Gå til innhold

Hvordan være snill med seg selv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest rararartara

Har du prøvd samtaleterapi for å få mindre selvforakt?

Ja, men med en psykiatrisk sykepleier og synes ikke selvforakten min har blitt stort bedre. Nå har jeg begynt i kognitiv terapi med en psykiater. Håper han kan hjelpe meg. Men jeg lurte bare på om dere hadde noen generelle tips til hvordan bli snillere med seg selv?

Gjest ghb64

Ja, men med en psykiatrisk sykepleier og synes ikke selvforakten min har blitt stort bedre. Nå har jeg begynt i kognitiv terapi med en psykiater. Håper han kan hjelpe meg. Men jeg lurte bare på om dere hadde noen generelle tips til hvordan bli snillere med seg selv?

Hva kunne du tenke deg da?

Sliter med mye av det samme og det som har hjulpt meg er slik terapi du går i nå. Det er ikke noe hokus pokus og så forsvinner det. Må jobbe med det hver dag. Jeg bruker å skrive dagbok. Skriver ned positive ting som skjer hverdag. Etter noen dager ser man at det noe bra og ikke bare dritt. Hvis du kunne skrive noe ok om deg selv hver dag kanskje du da vil se at du har mye å by på. Det er veldig vansklig i starten, så gi ikke opp håpet.

Gjest rarararar

Hva kunne du tenke deg da?

Sliter med mye av det samme og det som har hjulpt meg er slik terapi du går i nå. Det er ikke noe hokus pokus og så forsvinner det. Må jobbe med det hver dag. Jeg bruker å skrive dagbok. Skriver ned positive ting som skjer hverdag. Etter noen dager ser man at det noe bra og ikke bare dritt. Hvis du kunne skrive noe ok om deg selv hver dag kanskje du da vil se at du har mye å by på. Det er veldig vansklig i starten, så gi ikke opp håpet.

Tusen takk for et godt råd, kjære deg. Jeg har alltid likt å skrive og har to store kasser med bare dagbøker. Psykiateren min oppfordret meg til å skrive og kjøpe meg en sånn (hva heter det nå igjen) duppedings som jeg kan lagre det på og ta med innover til han. Tror jeg skal gjøre det, jeg.

Fordi selvforakt ødelegger deg selv. Og en selv er faktisk den viktigste personene i livet sitt, bør i såfall være det. Man kan ikke være avhengig av andre. Ikke i det samfunnet vi lever i. Her er alle egosister og tenker først og fremst på seg selv. Det er min erfaring.

Annonse

Tusen takk for et godt råd, kjære deg. Jeg har alltid likt å skrive og har to store kasser med bare dagbøker. Psykiateren min oppfordret meg til å skrive og kjøpe meg en sånn (hva heter det nå igjen) duppedings som jeg kan lagre det på og ta med innover til han. Tror jeg skal gjøre det, jeg.

Gjør positive ting for deg selv. Begynne i det små og øk etterhvert alt etter hvor mye positivt du greier å gjøre. Det kan være å begynne å trene, spise sunt, lære seg å lage sunne middagsretter, være sammen med mennesker du trives med, jobbe med å være positiv etc. Det ene tar det andre og snart er du inne i en bedre sirkel enn du er i nå. Jeg merker at trening og sunt kosthold hjelper mye. Å kle seg bra hjelper også og å stelle pent med seg selv.

Gjest ratatatata

Fordi selvforakt ødelegger deg selv. Og en selv er faktisk den viktigste personene i livet sitt, bør i såfall være det. Man kan ikke være avhengig av andre. Ikke i det samfunnet vi lever i. Her er alle egosister og tenker først og fremst på seg selv. Det er min erfaring.

Ja helt enig. Jeg vet hvordan det er. Et eksempel. Jeg krasjet like ved et busstopp. Ble sittende i bilen og var i sjokk. Bilen min var umulig å få startet og jeg sto på busstoppet. Bilen min var helt krasjet og ødelagt så det var ikke vanskejlig å se at jeg hadde kræsjet. Så kom det en buss. Den stilte seg opp bak meg og sto og blinket. Jeg fikk jo ikke startet bilen så jeg kunne ikke gjøre noe. Det sto masse ungdommer på busstoppet, og bare kikket. Ingens om tilbød meg hjelp. Etterhvert klarte jeg å kommeg meg ut av bilen og spurte en gutt om han kunne hjelpe meg å sku bilen bort. Det sa han ja til, men var så vitt han gadd å gi bilen en dytt.

Ingen kom bort til meg og spurte hvordan jeg hadde det eller noe. Folk er noen jævla egoister og jeg blir kvalm av sånne folk. Det er kvalmt hvordan samfunnet har blitt. Ego, selvnyter, meg, meg, meg samfunn.

Symptomer på et sykt samfunn spør du meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...