Gå til innhold

Er det mulig og bli frisk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Disposisjonen for BP kan du ikke kvitte deg med.

Sett i et livstidsperspektiv tor jeg ikke du kan holde deg frisk uten medisiner. Dog kan duet gå mange år før neste episode kommer. Det avhenger av hvordan sykdommen din har vært til nå, og av hvor heldig og flink du er til å unngå utløsende faktorer i fremtiden.

Gjest bra nok

Disposisjonen for BP kan du ikke kvitte deg med.

Sett i et livstidsperspektiv tor jeg ikke du kan holde deg frisk uten medisiner. Dog kan duet gå mange år før neste episode kommer. Det avhenger av hvordan sykdommen din har vært til nå, og av hvor heldig og flink du er til å unngå utløsende faktorer i fremtiden.

Takk for svar! Litt vanskelig dette her, synes jeg. Om jeg skal bruke medisiner konstant, eller ikke. Får så mye bivirkninger av medisiner, så da blir det fristende å klare seg uten. Ihvertfall så bra som jeg er nå. Men nå er det vår og jeg bruker alltid og være friskere da. Velger vel å se det an og håpe at dette vedvarer ei stund.

Takk for svar! Litt vanskelig dette her, synes jeg. Om jeg skal bruke medisiner konstant, eller ikke. Får så mye bivirkninger av medisiner, så da blir det fristende å klare seg uten. Ihvertfall så bra som jeg er nå. Men nå er det vår og jeg bruker alltid og være friskere da. Velger vel å se det an og håpe at dette vedvarer ei stund.

Det er nesten tabu å si det, men noen har faktisk et ok liv med bipolar-diagnose uten at det brukes medisiner. Det anbefales som hovedregel at man bruker stemningsstabiliserende også når man ikke har symptomer for å forebygge nye episoder.

Jeg har bipolar 1 og har valgt å ikke bruke medisiner. Jeg har brukt medisiner ved de to alvorlige episodene jeg har hatt og i litt tid etter dette, men har så sluttet. Dette har vært OK for meg og fordi det har gått så mange år mellom hver episode og at jeg er helt symptomfri mellom episodene så har jeg fått godkjent dette av psykiater som jeg gikk til tidligere og fastlegen. (BUP var svært kritisk til dette da jeg var yngre og mente jeg måtte bruke medisiner gjennom hele videregående, men de tok feil - noe som selvsagt er vanskelig å vurdere på forhånd).

Jeg prøver å leve noenlunde rutinemessig og sunt i forhold til mat, søvn, hvile,trening og jobb og dette tror jeg er viktig.

Jeg tar kontakt med lege med en gang jeg kjenner det murrer og familien, kjæresten, venner og noen gode kollegaer er godt kjent med sykdommen og jeg ha sagt fra om at de merker noen endringer som gjør dem bekymret så bør de få meg til lege eller sende bekymringsmelding til lege dersom jeg ikke går til lege på egen hånd. Legen er godt kjent med sykdommen og vet jeg må ha hjelp raskt om det tas kontakt.

Jeg tror ikke et medisinfritt liv hadde fungert om jeg feks var arbeidsledig, snudde på døgnet, festet og bodde alene og hadde et dårlig nettverk. Et annet moment er at det har gått så lang tid mellom hver episode. Dette varierer jo for hver enkelt, noen har jo en del symptomer mellom de store svingningene også. At fastlegen er godt informert og at jeg vet at jeg raskt kan få hjelp er viktig.

For mange med bipolar lidelse er det helt nødvendig med medisiner for å få et normalt liv. Jeg vil ikke anbefale noen å prøve å slutte uten at det gjøres i samarbeid med lege og med oppfølging. Samtidig så er det flere som lever et godt liv uten medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...