Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer på noen ting:

1. Kan man utvikle bipolar lidelse etter en belastende livshendelse?

2.Er manisk depresiv og bipolar det samme? eller finnes manisk depresiv begrepet ennå?

3. Har skjønt at bipolar 1 og 2 er forskjellige. 1. er veldig merkbare episoder opp eller ned. 2. er litt mer flytene episoder med opp og ned.

4. Hvilkenav disse er mest lik adhd?

Håper på et svar. Skrev tidligere at jeg ønsket svar på forskjellen, noe jeg fikk. Har et sp. mål. til: Skal utredes for adhd. Har vært hos en spesialist som har søkt meg videre. Har ei veninne som synes dette er meningsløst siden jeg er 40 år.

Kan tildels være enig, men tror kansje den yngste sønnen min har arvet dette. Vil ikke at han skal leve mitt liv uten å skjønne hvorfor ting er som de er.

Derfor vil jeg finne en forklaring på hvorfor jeg kansje alltid har vært litt "rar" . Hva synes du NHD?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276104-lurer-p%C3%A5-mange-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FreedomOfTheMind

En diagnose er da ingen forklaring i det hele tatt. Moderne psykologi/psykiatri er kun deskriptivt - alt de gjør er å beskrive en tilstand de mener er "sykelig". En diagnose innen psykiatrien er kun en veiledning for behandlere.

Du er et menneske. Og det er veldig menneskelig å både være anderledes, og å føle seg anderledes. Det er ingen feil med deg.

Å få et stempel som "syk" er bare ødeleggende for selvtilliten. Det bare dytter deg ned. Skjønner ikke at folk ikke skjønner dette, og at de faktisk oppsøker diagnoser.

Gjest Nader

En diagnose er da ingen forklaring i det hele tatt. Moderne psykologi/psykiatri er kun deskriptivt - alt de gjør er å beskrive en tilstand de mener er "sykelig". En diagnose innen psykiatrien er kun en veiledning for behandlere.

Du er et menneske. Og det er veldig menneskelig å både være anderledes, og å føle seg anderledes. Det er ingen feil med deg.

Å få et stempel som "syk" er bare ødeleggende for selvtilliten. Det bare dytter deg ned. Skjønner ikke at folk ikke skjønner dette, og at de faktisk oppsøker diagnoser.

Helt enig.

I utgangspunktet kan det virke som en lettelse å slippe krav og forvententninger som "normale" har i forhold til arbeidsliv etc på bakgrunn av en psykiatrisk diagnose. Men i lengden er det ikke konstruktivt og nyttig,

Skjønner det, men for å si det sånn: hadde vært lettere for meg å si at jeg har astma. Det psykiske merkes ikke på samme måte, men må kansje forklares.

Helt enig.

I utgangspunktet kan det virke som en lettelse å slippe krav og forvententninger som "normale" har i forhold til arbeidsliv etc på bakgrunn av en psykiatrisk diagnose. Men i lengden er det ikke konstruktivt og nyttig,

Å slippe krav og forventnninger er vel "drømmen" men har man barn lar det se kansje ikke gjøre!!

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Kan man utvikle bipolar lidelse etter en belastende livshendelse?

S: Årsaken til lidelsen skyldes arv/gener. Livshendelser kan være utløsende årsak.

2.Er manisk depresiv og bipolar det samme? eller finnes manisk depresiv begrepet ennå?

S: Det vi før kalte manisk depressiv er det vi nå kaller bipolar I.

3. Har skjønt at bipolar 1 og 2 er forskjellige. 1. er veldig merkbare episoder opp eller ned. 2. er litt mer flytene episoder med opp og ned.

S: BP 1 er depresjoner og fullt utviklede manier. BP2 er depresjoner og kun hypomanier (mania light)

4. Hvilkenav disse er mest lik adhd?

S: Om likhet, må det være BP2

Håper på et svar. Skrev tidligere at jeg ønsket svar på forskjellen, noe jeg fikk. Har et sp. mål. til: Skal utredes for adhd. Har vært hos en spesialist som har søkt meg videre. Har ei veninne som synes dette er meningsløst siden jeg er 40 år.

Kan tildels være enig, men tror kansje den yngste sønnen min har arvet dette. Vil ikke at han skal leve mitt liv uten å skjønne hvorfor ting er som de er.

Derfor vil jeg finne en forklaring på hvorfor jeg kansje alltid har vært litt "rar" . Hva synes du NHD?

S: Det er ikke meningsløst. Vi utreder stadig voksne med ADHD. Mange får god hjelp av medisiner. Det er dessuten viktig for forståelsen, fordi det er en meget arvelig lidelse.

Annonse

Uten selvforståelse og manglene evne til å ta inn over seg tingenes tilstand så kan det virke negativt ja.

Høna eller egget?

Gjest Rrose

Å slippe krav og forventnninger er vel "drømmen" men har man barn lar det se kansje ikke gjøre!!

Jeg skal også utredes for adhd/add og er en dame på 38 år. Jeg syns diagnose er ganske viktig jeg. Har vi dette finnes det jo faktisk behandling som for mange virker. Jeg fatter ikke den arrogansen jeg leser over her. Det handler ikke om det er noe feil på oss, men at iallefall jeg strever ganske mye med å få gjort ting i riktig rekkefølge. Å tro at om man får en diagnose så fritas man fra ansvar er faktisk tøys. Å få en diagnose betyr hardt arbeid for å få ting til å fungere bedre. Jeg syns tvertimot at det å få seg undersøkt og gjøre noe med problemene sine er mye mere ansvarsfullt enn motsatt!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...