Gå til innhold

Er dette faglig forsvarlig?NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg hadde for 25 år siden en venn og kollega som var meget optatt av og drev det langt innen NLP. Derfor vet jeg litt om det.

Jeg kan ikke se av vitenskapelig litteratur at det er dokumentert virksom. Dessuten har jeg den naive tro at dersom noe virker meget godt på lidelser som er vanskelige å behandle, vil metoden øke i utbedring. Jeg kan ikke se at NLP er mer utbredt i dag enn for 25 år siden - snarere tvert i mot.

På den annen side er det vel ikke farlig, og du kan ikke tape mer enn den tid og de penger du investerer.

Jeg hadde for 25 år siden en venn og kollega som var meget optatt av og drev det langt innen NLP. Derfor vet jeg litt om det.

Jeg kan ikke se av vitenskapelig litteratur at det er dokumentert virksom. Dessuten har jeg den naive tro at dersom noe virker meget godt på lidelser som er vanskelige å behandle, vil metoden øke i utbedring. Jeg kan ikke se at NLP er mer utbredt i dag enn for 25 år siden - snarere tvert i mot.

På den annen side er det vel ikke farlig, og du kan ikke tape mer enn den tid og de penger du investerer.

Det som virker for godt til å være sant er det kanskje.På nettsiden , noe av det som fanger en er jo at denne fyren er så optmistisk og positiv og gir håp om bedring og det virker som han virkelig tror på at dette kan hjelpe.Har null intensjon om å kaste bort pengene mine,så rik er jeg ikke.Så det er jo fordi det virker som han tror på dette (han selger det jo da eh.),men når man har vært lenge i hjelpeapparatet kan man bli litt "lei" å søke ut til helt nye og alternative ting.

I forhold til hvor godt dokumentert metoden NLP er skal jeg ikke utale meg om.Men å ha en veldig engasjert og dyktig og positiv terapeut kan være vel være en vel så viktig faktor som hva slags metode h*n benytter seg av

Har du forståelig at folk blir lei etter å ha gått i terapi i fem år uten nevneverdig bedring og terapeuten sier at ting tar tid. At man rett og slett går lei etter å ha vært i hjelpeapparatet så lenge uten å ha oppnådd nevneverdig bedring. Eller er det bare pasienten sin skyld?

Hvis man har prøvd mye av noe som ikke funker, hva er da vitsen med å prøve mer av det som ikke funker igjen? Altså er det ikke mennskelig å prøve å finne nye veier evt mot litt mere "alternative" ting

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har du forståelig at folk blir lei etter å ha gått i terapi i fem år uten nevneverdig bedring og terapeuten sier at ting tar tid. At man rett og slett går lei etter å ha vært i hjelpeapparatet så lenge uten å ha oppnådd nevneverdig bedring. Eller er det bare pasienten sin skyld?

Hvis man har prøvd mye av noe som ikke funker, hva er da vitsen med å prøve mer av det som ikke funker igjen? Altså er det ikke mennskelig å prøve å finne nye veier evt mot litt mere "alternative" ting

Det er meget forståelig. Jeg tror ikke på "mer av det samme" om det ikke har virket på 5 år. Det er mange "pratepsykiatere/psykologer" som driver like ufaglig og uvitenskapelig som Hougen.

Kanskje du bør skifte til en kompetent behandler som driver kognitiv terapi. Det er nemlig mulig å velge veien mot det mer dokumenterte, ikke bare mot det alternative/udokumenterte.

Du ba om et ærlig og faglig svar. Det har du fått.

Annonse

Det er meget forståelig. Jeg tror ikke på "mer av det samme" om det ikke har virket på 5 år. Det er mange "pratepsykiatere/psykologer" som driver like ufaglig og uvitenskapelig som Hougen.

Kanskje du bør skifte til en kompetent behandler som driver kognitiv terapi. Det er nemlig mulig å velge veien mot det mer dokumenterte, ikke bare mot det alternative/udokumenterte.

Du ba om et ærlig og faglig svar. Det har du fått.

Så kommer vi igjen til det evigvarende dilemmaet.Er det bedre å ha en terapeut i det hele tatt , eller å ikke ha noen i det hele tatt.

Helsenorget er ikke lagt opp slik at vi kan bytte terapeuter som er faglig inkompetente om vi ønsker.Det er lange ventelister og et til tider rigid system.Så er det også det at vi vet hva vi har men ikke hva vi får. Og hvordan skal jeg vite hvem som er gode kognitive terapeuter.Altså det funker sånn at jeg går til fastlegen og blir søkt videre til den lokale dpsen. null valgfrihet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...