Gå til innhold

Løping og alder

meimei

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 44 år, som stort sett har trent jevnt og trutt gjennom hele livet. Jeg har alltid trent mye løping, aktivt i ungdommen og siden bare for velvære og glede. De siste årene har jeg trappet ned til 3 turer i uken, og da løper jeg 1 -1 ½ times turer. I tillegg trener jeg lagidrett en dag i uken, og går gjerne turer med ungene i helgene.

Jeg merker imidlertid at jeg ikke lenger er noen tenåring, og synes kroppen er blitt stivere og ”ondtene” er flere enn tidligere. Særlig merker jeg det i knær og hofter. Det gjør ikke spesielt vondt når jeg løper, det er etter en tur jeg merker det best. Bruker mye penger på gode sko, og har skjønt at dette er helt nødvendig for at jeg skal holde det gående. Men jeg lurer på om når denne løpingen tipper over til å bli usunn for kroppen, når det er fare for at jeg trener på meg varige skader? Bør en når en har nådd en viss alder kutte ut løpingen og heller begynne med mindre belastende idretter?

Jeg har så utrolig mye glede av disse løpeturene mine. De har hjulpet meg gjennom tøffe studieår, og gitt meg pusterom i travle år som småbarnsmor til tre og i full jobb. Derfor sitter det langt inne å legge joggeskoene på hylla. Slik som det er i dag er ikke smertene i hofter og knær så ille at jeg må gi meg av den grunn, men jeg er som du skjønner redd for hva dette kan medføre av belastningsskader i fremtiden.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Dette er av de urettferdige ting her i livet. Lever man et sunt liv med turer på veien, turer i skog og mark osv. synes jeg at vi burde være spart for belastningsproblemer Men slik er det dessværre ikke. Noen aktive mennesker begynner å kjenne slitasje spesielt i vektbærende ledd allerede i 40 årene.

Men det er ingen grunn til å fortvile. Allsidig trening videre vil gjøre ditt mosjonsliv kanskje enda mer utfordrende.

Legg inn svømming når det er praktisk mulig. Bruk marka til ski og sykkel og bruk skogsterrenget utenfor stiende til jogging og gåturer. Spesifikk styrketrening i vinterhalvåret vil også være bra for å spare på leddene dine. Er du flink til dette, behøver ikke knær og/eller hoftene bli noe større problem på mange år.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Dette er av de urettferdige ting her i livet. Lever man et sunt liv med turer på veien, turer i skog og mark osv. synes jeg at vi burde være spart for belastningsproblemer Men slik er det dessværre ikke. Noen aktive mennesker begynner å kjenne slitasje spesielt i vektbærende ledd allerede i 40 årene.

Men det er ingen grunn til å fortvile. Allsidig trening videre vil gjøre ditt mosjonsliv kanskje enda mer utfordrende.

Legg inn svømming når det er praktisk mulig. Bruk marka til ski og sykkel og bruk skogsterrenget utenfor stiende til jogging og gåturer. Spesifikk styrketrening i vinterhalvåret vil også være bra for å spare på leddene dine. Er du flink til dette, behøver ikke knær og/eller hoftene bli noe større problem på mange år.

Lykke til !!

Slik er nok altså livet! Men mange ondter ville kommet hvis du ikke hadde vært så aktiv også, og kanskje flere og alvorligere og på andre steder! En ting som har trøstet meg og samboeren er at smerter i hofte, bekken eller kne ofte går bort med litt alternativ bevegelse, eller smertene flytter seg fra en side til den andre. Og da blir det glede.

Som legen svarte gjelder det å variere litt. Og vi pleier å avlaste beina i de verste kneikene når vi går på tur ved å bruke gåstaver og la armer og overkropp få overta litt. Unngå asfalt og hardt underlag hvis du kan, så sparer du hoftene. Gress, lyng og mose er tingen! Og sykler du bør du ha setet høyt nok og ikke bruke for tunge gir.

Da holder du fint i minst 30 år til med samme opplegg!

Briv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...