Gå til innhold

Kan man være schizotypal og "ikke ha sosial fobi

Anbefalte innlegg

serenity777

Jeg har mange karrakteristiske schizotype symptomer. Og når jeg blir diagnostisert blir jeg ofte diagnostisert som schizofren, schizotyp, eller ocd som ligger opp mot det psykotiske i insitivitet.

Jeg var før veldig innesluttet. Men har de senere årene t.o.m klart å ha forhold til det motsatte kjønn og fungert som kjæreste o.l. Jeg har ingen regelrette venner, men jeg har bekjente som jeg kan stoppe å slå av en prat med. Og av og til også nyte dette litt.

Før levde jeg som en hermitt. Jeg har alltid blitt misforstått som psykotisk av endel leger, og havnet i dumme situasjoner pga dette. Men jeg har aldri selv sett på dette som annet en tvangstanker. Noen av tvangstankene har hatt psykotisk lignende trekk. Som feks selvhenføring og følelsen av at gud overvåker tankene mine o.l, og at Satan puttet tanker inn i hodet mitt slik at gud skulle tro jeg var ond.

Jeg trenger mye alenetid, og har aldri hatt en ambisjon i mitt liv. Føler ofte jeg går rundt som en snylter, og er ofte sint over ting som har skjedd med meg i mitt liv. Jeg har også følelse av svik ganske ofte i mellommenneskelige relasjoner. Jeg er sterkt overtroisk. Og har i de senere år begynt å helle mot Luciferianisme sånn rent spirituelt. Kan ikke si jeg\ kler meg rart, men noe shabby er jeg nok.

Jeg har sett på tvang som mitt største problem. Det har ført til masse katastrofeangst, og virkelig skremt meg noe helt for jævlig. Jeg er etter zyprexa begynt å føle at jeg har kontroll på hodet mitt og at ingen kan manipulere det.

Jeg har aldri hørt stemmer, men du vet den ocd stemmen, der man diskuterer med seg selv`? Vel jeg har i de værste tidene da jeg var kristen, følt at det var implantert. Jeg levde da slik med tvangen at jeg følte jeg mistet meg selv helt. Nå derimot føler jeg meg utmerket levende, bortsett fra dødsangsten som river i meg. Har mye angst, panikkangst o.l men ingen tvangstanker nå.

Jeg er litt fortvilet fordi nå etter at min primærkontakt innen psykiatrien begynner å helle vekk fra schizofreni igjenn, frem og tilbake med disse diagnosene i så mange år. Jeg vil bare vite hva jeg er og hva som er best behandling for meg. Dessuten ønsker jeg et navn på det, slik at jeg selv kan rettferdiggjøre at jeg er uføretrygdet, selv om jeg vet at jeg ikke takler stress, og har under de fleste jobbforsøk jeg har hatt vantrivdes veldig, med 1 unntak. en jobb som var helt uten stress, som jeg hadde i min mest velfungerende periode.

Fortsetter under...

Gjest FreedomOfTheMind

Det er fullt mulig å ha schizotyp lidelse uten å ha sosial fobi.

Det finnes vel egentlig ingen særlig regler for hva man kan være og hva man ikke kan være? Jeg mener... finnes det noe mer innviklet og uutforsket enn menneskesinnet...

Noe annet er hvilke diagnoser en kan stille. Det har jo dere regler for. Noen utelukker hverandre.

Men hvorfor folk driver å gnåler om disse diagnosene hele tiden, er forbi meg. Må være en uheldig projeksjon av terapeutenes evinnelige diagnosegnål.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes vel egentlig ingen særlig regler for hva man kan være og hva man ikke kan være? Jeg mener... finnes det noe mer innviklet og uutforsket enn menneskesinnet...

Noe annet er hvilke diagnoser en kan stille. Det har jo dere regler for. Noen utelukker hverandre.

Men hvorfor folk driver å gnåler om disse diagnosene hele tiden, er forbi meg. Må være en uheldig projeksjon av terapeutenes evinnelige diagnosegnål.

du heller skulle lese til eksamen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...