremste på sitt felt i landet. Man vet forsvinnende lite om migrene i ølge ham. Selv for en nevrolog er det ofte vanskelig å sette en klar diagnose på migrene. Her inne mener jeg vi har vi til å tro og mene ting. Også om ting utenfor vårt fagfelt. Og vi har lov til å bruke både erfaringer kombinert med vår kunnskap. Så lenge vi ikke gir uforsvarlige råd synes jeg det er er det greit, og det mener jeg at jeg ikke har gjort. Ny diagnostisering må i tilfelle tas av de ekspertene vi tror trådsvarer kan ha nytte av å gå til. Det er vanskelig å diagnostisere migrene, og det høres ikke ut for meg som om denne primærlegen har satt en endelig diagnose etter lang utredning. Han har heller ikke gjort noe galt mener jeg. Det er ofte greit å prøve ut migrenemedisiner når man har migrene som hypotese. Personlig tror jeg ikke noe på at leger aldri ville latt være på sette en migrenediagnose før de var helt sikker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.