Gå til innhold

Sannsylighet for hjernesvulst

Anbefalte innlegg

* Har vært deprimert siden midten av desember, og ikke blitt bedre av Seroxat.

* Har hatt summetone I hodet siden begynnelsen av februar.

* Har ved flere anledninger klagd over stort trykk I hodet.

* Har tatt CT, hvor legene mener de ser 'noe', og skal derfor ta MR I tillegg.

Alle disse punktene peker mot hjernesvulst, men hvor stor sannsylighet er det egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275978-sannsylighet-for-hjernesvulst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er symptonene på hjernesvulst:

"Ved hjernesvulst kan pasienten få lammelser, redusert kontroll med bevegelsene, kramper, ustøhet, hodepine og kvalme. Hodepinen kommer ofte tidlig om morgenen, kombinert med kvalme og brekninger. - Andre tegn på svulst kan være sløvhet, personlighetsforandringer, søvnighet, svekket syn og hørsel og væskeopphopning i synsnerven. Ved hypofysesvulst vil endret hormonproduksjon ofte påvirke kroppsveksten, og synet kan også bli forstyrret. "

Det er umulig for meg å angi noen sannsynlighet i prosent.

Gjest hypokonder26

Hei! Jeg er hypokonder og har dermed lest MYE om blandt annet hjernesvulst. Forekomsten av hjernesvulst i Norge ligger stabilt på rundt 400 nye tilfeller i året, og det synes ikke å være noen signifikant forskjell mellom aldersgruppene. Det vil si at den relative sannsynligheten for å utvikle hjernesvulst er lavere enn 0,01% siden vi er over 4,5 mill mennesker her i landet. Jeg har også hatt symptomer som ligner dine, og har vært til mange utredninger, inkuldert nevrologisk poliklinikk med både CT, MR og hjernebølgescanning med epilepsitest. Med meg fant de ingenting galt, og selv så overbevist som jeg var så har jeg måttet innse at symptomene er "selvskapt" gjennom min overdrevne angst for alvorlige sykdommer.

Hei! Jeg er hypokonder og har dermed lest MYE om blandt annet hjernesvulst. Forekomsten av hjernesvulst i Norge ligger stabilt på rundt 400 nye tilfeller i året, og det synes ikke å være noen signifikant forskjell mellom aldersgruppene. Det vil si at den relative sannsynligheten for å utvikle hjernesvulst er lavere enn 0,01% siden vi er over 4,5 mill mennesker her i landet. Jeg har også hatt symptomer som ligner dine, og har vært til mange utredninger, inkuldert nevrologisk poliklinikk med både CT, MR og hjernebølgescanning med epilepsitest. Med meg fant de ingenting galt, og selv så overbevist som jeg var så har jeg måttet innse at symptomene er "selvskapt" gjennom min overdrevne angst for alvorlige sykdommer.

Det betyr altså at det blir oppdaget en ny hjernesvulst hver dag. Dersom man antar at det er ca 10 I Norge som scanner hjernen med MR om dagen, skulle det bli ca 10 pst sannsynlighet for at jeg får den diagnosen I morgen.

Da var det fastslått: det var hjernesvulst.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...