Gå til innhold

Å ta imot hjelp,NHD....

Anbefalte innlegg

....var tittel på innlegg til deg for noen uker siden. Er nå så heldig å ha kommet til vurdering på psyk.pol.,til en hyggelig psykiater. Har vært der 2ganger skal påny på onsdag. Blir vurdert for bip.2; har besvart masse spørsmål fra noen skjema.Er altså ikke sikkert jeg får noen dianose,kanskje en bip.2 "light"?? Men,jeg lurer på følgende:er det mest vanlig med medisinsk behandling,og fortsette med terapi.eller kan man velge bort medesin og fortsette med BARE terapi?? Jeg har også "lett" ustabil p.f./borderline. Kan man ha begge disse lidelsene?? Hos meg er depresjon mest framtredende,Med noen vonde "hypoflopper"som varer inntil 5 dager om gangen. Da har jeg null kontroll;tilværelsen er preget av mye panikkangst,særlig om natten,vandrer da mye oppe.Lite søvn,dødssliten døgnet gjennom.Har tankekjør mm. Hvilke medisner ville du foreslå?-eller la være å ta noe/-n?? Noen kommentar ?? Jeg tror selv jeg nesten vet svaret,men psyk./en gjør meg noe usikker...Jeg vil så gjerne leve,ikke bare eksistere. Av psykiater har jeg fått en ukes- kur med zyprexa,for å ta verste angsten og depresjonen, og gi meg muligheten til å sove.

Det blei visst litt rotete,håper du forstår hva jeg mener.

PÅ forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275865-%C3%A5-ta-imot-hjelpnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men,jeg lurer på følgende:er det mest vanlig med medisinsk behandling,og fortsette med terapi.eller kan man velge bort medesin og fortsette med BARE terapi?

S: For BP2 er medisin det klart viktigste. I en innledningsfase med medisin bør du følges opp jevnlig for å vurdere effekt og evt bivirkninger. Det er også viktig med mye opplæring om sykdommen og hva du selv kan gjøre for å holde deg frisk. Ved bipolar lidelse kan medisinene ikke erstattes med noe annet.

Jeg har også "lett" ustabil p.f./borderline. Kan man ha begge disse lidelsene?

S: Det er mulig å ha begge lidelsene. En får se hva som blir igjen av ustabiliteten når du får behandlet BP2. Om du i tillegg har eupf, er samtaleterapi den viktigste behandlingen for dette.

Hos meg er depresjon mest framtredende,Med noen vonde "hypoflopper"som varer inntil 5 dager om gangen. Da har jeg null kontroll;tilværelsen er preget av mye panikkangst,særlig om natten,vandrer da mye oppe.Lite søvn,dødssliten døgnet gjennom.Har tankekjør mm. Hvilke medisner ville du foreslå?-eller la være å ta noe/-n? Noen kommentar ? Jeg tror selv jeg nesten vet svaret,men psyk./en gjør meg noe usikker...Jeg vil så gjerne leve,ikke bare eksistere. Av psykiater har jeg fått en ukes- kur med zyprexa,for å ta verste angsten og depresjonen, og gi meg muligheten til å sove.

S: For BP2 er Lamictal førstevalg. Mest nærliggende alternativ er litium/Lithionit. På kort sikt og for å roe tankene er Zyprexa et godt valg.

Men,jeg lurer på følgende:er det mest vanlig med medisinsk behandling,og fortsette med terapi.eller kan man velge bort medesin og fortsette med BARE terapi?

S: For BP2 er medisin det klart viktigste. I en innledningsfase med medisin bør du følges opp jevnlig for å vurdere effekt og evt bivirkninger. Det er også viktig med mye opplæring om sykdommen og hva du selv kan gjøre for å holde deg frisk. Ved bipolar lidelse kan medisinene ikke erstattes med noe annet.

Jeg har også "lett" ustabil p.f./borderline. Kan man ha begge disse lidelsene?

S: Det er mulig å ha begge lidelsene. En får se hva som blir igjen av ustabiliteten når du får behandlet BP2. Om du i tillegg har eupf, er samtaleterapi den viktigste behandlingen for dette.

Hos meg er depresjon mest framtredende,Med noen vonde "hypoflopper"som varer inntil 5 dager om gangen. Da har jeg null kontroll;tilværelsen er preget av mye panikkangst,særlig om natten,vandrer da mye oppe.Lite søvn,dødssliten døgnet gjennom.Har tankekjør mm. Hvilke medisner ville du foreslå?-eller la være å ta noe/-n? Noen kommentar ? Jeg tror selv jeg nesten vet svaret,men psyk./en gjør meg noe usikker...Jeg vil så gjerne leve,ikke bare eksistere. Av psykiater har jeg fått en ukes- kur med zyprexa,for å ta verste angsten og depresjonen, og gi meg muligheten til å sove.

S: For BP2 er Lamictal førstevalg. Mest nærliggende alternativ er litium/Lithionit. På kort sikt og for å roe tankene er Zyprexa et godt valg.

Tusen takk for raskt og fyldig svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...