duffen Skrevet 14. mai 2007 Skrevet 14. mai 2007 ....var tittel på innlegg til deg for noen uker siden. Er nå så heldig å ha kommet til vurdering på psyk.pol.,til en hyggelig psykiater. Har vært der 2ganger skal påny på onsdag. Blir vurdert for bip.2; har besvart masse spørsmål fra noen skjema.Er altså ikke sikkert jeg får noen dianose,kanskje en bip.2 "light"?? Men,jeg lurer på følgende:er det mest vanlig med medisinsk behandling,og fortsette med terapi.eller kan man velge bort medesin og fortsette med BARE terapi?? Jeg har også "lett" ustabil p.f./borderline. Kan man ha begge disse lidelsene?? Hos meg er depresjon mest framtredende,Med noen vonde "hypoflopper"som varer inntil 5 dager om gangen. Da har jeg null kontroll;tilværelsen er preget av mye panikkangst,særlig om natten,vandrer da mye oppe.Lite søvn,dødssliten døgnet gjennom.Har tankekjør mm. Hvilke medisner ville du foreslå?-eller la være å ta noe/-n?? Noen kommentar ?? Jeg tror selv jeg nesten vet svaret,men psyk./en gjør meg noe usikker...Jeg vil så gjerne leve,ikke bare eksistere. Av psykiater har jeg fått en ukes- kur med zyprexa,for å ta verste angsten og depresjonen, og gi meg muligheten til å sove. Det blei visst litt rotete,håper du forstår hva jeg mener. PÅ forhånd takk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mai 2007 Skrevet 14. mai 2007 Men,jeg lurer på følgende:er det mest vanlig med medisinsk behandling,og fortsette med terapi.eller kan man velge bort medesin og fortsette med BARE terapi? S: For BP2 er medisin det klart viktigste. I en innledningsfase med medisin bør du følges opp jevnlig for å vurdere effekt og evt bivirkninger. Det er også viktig med mye opplæring om sykdommen og hva du selv kan gjøre for å holde deg frisk. Ved bipolar lidelse kan medisinene ikke erstattes med noe annet. Jeg har også "lett" ustabil p.f./borderline. Kan man ha begge disse lidelsene? S: Det er mulig å ha begge lidelsene. En får se hva som blir igjen av ustabiliteten når du får behandlet BP2. Om du i tillegg har eupf, er samtaleterapi den viktigste behandlingen for dette. Hos meg er depresjon mest framtredende,Med noen vonde "hypoflopper"som varer inntil 5 dager om gangen. Da har jeg null kontroll;tilværelsen er preget av mye panikkangst,særlig om natten,vandrer da mye oppe.Lite søvn,dødssliten døgnet gjennom.Har tankekjør mm. Hvilke medisner ville du foreslå?-eller la være å ta noe/-n? Noen kommentar ? Jeg tror selv jeg nesten vet svaret,men psyk./en gjør meg noe usikker...Jeg vil så gjerne leve,ikke bare eksistere. Av psykiater har jeg fått en ukes- kur med zyprexa,for å ta verste angsten og depresjonen, og gi meg muligheten til å sove. S: For BP2 er Lamictal førstevalg. Mest nærliggende alternativ er litium/Lithionit. På kort sikt og for å roe tankene er Zyprexa et godt valg. 0 Siter
duffen Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Skrevet 14. mai 2007 Men,jeg lurer på følgende:er det mest vanlig med medisinsk behandling,og fortsette med terapi.eller kan man velge bort medesin og fortsette med BARE terapi? S: For BP2 er medisin det klart viktigste. I en innledningsfase med medisin bør du følges opp jevnlig for å vurdere effekt og evt bivirkninger. Det er også viktig med mye opplæring om sykdommen og hva du selv kan gjøre for å holde deg frisk. Ved bipolar lidelse kan medisinene ikke erstattes med noe annet. Jeg har også "lett" ustabil p.f./borderline. Kan man ha begge disse lidelsene? S: Det er mulig å ha begge lidelsene. En får se hva som blir igjen av ustabiliteten når du får behandlet BP2. Om du i tillegg har eupf, er samtaleterapi den viktigste behandlingen for dette. Hos meg er depresjon mest framtredende,Med noen vonde "hypoflopper"som varer inntil 5 dager om gangen. Da har jeg null kontroll;tilværelsen er preget av mye panikkangst,særlig om natten,vandrer da mye oppe.Lite søvn,dødssliten døgnet gjennom.Har tankekjør mm. Hvilke medisner ville du foreslå?-eller la være å ta noe/-n? Noen kommentar ? Jeg tror selv jeg nesten vet svaret,men psyk./en gjør meg noe usikker...Jeg vil så gjerne leve,ikke bare eksistere. Av psykiater har jeg fått en ukes- kur med zyprexa,for å ta verste angsten og depresjonen, og gi meg muligheten til å sove. S: For BP2 er Lamictal førstevalg. Mest nærliggende alternativ er litium/Lithionit. På kort sikt og for å roe tankene er Zyprexa et godt valg. Tusen takk for raskt og fyldig svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.