Gå til innhold

NHD helseleksikonets def. på ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaMolina

Jeg leste det som sto om ADHD på denne sidens helseleksikon.

Stemmer det at det er så stor faglig uenighet om årsaken?

Stemmer det at hyperaktivitet er en TILLÆRT adferdsproblem?

Jeg har lest om dette temaet i det siste og det jeg har lest stemmer dårlig overrens med det som står her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276191-nhd-helseleksikonets-def-p%C3%A5-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest aviaana

Dette synes jeg blir for enkelt!

Man kan slite med hyperaktivitet og manglende impulskontroll uten å ha atferdsproblemer av den grunn. Mange jenter og gutter med ADHD er det helt motsatte av problembarn

Hva er høna og hva er egget her? er det hyperaktiviteten som kommer først og skaper atferdsvansker, eller er det atferdsvanskene som bidrar til hyperaktivitet?

Gjest AnnaMolina

Man kan slite med hyperaktivitet og manglende impulskontroll uten å ha atferdsproblemer av den grunn. Mange jenter og gutter med ADHD er det helt motsatte av problembarn

Hva er høna og hva er egget her? er det hyperaktiviteten som kommer først og skaper atferdsvansker, eller er det atferdsvanskene som bidrar til hyperaktivitet?

tja....det er klart for meg at hyperaktivitet er et problem...jeg har en sønn som skal utredes nå til uka....men at han er tillært å snakke som en foss...det er litt vanskelig for meg å forstå.....

Gjest AnnaMolina

Jeg mener bestemt å ha lest at adhd ikke skyldes oppdragelse.....

Jeg mener å ha lest at adhd skyldes svikt i transmittorstoffet dopamin. Dopamin brukes både til å sette igang aktiviteter og til å stoppe....hos mennesker med adhd så får de problemer med disse to tingene nemlig å komme igang og det å stoppe....hyperaktivitet.

At det er så stor faglig uenighet har jeg også lest at det ikke er. De fremste forskerne uansett land er stort sett enige.

Jeg ble veldig forvirret av det som sto og lese her. Det blir dumt å plassere adhd og barn med adferdsvansker i en og samme gruppe.

Annonse

Det som står om hyperaktivitet står ikke under adhd, men i et eget avsnitt om hyperaktivitet som en form for adferdsvanske. Hvis et barn er mer enn normalt aktivt, så kan jo det skyldes ulike ting, hvorav noen kan være tillærte.

Jeg synes artikkelen om atferdsvansker var kortfattet i forhold til et svært omfattende tema, men oppdaget ikke direkte feil - men det kan godt hende at det står ting som ikke er korrekt der.

Gjest AnnaMolina

Det som står om hyperaktivitet står ikke under adhd, men i et eget avsnitt om hyperaktivitet som en form for adferdsvanske. Hvis et barn er mer enn normalt aktivt, så kan jo det skyldes ulike ting, hvorav noen kan være tillærte.

Jeg synes artikkelen om atferdsvansker var kortfattet i forhold til et svært omfattende tema, men oppdaget ikke direkte feil - men det kan godt hende at det står ting som ikke er korrekt der.

Jeg ble vel bare litt forvirret av det som sto her ettersom de plasserer adfersproblemer og adhd i en og samme gruppe. At hyperaktivitet kan være noe annet enn adhd og en annen beveggrunn visste jeg ikke. Jeg fatter ikke hvordan legene klarer å se forskjell på dette. Men jeg forstår at det å være aktiv og energisk ikke er det samme som det jeg forstår med hyperaktivitet. Det er flere ting som skal passe sammen.Jeg har nå fått time på bup på onsdag med min yngste sønn og er veldig spent på hvordan de utreder dette.

Gjest AnnaMolina

Fagpersonene som er tilknyttet DOL, går ikke god for den informasjonen som finnes i Helseleksikonet.

Ledelsen i DOL har likevel valgt å bruke det, da det vurderes å være bedre enn ingenting.

Ok:-) Da vet jeg det og at jeg tar det med en klype salt og at jeg heller bør oppsøke andre kilder:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...