Gå til innhold

Sjokoladekake med peanøtter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppskrift, takk? Jah? :)

Nøttekake

250 gram hasselnøtter

5 ss brødrasp

4 egg

200 gram sukker

Fyll:

1/2 liter kremfløte (evt. 50/50 kremfløte og vaniljekrem)

Jordbær, er knallgod med bringebær også!

Mal nøttene og bland dem med brødraspen. Pisk eggehvitene stive og pisk plommene med sukkeret. Bland alt forsiktig, ha i hvitene til slutt. Lag 3 like store, tynne bunner, jeg pleier å tegne opp sirkler rundt et vanlig middagsfat på bakepapiret (3 ark), ha på litt formfett og så smøre røra utover. Stek på 190 grader i 13 min.

Avkjøl bunnene før du snur dem opp-ned, pensle på baksiden med kaldt vann og prøv å dra forsiktig papiret av. Det sitter gjerne fast, men det gjør ingenting om bunnene sprekker litt.

Legg bunnene lagvis med krem og jordbær (jeg pleier å skjære de som skal mellom i skiver) og ha krem og bær på toppen også. Jeg bruker en blanding av vanlig krem og vaniljekrem, men du kan ta vaniljekrem mellom og krem oppå eller gjøre det helt etter din egen smak.

Jeg garanterer - denne kaka blir det ikke rester av!

Gjest Tacomix
Skrevet

*Hahahaha*

Den

kaka

er

veldig

god.

Skal

selv

bake

den

i

morgen:)

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke, men nå satte du meg jo på en idé... :D

hehe! Jeg er ferskis på Facebook, men snakker nå med en gammel kollega - artig!

mariaflyfly
Skrevet

Nøttekake

250 gram hasselnøtter

5 ss brødrasp

4 egg

200 gram sukker

Fyll:

1/2 liter kremfløte (evt. 50/50 kremfløte og vaniljekrem)

Jordbær, er knallgod med bringebær også!

Mal nøttene og bland dem med brødraspen. Pisk eggehvitene stive og pisk plommene med sukkeret. Bland alt forsiktig, ha i hvitene til slutt. Lag 3 like store, tynne bunner, jeg pleier å tegne opp sirkler rundt et vanlig middagsfat på bakepapiret (3 ark), ha på litt formfett og så smøre røra utover. Stek på 190 grader i 13 min.

Avkjøl bunnene før du snur dem opp-ned, pensle på baksiden med kaldt vann og prøv å dra forsiktig papiret av. Det sitter gjerne fast, men det gjør ingenting om bunnene sprekker litt.

Legg bunnene lagvis med krem og jordbær (jeg pleier å skjære de som skal mellom i skiver) og ha krem og bær på toppen også. Jeg bruker en blanding av vanlig krem og vaniljekrem, men du kan ta vaniljekrem mellom og krem oppå eller gjøre det helt etter din egen smak.

Jeg garanterer - denne kaka blir det ikke rester av!

OMG, den høres helt vidunderlig ut! Takk :)

mariaflyfly
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1179169848' post='3610167]

hehe! Jeg er ferskis på Facebook, men snakker nå med en gammel kollega - artig!

Jeg er snart veteran for å regne etter to uker. :P Men ja, det er artig. :)

Gjest Jente31
Skrevet

Hva med Snickerskake? Det er jo ikke sjokoladekake, men det er sjokoladekrem på toppen og den er farlig god.

Den er kjemmmpegod da.....

Skrevet

På www.detsoteliv.no er det oppskrift på brownies med peanøtter. Bare søk på peanøtter. Utrolig god!! Har laget den tre ganger, men kutter ut kanelen.

Skrevet

På www.detsoteliv.no er det oppskrift på brownies med peanøtter. Bare søk på peanøtter. Utrolig god!! Har laget den tre ganger, men kutter ut kanelen.

Jeg tror ikke brownies er noen stor slager for ham (rare mannen!), men der var det jo masse annet snask!!!! Den mandelkaka med peanøtter så sinnsvakt god ut... Kan hende jeg går for den.

Skrevet

Hva med firkløverkake? ;) Så snill du er som disker opp for han :)

Skrevet

Hva med firkløverkake? ;) Så snill du er som disker opp for han :)

Jeg har tenkt på den også, men jeg tror det er den salte smaken av peanøtter mot den søte sjokoladen han er ute etter og den er jo ikke der i firkløverkaka, den er nesten for søt og mektig selv for meg.

Jeg disker gjerne opp med en ekstra god kake til ham på bursdagen - han er så snill og god mot meg atte! :o)

Gjest Timiti
Skrevet

Jeg har tenkt på den også, men jeg tror det er den salte smaken av peanøtter mot den søte sjokoladen han er ute etter og den er jo ikke der i firkløverkaka, den er nesten for søt og mektig selv for meg.

Jeg disker gjerne opp med en ekstra god kake til ham på bursdagen - han er så snill og god mot meg atte! :o)

Om det er salt vs. søtt, hadde jeg absolutt gått for snickerskake. Den er ufattelig god, og den saltsøte smaken er bare nydelig.

Jeg bruker å bake denne fra Det søte liv:

Ingredienser:

Bunn:

3 eggehviter

3 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

150 g salte peanøtter

60 g salte Ritz kjeks (20 stk)

Sjokoladekrem:

50 g smør

5 ss sukker

100 g lys kokesjokolade

3 eggeplommer

Pynt:

3 dl kremfløte

30 g peanøtter

30 g lys kokesjokolade

Fremgangsmåte:

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt og pisk videre til stiv marengs. Ha peanøtter og Ritz kjeks i en food processor og kjør til blandingen er finhakket (se tips). Vend dette i marengsen sammen med bakepulver og vaniljesukker.

Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 25-30 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret.

Til sjokoladekremen smeltes først smøret i en liten kjele. Tilsett sukker og kokesjokoladen og la dette smelte i smøret på svak varme. Ta kjelen av platen. Pisk inn eggeplommene en om gangen (bruk en stålvisp). Kremen skal tykne noe under piskingen. Avkjøl til kremen har passe smørekonsistens.

Sett kakebunnen på et passende kakefat. Bre sjokoladekremen jevnt over toppen av kaken. Pisk kremfløten og fordel over sjokoladekremen. Pynt til slutt med hakkede peanøtter og sjokolade.

Tips:

Har du ikke food processor kan du finhakke peanøttene på vanlig måte og knuse Ritz kjeksen i morter eller ha kjeksen i en liten plastikpose og kjevle over.

Kjært barn har mange navn! Denne kaken kalles også ofte for "Ritzkake" eller "Peanøttkake".

På detsoteliv.no finner du også oppskrift på "Ritzkake", som en litt enklere variant av denne "Snickerskaken" fordi kremen serveres ved siden av. "Ritzkake" er også lengre holdbar fordi den ikke inneholder krem. Eller se oppskrift på "Snickerskake i langpanne". Se også "Snickers festkake"!

Skrevet

Om det er salt vs. søtt, hadde jeg absolutt gått for snickerskake. Den er ufattelig god, og den saltsøte smaken er bare nydelig.

Jeg bruker å bake denne fra Det søte liv:

Ingredienser:

Bunn:

3 eggehviter

3 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

150 g salte peanøtter

60 g salte Ritz kjeks (20 stk)

Sjokoladekrem:

50 g smør

5 ss sukker

100 g lys kokesjokolade

3 eggeplommer

Pynt:

3 dl kremfløte

30 g peanøtter

30 g lys kokesjokolade

Fremgangsmåte:

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt og pisk videre til stiv marengs. Ha peanøtter og Ritz kjeks i en food processor og kjør til blandingen er finhakket (se tips). Vend dette i marengsen sammen med bakepulver og vaniljesukker.

Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 25-30 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret.

Til sjokoladekremen smeltes først smøret i en liten kjele. Tilsett sukker og kokesjokoladen og la dette smelte i smøret på svak varme. Ta kjelen av platen. Pisk inn eggeplommene en om gangen (bruk en stålvisp). Kremen skal tykne noe under piskingen. Avkjøl til kremen har passe smørekonsistens.

Sett kakebunnen på et passende kakefat. Bre sjokoladekremen jevnt over toppen av kaken. Pisk kremfløten og fordel over sjokoladekremen. Pynt til slutt med hakkede peanøtter og sjokolade.

Tips:

Har du ikke food processor kan du finhakke peanøttene på vanlig måte og knuse Ritz kjeksen i morter eller ha kjeksen i en liten plastikpose og kjevle over.

Kjært barn har mange navn! Denne kaken kalles også ofte for "Ritzkake" eller "Peanøttkake".

På detsoteliv.no finner du også oppskrift på "Ritzkake", som en litt enklere variant av denne "Snickerskaken" fordi kremen serveres ved siden av. "Ritzkake" er også lengre holdbar fordi den ikke inneholder krem. Eller se oppskrift på "Snickerskake i langpanne". Se også "Snickers festkake"!

Har akkurat skrevet ut oppskrifta på Snickerskake i langpanne fra detsoteliv.no og tror jeg går for den - den ser vanvittig god ut! Men den oppskrifta er jo dobbelt så stor som din, din er kanskje til en vanlig springform?

Gjest Timiti
Skrevet

Har akkurat skrevet ut oppskrifta på Snickerskake i langpanne fra detsoteliv.no og tror jeg går for den - den ser vanvittig god ut! Men den oppskrifta er jo dobbelt så stor som din, din er kanskje til en vanlig springform?

Ja, den jeg bruker å lage er til sprinform.

Har laget den i langpanne også, men synes førstnevnte er myye bedre. Er noe med kremen, blandet med smeltet sjokolade og peanøtter. Mmmm. Må nok bake til helga, ja.. :-)

Skrevet

Ja, den jeg bruker å lage er til sprinform.

Har laget den i langpanne også, men synes førstnevnte er myye bedre. Er noe med kremen, blandet med smeltet sjokolade og peanøtter. Mmmm. Må nok bake til helga, ja.. :-)

Kan jeg lage den noen dager på forhånd og hive den i fryseren? Og så lage glasuren når kaka er tinet igjen?

Gjest Rinja
Skrevet

Du får lov til å sende oppskriften til meg :o)

Du vet jo hvor glad jeg er i snickers ;o)

Har du oppskriften til daimiskake også?

Hadde vært koseligt og laget den til 17 mai :o)

Ønsker deg en fin start på den nye uken imorgen :o)

Rapport er ferdig og sendt fra Grenland :o)

Skrevet

Du får lov til å sende oppskriften til meg :o)

Du vet jo hvor glad jeg er i snickers ;o)

Har du oppskriften til daimiskake også?

Hadde vært koseligt og laget den til 17 mai :o)

Ønsker deg en fin start på den nye uken imorgen :o)

Rapport er ferdig og sendt fra Grenland :o)

Sidene på http://www.detsoteliv.no er helt snåle, det er ikke engang mulig å klippe ut en lenke og sende til noen - adressen øverst endrer seg jo ikke om man navigerer rundt på sidene. Ikke får man kopiert oppskrifta heller, men man kan skrive ut da.

Gå inn på liken over og søk på peanøtter så finner du den. :o)

Gjest Rinja
Skrevet

Sidene på http://www.detsoteliv.no er helt snåle, det er ikke engang mulig å klippe ut en lenke og sende til noen - adressen øverst endrer seg jo ikke om man navigerer rundt på sidene. Ikke får man kopiert oppskrifta heller, men man kan skrive ut da.

Gå inn på liken over og søk på peanøtter så finner du den. :o)

Takk :o)

Nå er siden lagt til favoritter, så får ta en titt imorgen om jeg finner en fin kake til 17 :o)

Gjest Timiti
Skrevet

Kan jeg lage den noen dager på forhånd og hive den i fryseren? Og så lage glasuren når kaka er tinet igjen?

Altså selve bunnen? Ja, den kan godt fryses. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...