Gå til innhold

flere spørsmål til dr. Grethe

Gjest sajo

Anbefalte innlegg

Det ble ikke helt riktig i det forrige spørsmålet. Jeg spiser karbohydrater, men tar dem fra rug, og mye grønnsaker, salater, diverse frø (solsikkefrø, gresskarkjerner), frukt og nøtter. Og vi spiser mye fisk. Vi har lagt om kostholdet i 1 ½ år, og har trent like lenge, for tiden 4 ganger i uken (de siste 5 mnd), for å forberede meg til en evt. operasjon. Jeg går ikke ned i vekt, men vektøkningen har stoppet. Jeg spiser ikke noe med tilsatt sukker eller kunstig søtstoff. Min mann gjør nøyaktig det samme, og går ned ca. 1 kg. i måneden. Frustrerende…. En annen ting jeg lurer på er: hvor lang ventetid er det på operasjon? Jeg har fått time i august, og det står at behandling skal være i gang innen slutten av oktober. Hva vil det si? Er det operasjon, eller er det en annen form for behandling? Jeg fører for tiden nøye logg over alt jeg spiser og drikker, (fra den minste nøtt til den største bursdagskake), og over alt jeg trener. Som jeg sa før, så klarer jeg ikke å gå og stå, men trener hovedsakelig i vann (ca. 1500 m. svømming og gåing hver gang). Vil dette være til hjelp ved møte hos ernæringsfysiolog? Hadde det vært en ide å levere den inn en liten stund før timen slik at hun kan se på den hva jeg evt. gjør galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Sajo

Jeg lurer ganske enkelt på om du spiser for mye av hvert matslag. Husk at nøtter og olje og dressinger kan være ganske fetende. Det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder forbrenning og bearbeiding av stoffene i kroppen, så du kan ikke sammenligne deg med mannen din. Jeg vil anta at med all den treningen har du fått en mye bedre kroppssammensetning med mer muskler og mindre fett. Dette er veldig bra for deg. I behandlingstiden før operasjon skal du igjennom en del blodprøver og tester ellers, så det kan ta noen uker til fra oktober før du blir operert. Det er en god ide å sende loggboka di til ernæringsfysiologen før du har time, for da kan hun sette opp en status for videre behandling. Fortsett slik du gjør, det er normalt at vekta stopper opp etter en stund fordi du bygger muskelmasse ved trening. Hos noen står denne vekta stille i en lenger periode enn hos andre. Ikke gi opp det du har startet på som er svært verdifullt for din videre livskvalitet. Snart vil du igjen se at vekta går nedover igjen.

Hilsen dr Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustrert over manglende effekt

Jeg venter også på operasjon (Aker). La om kostholdet for over ett år siden, omtrent som deg, bare at jeg ikke bruker nøtter. Går ikke ned i det hele tatt, men vekta står stille.

Hadde time på Aker i vinter, og ble forferdelig skuffet, da de opplyste om at den datoen jeg hadde fått beskjed om (garantert behandling innen) var kun den samtalen med ernæringsfysiolog og sykepleier. Deretter er det minst ett års ventetid. Jeg skulle få tilbud om å gå i en gruppe med andre som også venter, men det blir ikke før etter sommeren, så akkurat nå skjer det ingen ting. Jeg blir kjempefrustrert!

Skulle ønske jeg kunne gått ned de nødvendige 5-10 kiloene som jeg MÅ ned før operasjonen (alle blir bedt om det), men det står stille. Tidligere, når jeg var yngre klarte jeg 4 ganger å gå ned 30 kg, men da lå jeg på et kcalforbruk daglig på 500. Nå klarer jeg ikke å gjennomføre et så stramt opplegg, og dermed står det stille.

Hvilket sykehus skal du opereres ved? Hvis du også skal på Aker, kanskje vi kunne ha kontakt? Du kan evt e-maile meg på [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...