Gå til innhold

SSRI og serotoninnivå etter behandling

Anbefalte innlegg

Sakset fra

http://www.treningsforum.no/article.php?id=169

Om omega-3 hvor det nevnes SSRI Myte eller fakta?

Disse har sin virkning da de hemmer de enzymene som har ansvar for nedbrytningen av serotonin hvilket høyner serotonin nivået, men kroppen prøver alltid å oppnå likevekt. Derfor øker kroppen nivået av de aktuelle enzymene noe som innebærer en raskere nedbrytning når man avslutter medisineringen. Derfor kan det vanskelig å slutte med slike medisiner uten å bli deprimert igjen. For den prøver å avslutte en slik medisinering anser jeg at et rikelig inntak av omega-3-fettsyrer er nødvendig.

Fortsetter under...

ink1365380698

Jeg fikk en vanvittig smertefull depresjon etter ssri slutt.(helt forferdelig) Hadde aldri hatt deprejson før. Og sliter med stadige tilbakefall. Jeg er overbevist om at det var ssri- som er grunnen til dette. Noe også psykiatikeren min mente. Han mente jeg måtte ha tålmodighet og at naturen ville orden dette selv.(serotinin-nivået) Jeg bruker omega 3, men i smådose, kanskje det kan hjelpe med større doser??? Tror mange som har gått på ssri en stund skal få seg en ubehagelig overaskelse når de engang slutter.

Jeg fikk en vanvittig smertefull depresjon etter ssri slutt.(helt forferdelig) Hadde aldri hatt deprejson før. Og sliter med stadige tilbakefall. Jeg er overbevist om at det var ssri- som er grunnen til dette. Noe også psykiatikeren min mente. Han mente jeg måtte ha tålmodighet og at naturen ville orden dette selv.(serotinin-nivået) Jeg bruker omega 3, men i smådose, kanskje det kan hjelpe med større doser??? Tror mange som har gått på ssri en stund skal få seg en ubehagelig overaskelse når de engang slutter.

Det er vel helst Omega 3 i større doser som det hevdes gir effekt ved depresjon. Søk på det på nettet, noen steder står det oppgitt i gram hvor mye av EPA (det nyttige stoffet i forhold til depresjon) det anbefales daglig. Krever litt omregning til innholdet i kapslene. Kjøp kapsler med ekstra høyt EPA-innhold, så slipper du å ta så mange.

Det er leit at du har hatt så dårlige erfaringer med SSRI, men det er nå en gang sånn at medisiner virker ulikt på ulike personer. Man er deprimert når man starter på SSRI, og man er med andre ord i stor risikogruppe for depresjon senere også. Det er ikke nødvendigvis slik at like mange friske som skulle forsøkt SSRI i en undersøkelse ville fått slike depresjoner i ettertid.

Heldigvis er det mange flere som får god hjelp av SSRI, enn av de som tar skade. Hvis det ikke hadde vært sånn, hadde jo ikke medisinene vært på markedet.

ink1365380698

Det er vel helst Omega 3 i større doser som det hevdes gir effekt ved depresjon. Søk på det på nettet, noen steder står det oppgitt i gram hvor mye av EPA (det nyttige stoffet i forhold til depresjon) det anbefales daglig. Krever litt omregning til innholdet i kapslene. Kjøp kapsler med ekstra høyt EPA-innhold, så slipper du å ta så mange.

Det er leit at du har hatt så dårlige erfaringer med SSRI, men det er nå en gang sånn at medisiner virker ulikt på ulike personer. Man er deprimert når man starter på SSRI, og man er med andre ord i stor risikogruppe for depresjon senere også. Det er ikke nødvendigvis slik at like mange friske som skulle forsøkt SSRI i en undersøkelse ville fått slike depresjoner i ettertid.

Heldigvis er det mange flere som får god hjelp av SSRI, enn av de som tar skade. Hvis det ikke hadde vært sånn, hadde jo ikke medisinene vært på markedet.

Som nevnt ovenfor så var det ikke depresjon som var min lidelse. Det var GAD. Veldig mange må begynne med ssri igjen etter en stund, på grunn av at de ikke helbreder men tar vekk symptomer når man bruker dem. Men har også sett et par tilfeller hvor det har vært bra i noen år før neste runde. Så vi reagerer veldig forskjellig. Men jeg tror det er store mørketall her, for det en mange som merker dette under seponeringen, og så øker de igjen. (det sa iallefall psykiatikeren jeg hadde. Han jobbet mange år på modum og hadde bred erfaring) Men han mente at det skulle gå seg til...

Men jeg som ikke tålte dette får gjøre et forsøk med store doser omega.

Gjest prøvd cipralex

Ifølge fysioterapeuten min kan kroppen selv produsere serotonin ved å være i aktivietet/mosjon/trening. Jeg har selv sluttet med cipralex. Følte ikke at den hjalp meg med depresjonen. Nå fokuserer jeg heller på å tenke positiv (kognitiv behandling) og drive med fysisk trening/holde meg aktiv, samt spise sunt. Det gir gode ringvirkninger!!! Kan anbefales. Medisiner kan bli en sovepute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...